Benzin zlevňuje, ale příliš pomalu

  • 23
Tak lacino jako nyní mohli motoristé kupovat benzin naposledy začátkem letošního roku. Nejběžnější natural u čerpacích stanic v mnoha regionech v minulých dnech zlevnil pod hranici 25 korun na litr a většina provozovatelů slibuje další pokles cen. "Ve středu jsme zlevnili v západních Čechách, ve čtvrtek bude následovat Praha," říká například Jiří Holovač ze společnosti OMV. Podobné plány mají i další velcí hráči na trhu.

Na první pohled příznivá zpráva má však háček. Benzin by totiž mohl být mnohem levnější. Barel nejběžnější ropy nyní stojí 18 dolarů, tolik, co naposledy v červenci 1999. Tehdy motoristé platili za natural 22 až 23 korun.

Přitom cena benzinu na burze v Rotterdamu je kvůli vysokým světovým zásobám rovněž na dvouletém minimu. Také dolar, za který se ropa nakupuje, zlevnil. Čerpací stanice tak nyní inkasují za litr o jednu až tři koruny více, než by měl být jejich obvyklý desetiprocentní zisk.

Benzin by mohl být mnohem levnější
Benzin by nyní u čerpacích stanic měl stát až o čtyři koruny méně, než kolik si účtují čerpací stanice. To by však museli pumpaři snížit svůj zisk na úroveň běžnou v západní Evropě, kde si nechávají deset až patnáct procent z prodejní ceny.

V červenci 1999, kdy barel nejběžnější ropy Brent stál zhruba stejně jako nyní (kolem 18 dolarů), platili lidé u čerpacích stanic za litr naturalu něco mezi 22 a 23 korun. A to se navíc v srpnu 1999 snížila v případě naturalu spotřební daň z 12,95 koruny na litr na 10,84 koruny.

To znamená, že nyní by obvyklá cena měla být těsně nad dvacetikorunovou hranicí. Jaká je skutečnost? Litr naturalu stojí mezi 24,50 až 28 korun. Dalším argumentem je fakt, že u tuzemských čerpacích stanic sice od teroristických útoků v USA benzin zlevnil zhruba o dvě koruny za litr, ale v západní Evropě jeho ceny v posledních týdnech klesly až o čtvrtinu.

O něčem takovém si tuzemský motorista může nechat jenom zdát. Důvodem je to, že z peněz, které lidé u čerpací stanice platí, zůstává nyní mnohem větší porce v kapsách rafinerií nebo prodejců.

Prodejci nyní podle důvěrných informací nakupují benzin v ceně kolem pěti korun za litr, spotřební daň je 10,84 koruny, daň z přidané hodnoty 5,20. Dohromady asi 21 korun. Běžný zisk prodejce je v evropských poměrech kolem deseti až patnácti procent. V tomto případě tedy něco mezi dvěma a třemi korunami.

U čerpacích stanic by se tedy člověk mohl dočkat Naturalu 95 někde pod hranicí 24 korun. Realita je úplně jiná. Podle průzkumu MF DNES stojí nyní litr naturalu u největších sítí o korunu až čtyři koruny více. Při porovnání s rokem 1999 a s použitým výpočtem tak lze vyvodit dva závěry: vysoké marže mají jak čerpadláři, tak i rafinerie.

Největší společnosti na trhu sice avizují další zlevňování, ale to by mělo být jen o několik desítek haléřů. "Lze čekat, že cena půjde ještě mírně dolů a pak se na určité období ustálí," sdělil například Jiří Holovač ze společnosti OMV, která kontroluje asi deset procent tuzemského trhu.

Největší síť stanic v České republice akciová společnost Benzina sice konkrétní údaje nesděluje, podle mluvčí Pavlíny Budkovské jsou však změny cen směrem dolů v posledních dnech prakticky na denním pořádku.

Současná praxe se přitom zcela liší od chvil, kdy ceny benzinu rostly. Dlouhodobé křivky světových cen ropy a benzinu na straně jedné a cen u tuzemských čerpacích stanic se totiž shodují pouze v období cenového klidu nebo při zdražování.

Jde-li o pokles, jsou čerpací stanice při zlevňování mnohem opatrnější. "S pohybem cen směrem dolů se skutečně jednak otálí a jednak je vždy mnohem mírnější než zdražování. Ve hře jsou totiž zisky jednotlivých společností," vysvětluje ekonom ČSOB Zdeněk Šafka.

Prodejci argumentují tím, že se nemohou soustředit pouze na vlastní dodavatelské ceny, ale i na situaci na trhu. Například OMV zdůrazňuje vysoké investice do čerpacích stanic. "Mně nepřipadá, že bychom jednali na úkor zákazníků. Takové tvrzení je zavádějící. Snažíme se reagovat na cenové změny co nejrychleji," uvedl Jiří Holovač z OMV.