Ceny pohonných hmot se blíží historickým hodnotám. Benzin s naftou se minulý týden prodávaly v průměru za méně než 26 korun za litr, což se stalo naposledy v roce 2009. Tehdy přitom cena tak nízko vydržela jen několik měsíců.
Na vině je hlavně koronavirus. Továrny po celém světě totiž fungují jen omezeně a lidé také mnohem méně cestují. Rapidně se tak snížila poptávka po ropě a její cena se propadla. V jeden okamžik se dokonce kvůli nedostatku skladovacích kapacit po celém světě „prodávala“ za záporné ceny (více zde).
Na první pohled se může zdát, že jsou pohonné hmoty v porovnání s ropou stále nadceněné. Že už se prodávaly i levněji. Třeba v roce 2002 cena klesla pod 24 korun, přestože byly barel ropy i dolar mnohem dražší než teď. Současná situace je však výjimečná. Není totiž důležité jen to, jaká je absolutní hodnota litru pohonných hmot, ale také to, kolik si jich lidé mohou reálně dovolit. A v tomto ohledu letošní ceny jednoznačně vedou.
Zásobníky přetekly, americká ropa je extrémně levná. I když jen někdy |
Nejdostupnější od války
Za svou mzdu si Češi mohou pořídit v průměru nejvíce pohonných hmot za téměř sto let. „Trh s pohonnými hmotami v ČR prochází kvůli koronakrizi mimořádným obdobím,“ uvádí ekonom Lukáš Kovanda. Rozdíl oproti dřívější situaci je totiž ve stovkách litrů.
Průměrná mzda byla podle jeho výpočtů v prvním čtvrtletí letošního roku 34 666 korun – za to si modelový průměrný Čech při současné ceně může pořídit 1 347 litrů benzínu, nebo 1 335 litrů nafty. „Nikdy v poválečných dějinách to nebylo více,“ komentuje Kovanda.
Tolik „krmiva“ si tak pro své mazlíčky na čtyřech či dvou kolech nemohli Češi či Čechoslováci dovolit ani v době, kdy se ceny benzínu a nafty pohybovaly v jednotkách korun. Nejlépe na tom byli v tomto ohledu občané Československa v polovině šedesátých let. Benzín se tehdy v prodával za 2,10 Kčs a průměrná výplata činila 1 456 korun. Dalo se tak za ni koupit 693 litrů benzínu, téměř polovina toho, co si za mzdu mohou Češi pořídit dnes.
Dostupnost pohonných hmot se zvyšuje několik posledních let. Od roku 2015 si čeští řidiči mohou za výplatu dovolit více než tisíc litrů benzínu a množství se rok od roku zvyšuje. Pandemie covid-19 však tento rostoucí trend značně urychlila.
13. března 2020 |