Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Bendl: Zákaz kamionů ne, raději je nechám zvážit

  1:07aktualizováno  1:07
Návrh na páteční omezení jízd kamionů, který spolu upekli ministři Bursík s bývalým ministrem dopravy Řebíčkem, nezískal u jeho nástupce v úřadu Petra Bendla jakékoli sympatie. Raději by odstupňoval mýtné a do kritických úseků postavil váhy.

Bendl nechce podnikatelům přidávat další překážku a od omezení jízd kamionů chce upustit. | foto: Martin Mráz

Více než dva roky připravovaná novela, která nyní leží ve Sněmovně, počítá s tím, že by kamionům vystavila stopku každý pátek mezi 15. a 18. hodinou. Dosud platí pro náklaďáky páteční zákaz jízd (od 17 do 21 hodin) pouze v červenci a v srpnu.

Bendl však se změnou nesouhlasí a chce přesvědčit zelené, aby od jednoho ze svých nejčitelnějších programových bodů ustoupili.

"Nechci v současné situaci přidávat podnikání v Česku další překážku, jíž by omezení jízd kamionů jistě bylo," řekl v rozhovoru pro MF DNES Bendl. Poukázal i na to, že oproti loňskému roku se už v lednu vybralo na mýtném o desetinu méně peněz, což svědčí o úbytku projíždějících kamionů.

Namísto striktního zákazu by chtěl více odstupňovat sazby, které kamiony platí za ujetou vzdálenost. Zjednodušeně řečeno – ve špičkách by je použití silnice stálo více než mimo ně.

Ministr však musí pro svůj návrh přesvědčit také svého vládního kolegu – zeleného ministra životního prostředí Martina Bursíka. Po čtvrtečním setkání s ním však Bendl přiznává: "Zatím nemám pocit, že by zelení chtěli ze svého požadavku ustoupit."

Bursíkův postoj potvrzuje i mluvčí ministerstva Jakub Kašpar. "Vládní návrh, který daly dohromady oba úřady společně, je nyní ve Sněmovně a na jeho současné podobě trváme," vzkázal mluvčí.

Zákon by se měl dostat na pořad nyní probíhající schůze, zatím však není jasné kdy. Stejně jako zdaleka není jasné, kolik vládních poslanců by jej podpořilo.

Místo mýtného budou váhy

Nového ministra čeká po jeho předchůdci na úřadě slušná porce rozdělané práce. Jedním z úkolů je i zpoplatnění méně důležitých tahů pro nákladní auta. Dříve diskutované termíny – třeba rok 2010 – jsou podle Bendla nereálné. "Uskutečnitelný je rok 2013," předpokládá ministr.

Takovou zprávu však neslyší rádi starostové, přes jejichž města kamiony projíždějí, aby se vyhnuly placeným úsekům. Ti mají nyní jedinou možnost, jak provoz regulovat – postavit na cestu dopravní značku, která zakazuje vozidlům nad určitou hmotnost vjezd.

"Sama zákazová značka nic nevyřeší. S jejím dodržováním si moc šoférů hlavu neláme," uvědomuje si Bendl.

Už během příštího roku by proto chtěl na problematické úseky silnic nasadit tzv. dynamické váhy, které by uměly hmotnost vozidel vyhodnotit, aniž by musel řidič zastavit, a nebudily pozornost kvůli obsluhujícím policistům.

"Jedny stojí kolem deseti milionů korun, dovedu si jich představit až stovku," plánuje Bendl. Starostům se takový návrh zamlouvá, neboť vážení dosud probíhá jen nárazově.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Silničáři začali na dálnici D1 s likvidací nelegální reklamy (9. října 2017).
Od dálnic zmizely první billboardy. Odstranili i legální, tvrdí majitel

Silničáři začali odstraňovat na dálnicích první nelegální billboardy. Jako první odstranili poutače na D1 na Vysočině a ve středních Čechách. . Začali na D1 na...  celý článek

Letadlo společnosti Ryanair na letišti v Manchesteru. Ilustrační foto
Zvýšíme vám platy i podmínky, slibuje pilotům šéf Ryanairu v dopise

Irská nízkonákladová letecká společnost Ryanair nabídla pilotům výrazné zlepšení platů a podmínek, aby si je udržela. V posledních týdnech musel Ryanair, který...  celý článek

Vlak Deutsche Bahn Intercity Express ICE na trati Berlín - Mnichov (14. června...
Česká firma uspěla s dvěma projekty pro náročné německé železnice

Jedinou firmou ze střední a východní Evropy, která získala certifikaci k projektování železničních staveb v Německu, se nově stala česká společnost Sudop...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.