Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Létající velryby od Airbusu budou přepravovat letadla. Kolosy už testují

  7:00aktualizováno  7:00
Zatímco většina letadel má štíhlé elegantní trupy, letouny hromadící se v sídle společnosti Airbus v Toulouse svým tvarem připomínají velryby. Speciálně upravené Airbusy Beluga XL, které půjdou do provozu v roce 2019, nebudou sloužit k přepravě lidí, ale letadel samotných. Konkrétně jejich trupů a křídel.

Navzdory rozpětí 60 metrů působí křídla nového Airbusu Beluga XL až pozoruhodně krátce. Tedy alespoň ve srovnání s mohutným trupem připomínajícím více než letadlo tělo mořského savce. „Společnost Airbus vytvořila super letoun přímo na míru super velkým úkolům,“ popisuje stroj server BBC. A tím úkolem je přeprava leteckých komponentů, jakými jsou křídla a části trupu, z továren do montážních linek v Německu, Francii a Číně.

Fotogalerie

Aby mohla společnost disponující vysoce specializovanými výrobními středisky v Evropě účinně pracovat, musí být letoun schopen přenášet velké náklady z jednoho místa do druhého s minimálním zpožděním. „Kvalifikovaná práce, sdílená investice a schopnost čerpat místní odborné znalosti. Výhody distribuovaného modelu jsou dobře prokázány,“ říká profesor Iain Grey, ředitel leteckého průmyslu na Cranfieldově univerzitě.

Společnost Airbus má v současnosti pět letounů Beluga Sts, jež nalétají tisíce hodin ročně. Jedním z hlavních úkolů je přeprava křídel nového A350 z Broughtonu v Severním Walesu do Toulouse. „Objemy výroby Airbusu se masivně zvyšují,“ konstatuje profesor Gray. Delší, širší a vyšší letadla pomáhají urychlit výrobu.

Letadlo, které polklo krávu

„Jsme schopni převážet dvě křídla místo jednoho. To znamená, že zdvojnásobujeme produktivitu letadel,“ vysvětluje Bertrand George, vedoucí programu Beluga XL. Navzdory nevšednímu vzhledu není letoun úplně nový, původně byl vytvořen jako nákladní vůz A330-200. Inženýři společnosti Airbus odstranili střechu i kokpit a nahradili je vlastní konstrukcí. Charakteristický tvar byl vytvořen přidáním obřích dveří, které umožňují letadlo nakládat zepředu.

Letouny mají být letos testovány pomocí zkušebních letů a do provozu vstoupit v roce 2019. Beluga XL však nebude ani zdaleka největším super-transportérem na obloze. Například Dreamlifter od společnosti Boeing používaný na přepravu materiál z Japonska a Itálie do montážních linek v USA může díky nápadně rozšířenému trupu nést ještě větší váhu. „Pokus Airbus vypadá jako velryba, Boeing nejvíce připomíná hada, které polkl krávu,“ popisuje server BBC.

Oba modely jsou navrženy tak, aby maximalizovaly objemy nákladu. Zatímco Dreamlifter má větší prostor, Beluga širší průřez, což mu umožňuje nést větší součásti. Ale pokud jde o nosnost, oba letouny zastíní šestimotorový Antonov An-225, jenž byl v osmdesátých letech navržen k přepravě sovětských raketoplánů.

Autor:


Nejčtenější

Falešný „smažák“, pangas místo candáta. Restaurace dál klamou zákazníky

Smažené sýry restaurace občas nahradí takzvanými analogy, které se méně...

Klamání hostů náhražkami potravin z restaurací nemizí. Místo Plzeňského Prazdroje dostávají zákazníci pražského podniku...

Dostanu o 5 Kč na hodinu navíc? Beru. Firmy tápou nad odchody zaměstnanců

Ilustrační snímek

Potravinářské řetězce, sklady nebo pošta mají jedno společné: až třetina zaměstnanců tam nevydrží déle než rok. Nemají...



KVÍZ: Maturita z piva. Vyzkoušejte se, jak znáte značky, hospody i pijany

Šikovný hospodský umí načepovat hladinku, šnyt i mlíko.

V předchozím pivním kvízu jsme vás zkoušeli hlavně z výroby piva, tentokrát to bude více ze života - co pijeme, jak to...

ČSA se vracejí do minulosti. Aerolinky vymění flotilu airbusů za boeingy

Ilustrační snímek

České aerolinie čeká během následujících měsíců velká výměna provozovaných letadel. Do dvou let mají ve flotile...

Mám obavu, že přijde nová světová hospodářská krize, varuje Zeman

Prezident Miloš Zeman při setkání se zástupci německých firem, které investují...

Prezident Miloš Zeman se obává další světové hospodářské krize. Podle něj za každou takovou krizí stojí „blbost...

Další z rubriky

VIDEO: Za hodinu tam a zpátky. První rychlovlaky spojí Hongkong s Čínou

Čínské rychlovlaky

Z čínského Kantonu v neděli vyjede vysokorychlostní vlak a po 140 kilometrů dlouhé trati zamíří do Hongkongu. Nové...

Místo přestaveb koupíme nové vlaky, říká nový šéf Českých drah

Miroslav Kupec, předseda představenstva Českých drah (ČD)

České dráhy utratí v příštích deseti letech za nákup nových vozidel a další investice 40 miliard korun. Pustí se i do...

Třetím členem vedení Českých drah se stal Radek Dvořák

České dráhy mají novou lokomotivu Vectron

Třetím členem vedení Českých drah se stal dosavadní ředitel odboru koncepce a rozvoje osobní dopravy Radek Dvořák. Do...



Najdete na iDNES.cz