Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Pokuty pro české kamioňáky ve Francii padají dál. Jejich mzda je nízká

  5:06aktualizováno  5:06
Řidiči českých kamionů už dostali víc než padesát pokut za to, že neberou francouzskou minimální mzdu. První případ podobné pokuty zažil tuzemský dopravce i v Německu. Dopravci proto tlačí na celounijní změnu zákonů, která by podobnou povinnost odstranila, a upozorňují na nečinnost Evropské komise.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto:  Tomáš Krist, MAFRA

Ta případ minimální mzdy řeší ve Francii a v Německu už dva roky. Mezitím ji začaly vyžadovat další státy, například Rakousko. „V posledních dvou měsících kontroly ustaly, nevíme o dalších případech,“ říká Vojtěch Hromíř, generální sekretář sdružení autodopravců Česmad Bohemia.

Český řidič kamionu dostal ve Francii pokutu. Měl příliš nízkou mzdu

Ve Francii je pokuta za nepředložení dokladů o tom, že řidič pobírá místní minimální mzdu, 135 eur na místě – tu řidičům zaplatí dopravci. V Německu přitvrdili a pokuta dosáhla až 2 500 eur.

Pro dopravce ze zemí bývalého socialistického bloku jsou opatření, podle kterých mají mít jejich řidiči při cestách po některých zemích stejné podmínky jako jejich kolegové, prakticky nesplnitelné. Nejde přitom jen o mzdy, ale například o povinné odpočinky mimo kamiony.

Například ve Francii musí mít firma svého zástupce v zemi na rok a půl, i kdyby jela do země jen jednou. Rakousko zase vyžaduje pro každou jízdu hlášení o tom, že dopravce jede. Němci chtějí zasílat výplatní pásky řidičů. V praxi tak nikdo z východoevropských dopravců podmínky neplní. „Jsou to věci, které jsou nejen nezaplatitelné, ale hlavně nesplnitelné,“ dodal prezident Česmadu Vladimír Starosta.

„Je to jen ochrana trhu západoevropských dopravců,“ říká Jan Medveď, vedoucí odboru legislativy Česmadu. Podle něj studie ukazují, že by dopravcům stouply u každého řidiče mzdové náklady o osm tisíc korun měsíčně bez dalších nákladů navíc.

Důvod pro minimální mzdu je jasný, západní dopravci ztratili oproti minulosti velkou část byznysu právě kvůli vyšším nákladům. „Tržní podíl dopravců z Východu se od roku 2009 zdvojnásobil, Poláci mají dnes 25 procent trhu mezinárodní dopravy,“ říká Jan Němec, zástupce generálního delegáta Mezinárodní unie silniční dopravy při Evropské unii. Řada zemí mluví o moderním otroctví, protože řidiči kamionů z východních zemí tráví v kamionu často i půl roku.

V Bruselu se nyní řeší celounijní směrnice o vysílání pracovníků na zahraniční cesty, která by se týkala i řidičů kamionů a jejich podmínek. Česmad chce hrát roli prostředníka mezi oběma extrémy, tedy vysokou ochranou trhu a divokým podnikáním některých východoevropských a pobaltských dopravců. Zatím se například jedná o tom, že by vznikla definice „normální mezinárodní dopravy“, na kterou by se podmínky směrnice o vysílání pracovníků na zahraniční cesty nevztahovala. Podmínkou by bylo, že jednou za čtyři týdny by muselo auto přijet do země registrace. „Situace dospěla do stavu, kdy není možné stoprocentní vítězství jedné strany,“ říká Starosta.

Komise zahájila kvůli minimální mzdě řízení s Německem už téměř před dvěma lety, to však zatím neskončilo. Z celé záležitosti se stala spíše politika.

Autodopravci získali na svoji stranu například europoslankyniMartinu Dlabajovou. „Řidiči zcela běžně během jedné cesty projedou hned několika zeměmi a nedovedu si představit, jak by měla vypadat pracovní smlouva takového řidiče, která by vyměřovala hned několik rozdílných mezd zároveň. Proto také navrhuji vyjmutí silniční dopravy z působnosti směrnice o vysílání pracovníků,“ dodala.

Šéf ČSAD Uherské Hradiště: Nechceme přistoupit na fiktivní doklady:

Autor:


Nejčtenější

Dostanu o 5 Kč na hodinu navíc? Beru. Firmy tápou nad odchody zaměstnanců

Ilustrační snímek

Potravinářské řetězce, sklady nebo pošta mají jedno společné: až třetina zaměstnanců tam nevydrží déle než rok. Nemají...

10 LET OD KRIZE: Místo práce jsme stříleli vrtulníky, říká bývalý bankéř Lehmanů

Nik Storonsky, zakladatel a šéf britského bankovního start-upu Revolut.

Před deseti lety oběhly celý svět fotky bankéřů, jak s papírovými krabicemi vyklízejí své kanceláře na Wall Streetu....



Pět týdnů dovolené, vyšší mzdy a kratší pracovní týden, požadují odbory

Předseda ČMKOS Josef Středula na shromáždění odborářů před začátkem...

Na třináct set odborářů z celé republiky přijelo v úterý do Prahy, aby formulovali své požadavky. Chtějí zvýšení mezd o...

Pojištění proti pokutám je přitěžující okolnost, rozhodl Nejvyšší správní soud

policie radar měření rychlost celostátní akce

Uzavření pojistky proti pokutám může být ve správním řízení bráno jako přitěžující okolnost, upozornil deník Právo na...

Prověřte, jak získal majetek! Na finanční správu přišlo 1 173 podnětů

Ilustrační snímek

Už třetím rokem Češi hlásí příjmy, které se nemusejí psát do daňových přiznání. Pokud to neudělají, riskují do budoucna...

Další z rubriky

Na točené zašlo méně lidí než loni. Pivo má zachránit svatý Václav

Nejtypičtější způsob čepování piva je „na hladinku“, kdy krémová pěna sahá...

Obliba baleného piva nadále stoupá, točené si naopak dopřeje stále méně lidí. Do hospod má zákazníky přilákat již šestý...

Dostanu o 5 Kč na hodinu navíc? Beru. Firmy tápou nad odchody zaměstnanců

Ilustrační snímek

Potravinářské řetězce, sklady nebo pošta mají jedno společné: až třetina zaměstnanců tam nevydrží déle než rok. Nemají...

Vláda kývla na rozpočet a schodek čtyřicet miliard, vzrostou penze i platy

Prezident Miloš Zeman dorazil na středeční jednání vlády Andreje Babiše, která...

Klíčový zákon roku, návrh státního rozpočtu na příští rok se schodkem 40 miliard korun, schválila za menšinová vláda...

Najdete na iDNES.cz