V Praze otevře bezobalová samoobsluha. Natočíte si jar, ukrojíte mýdlo

  1:00aktualizováno  1:00
O prázdninách otevře v Praze největší tuzemský a čistě komerční obchod, kde zákazníci nakoupí jídlo, drogerii nebo kosmetiku bez obalů. Velikostí bude srovnatelný s nejmenšími konvenčními supermarkety. Zájem rozjet toto podnikání v Česku má dalších více než sto padesát lidí.

Pražský obchod prodává potraviny bez obalu. | foto:  Tomáš Krist, MAFRA

Zpočátku neziskový projekt společnosti Bezobalu vstupuje do nové fáze. O prázdninách, nejpozději však na začátku září, se v Praze u metra Hradčanská otevře největší bezobalová prodejna v České republice o rozloze 127 m². Vlastní nádoby nebo zakoupené kartonové tašky v ní lidé naplní třeba ovocem, zeleninou, stáčenou drogerií jako jsou jary a prací gely, kosmetikou, eventuálně krmivem pro zvířata.

Lidé, kteří za projektem stojí, už předloni otevřeli svou první pilotní prodejnu na Vinohradech. Nabídla omezený sortiment, především cereálie a luštěniny. Kromě rozšířeného sortimentu bude rozdíl i v tom, že nová prodejna bude fungovat na plně komerční bázi a bude si muset na sebe vydělat. Bezobalu věří, že to nebude problém. „Už i pilotní obchod si na sebe vydělá, ale část tržeb jde na neziskové aktivity,“ říká ředitel Petr Hanzel, který se myšlenkou inspiroval hlavně v Itálii. Podobné obchody jsou na Západě běžné, jen v Lipsku jsou čtyři. Po světě jich jsou tisíce.

Největší komerční bezobalová samoobsluha si našla štědrou podporu mezi lidmi. Ve sbírce na serveru hithit se na ní zatím vybralo přes 1,1 milionu korun, zhruba o čtvrtinu víc než bylo třeba. Objemem se sbírka, která končí v pátek, stala na tomto portálu čtvrtou největší crowdfundingovou sbírkou v České republice. Mezi přispěvateli jsou kromě vyznavačů života bez odpadu i firmy nebo nevládní organizace. Projekt vyjde na 2,5 až 3 miliony korun. Chybějící prostředky složí spoluzakladatelé z vlastních zdrojů.

Bezobalové Česko?

Překvapivější než částka, jakou lidé ve sbírce tento obchod podpoří, je zájem o rozjezd podobných projektů po celé zemi. Právě to je původním záměrem. V nové prodejně vznikne školicí středisko a ve hře je i rozšíření konceptu formou franšíz. „Nevylučujeme to, ale nejdřív v příštím roce,“ uvažuje Hanzel. Zájem o otevření podobné prodejny má už přes 150 lidí z různých měst. A nejsou mezi nimi jen velká krajská města. Bezobalovému nakupování věří lidé z Kolína, Jičína a dalších míst.

Ceny za bezobalové zboží jsou přitom vyšší, alespoň ve srovnání s konvenčními potravinami. Ve své třídě, tedy BIO a organic, je však zboží podle zakladatelů levnější, protože zákazník ušetří za obaly. Ty tvoří někdy až desítky procent ceny výrobku. Výrazně produkt prodražují třeba skleněné flakóny u kosmetiky, mezi nejlevnější nepatří ani plastové nádoby na mléčné výrobky.

Fotogalerie

Neziskovka se z dodavatelského řetězce snaží vytěsnit i takzvané meziobaly, v nichž se zboží převáží do obchodu. „Je těžké se na tom dohodnout. Z počátku se výrobci bránili, ale s rostoucím zájmem o koncept ochotněji přistupují na naši hru,“ říká Hanzel. Dodavatelé tím boří zavedená pravidla logistiky. Výrobce koření Benkor nebo Biopekárna Zemanka své koření, resp. sušenky plní namísto do obalů do dóz, které jim zapůjčí bezobalový obchod.

Bráno čistě ekonomicky, změna zavedených postupů balení a distribuce by mohla být důvodem, proč výrobek zdražit. „Máme od nich plastové hermetické přepravky, do kterých umístíme hotové pečivo. Je to pro nás nestandardní a složitější. Kdybychom to důsledně kalkulovali, výrobek bychom museli zdražit, ale neděláme to, protože je nám ta myšlenka blízká,“ popsal Jan Zeman, jednatel Biopekárny Zemanka. Pokud by bezobalové zakázky tvořily větší část objemu výroby, mohly by naopak podle něj výrobky zlevnit v řádu procent díky úsporám na obalech.

Chystaný bezobalový obchod na Hradčanské nebude v tuzemsku první komerční prodejnou svého druhu. Podobně už fungují například prodejny v Olomouci, Zlíně nebo Brně. Inspiroval je právě první tuzemský bezobalový obchod na pražských Vinohradech.



Nejčtenější

Všichni chtěli spot ve stylu Air Bank, říká autor. Nově opisuje E.ON

Reklama na služby E.ON.

Jedni říkají, že jde o „vykrádačku“, jiní to tak nevidí. Spotů, které se inspirovaly populárními krátkými reklamami Air...

Šátek za tisíc dolarů vypadá jako ženské přirození, značka Fendi sklidila výsměch

Růžovou šálu Touch of Fur vyrábí italská módní značka Fendi

Italská značka luxusního oblečení Fendi pobavila svým kožešinovým šátkem mnohé uživatele sociálních sítí. Zejména jeho...



Z prošlého jídla a miliard much udělali dva Britové v Jižní Africe byznys

Od roku 2008, kdy firma vznikla a přijala první zaměstnance, se jejich počet...

Miliardy much a hnijící jídlo jsou pro bratry Jasona a Davida Drewovy z Velké Británie jádrem podnikání. V Jižní Africe...

Mladí chtějí žít na dluh a mít hned to, na co rodiče šetřili, říká bankéř

Šéf Sberbank Edin Karabeg

Mileniálové si půjčují a jsou častěji ochotni jít do rizika než jejich rodiče, myslí si šéf české pobočky Sberbank Edin...

KVÍZ: Proč chyběl v Československu toaletní papír a kde byste našli Baťov?

Peníze

České a slovenské hospodářství prošlo za posledních sto let etapami bouřlivého rozvoje i zaostávání. Děti dnes už...

Další z rubriky

Zmrzlina, nebo sex? Sexistické prasátečko odmění urážlivé reklamy

Reklama na zmrzlinu v soutěži Sexistické prasátečko 2018.

V posledním ročníku ankety to vypadá, že zmrzlina i víno svádí k sexismu. Na víno zve blondýna ve vířivce, růžový...

Končí ředitel Finanční správy Janeček, jeho úřad čelil četné kritice

Martin Janeček, ředitel Generálního finančního ředitelství

Martin Janeček působí ve Finanční správě od roku 2003 a v roce 2014 se stal jejím generálním ředitelem. Podle médií by...

Agrofert se znovu snaží koupit pekárny United Bakeries

Dodávky firmy Penam určené pro distribuci pečiva.

Pekárenská firma Penam z koncernu Agrofert hodlá koupit jediného akcionáře čelního českého výrobce pečiva United...



Najdete na iDNES.cz