Bezedný kelímek z KFC se zmenšil, firmě loni poprvé klesly tržby

  0:21aktualizováno  0:21
Pobočky rychlého občerstvení KFC zmenšily svůj "bezedný" kelímek. Člověk si tak musí jít víckrát přidat, nebo vypít méně. Provozovatel restaurací společnost Amrest argumentuje tím, že se tak snaží zamezit plýtvání.

KFC zmenšilo objem svých "bezedných" kelímků

Relativně robustní kelímek, oficiálně určený na 0,4 litru, který si mohl zákazník sám doplnit, kolikrát chtěl, zeštíhlel na velikost 0,35 litru.

"I když si jdu přidat dvakrát, stejně jako předtím, vypiji toho méně. A nejhorší je, když si musím vzít jídlo s sebou a natočím si tak jen jednou," říká šestatřicetiletý Tomáš z Prahy, jenž v KFC obědvá zhruba jednou za týden.

Firma odmítá, že by ji ke zmenšení kelímků vedlo šetření. Argumentuje tím, že chce jen omezit plýtvání. "Naši zákazníci si chodí přidat třeba třikrát a nakonec vše nevypijí. Věříme, že přes menší kelímky můžeme takové plýtvání omezit. Je to krok k větší odpovědnosti a náš obchod z toho také těží," uvedl jednatel společnosti Amrest Douglas John Noble pro MF DNES.

KFC poprvé klesly tržby

Úspora v nákladech by se však značce KFC, která patří do nadnárodní potravinářské skupiny s americkými kořeny Yum, hodila. Firmě se totiž poprvé v tuzemské historii loni snížily meziročně tržby i počet transakcí v restauracích.

Podle výroční zprávy KFC loni v Česku utržilo 1,58 miliardy korun bez DPH, což je zhruba o 1,2 procenta méně než v roce 2009. Transakce klesly o necelá dvě a půl procenta na 14,3 milionu. Společnosti klesla také průměrná útrata na zákazníka na 109 korun, což je podobná suma jako mezi lety 2006 a 2007. Rekordních 114 korun za účet si lidé dopřávali v předkrizovém roce 2008.

Podle Noblea stojí za loňskými nižšími tržbami méně nově otevřených restaurací, zavírání těch méně výdělečných i menší výkony zavedených lokalit. "Také jsme renovovali některé důležité restaurace, takže byly nějakou dobu zavřené," vysvětluje šéf Amrestu. Letošek bude podle něj podstatně lepší a firma by měla otevřít rekordní počet nových restaurací.

KFC kupuje suroviny od českých dodavatelů

Nové KFC přibude například v ostravském centru Avion, jde ale také o další značky, které patří do skupiny Yum a potažmo do tuzemského Amrestu, jako jsou Starbucks či Burger King. Podle Noblea by se příští rok měl Starbucks poprvé objevit v Brně a v Ostravě, ještě letos by měl Burger King otevřít pobočku přímo v centru Prahy.

KFC v Česku zaměstnává zhruba 1 200 lidí a mezi své dodavatele se snaží vybírat tuzemské firmy. Podle loňské výroční zprávy například většinu kuřecího masa dodává Vodňanská drůbež ze skupiny Agrofert miliardáře Andreje Babiše, zeleninou řetězec výhradně zásobovala firma Beskyd Fryčovice, jež náleží do agrární skupiny Gabriela Večeři.

V mezinárodním měřítku KFC loni mírně rostlo s výjimkou amerického trhu, kde stagnuje. Nejlépe se mu daří v Číně, kde už pět let každý rok v prodejích přidá zhruba třetinu. V čele skupiny Yum stojí osmapadesátiletý David Novak, podle časopisu Forbes 23. nejlépe placený americký manažer. Roční plat má kolem třiceti milionů dolarů.



Nejčtenější

Výplach na americké burze se přelévá do celého světa, do Česka také

Ilustrační snímek

Akcie ve Spojených státech zaznamenaly ve středu nejprudší denní propad za několik měsíců. Pokles cen zasáhl hlavně...

Banku s „hodným bankéřem“ spolkne Moneta. Přejmenuje se na Air Bank

Air Bank už dlouho láká nové klienty úspěšnou televizní kampaní se zlým a...

Obchod za dvacet miliard výrazně změní rozložení sil v českém bankovnictví. Po spojení Monety, Air Bank a části Home...



Zmetek, označil Ťok lokomotivy, které České dráhy koupily dvakrát dráž

Ilustrační snímek

Optikou ministra dopravy Dana Ťoka jsou lokomotivy Emil Zátopek zmetkem, který je nutné vrátit výrobci. Za...

Všichni chtěli spot ve stylu Air Bank, říká autor. Nově opisuje E.ON

Reklama na služby E.ON.

Jedni říkají, že jde o „vykrádačku“, jiní to tak nevidí. Spotů, které se inspirovaly populárními krátkými reklamami Air...

Mladí chtějí žít na dluh a mít hned to, na co rodiče šetřili, říká bankéř

Šéf Sberbank Edin Karabeg

Mileniálové si půjčují a jsou častěji ochotni jít do rizika než jejich rodiče, myslí si šéf české pobočky Sberbank Edin...

Další z rubriky

Trump ulevil od cel holítkům Gillette, už dřív podpořil jejího konkurenta

Holítka značky Gillette, ilustrační snímek

Společnosti Procter & Gamble, mateřské firmě Gillette, se v úterý dostalo pomoci od administrativy amerického...

Módní trh na roztrhání. Česko si vyhlédl další německý e-shop

Čísla by nám měli usnadnit orientaci ve velikostech, občas to bývá ale naopak....

Nové e-shopy dál vstupují na český trh s módou. Krátce po vstupu německého Zalanda expanduje do České republiky další...

Amazon podlehl tlaku, zvyšuje zaměstnancům minimální mzdu

Jeff Bezos, prezident a výkonný ředitel amerického obchodního portálu Amazon.com

Přes čtvrt milionu zaměstnanců amerického prodejního gigantu Amazon si od začátku listopadu finančně polepší....



Najdete na iDNES.cz