U naturalu však došlo v posledních měsících k propadu cen na čtyřletá minima, proto je u něj skok ještě výraznější. Zatímco loni se do průměrné mzdy vešlo 734 litrů tohoto paliva, aktuálně je to už 942 litrů.
Bez šance je také nostalgické vzpomínání na sumu 7,50 Kčs, za niž se prodával litr (tehdy benzinu Special) těsně před pádem komunistického režimu. Pokud by motoristé celou svou tehdejší mzdu, která činila okolo tří tisíc korun, investovali do benzinu, nakoupili by ho jen něco málo přes čtyři sta litrů.
Současný pád cen benzinu a nafty, který trvá už několik měsíců, stále častěji vyvolává otázku, kam až mohou částky na stojanech pump klesat. "Domnívám se, že prolomení hranice 24 korun (celorepublikový průměr, pozn. red.) není nemožné, protože cena benzinu na světových burzách stále pokračuje v poklesu," říká analytik společnosti Colosseum Štěpán Pírko.
Prudší pokles cen v Česku brzdí daně
Proč se s podobným pádem nesetkali také zákazníci u českých pump? Může za to jednak zhruba čtvrtinové oslabení koruny vůči dolaru, ale především daňové zatížení pohonných hmot. Ať řidiči tankují natural za 25 či za 35 korun, z každého litru se odvádí pevná spotřební daň ve výši 11,84 Kč.
Přes tři koruny ze současné konečné ceny pak činí další odvod pro stát – devatenáctiprocentní daň z přidané hodnoty. Samotná surovina pak stojí aktuálně kolem šesti korun, zbytek připadá na marže distributorů, přepravců a čerpadlářů.
A právě daně jsou také hlavním důvodem, proč nemohou řidiči počítat s tím, že by v nejbližší době tankovali benzin za méně než dvacet korun. Tolik stál naposled ve druhé polovině devadesátých let. "Třeba v roce 1998 byla spotřební daň zhruba o dvě koruny na litru nižší, než je nyní," upozorňuje Jakub Haas z ministerstva financí.
Aby se při současném zdanění dostala cena na stojanech pod dvacetikorunu za litr, musel by stát samotný benzin pod tři koruny. "A něco takového není reálné," vysvětluje analytik Pírko.
Lehce přístupné zdroje ropy, z nichž se vyplatilo těžit i při ceně kolem dvaceti dolarů za barel, jsou už většinou vyčerpány a u řady nalezišť se nevyplatí těžba při ceně nižší než padesát dolarů, někde i více.
"Krátkodobě může dojít ještě k poklesu, ale řada zdrojů se při nízké ceně začne vypínat a kvůli nedostatku surovin by začala cena znovu růst," předpokládá Pírko.
Cena nafty už neklesne
Zatímco majitelé aut s benzinovým motorem mohou nyní jásat, jejich kolegové s nafťáky se budou muset smířit s tím, že za diesel na rozdíl od dřívějška budou muset platit více než za natural už asi navždy. V současnosti činí rozdíl přibližně 2,50 Kč. "Po naftě je stále vysoká poptávka, což její cenu žene nahoru," vysvětluje šéf Společenství čerpacích stanic Ivan Indráček.
Z extrémního hladu po tomto palivu se však nyní stává spíše "pouze" hlad velký. Finanční krize omezuje výrobu v některých podnicích, s čímž souvisí i menší množství přepravovaného zboží. A méně kamionů znamená i menší poptávku po palivech.
"Třeba pumpy, k nimž jezdí tankovat projíždějící zahraniční náklaďáky, již určité oslabení poptávky zaznamenaly," říká Indráček. U českých dopravců prý zatím ztrátu chuti na naftu pumpaři podle Indráčka nepociťují.
Tento pokles je však mnohem výraznější než zlevnění o necelou třetinu, které od léta nastalo u českých pump. Na rotterdamské burze, od které se vývoj cen komodit přenáší smírným zpožděním i do Česka, totiž od léta spadla cena tuny (přes 1 300 litrů) benzinu z 1 150 na 360 dolarů.