KFC zmenšilo objem svých "bezedných" kelímků

KFC zmenšilo objem svých "bezedných" kelímků

Bezedný kelímek z KFC se zmenšil, firmě loni poprvé klesly tržby

  • 511
Pobočky rychlého občerstvení KFC zmenšily svůj "bezedný" kelímek. Člověk si tak musí jít víckrát přidat, nebo vypít méně. Provozovatel restaurací společnost Amrest argumentuje tím, že se tak snaží zamezit plýtvání.

Relativně robustní kelímek, oficiálně určený na 0,4 litru, který si mohl zákazník sám doplnit, kolikrát chtěl, zeštíhlel na velikost 0,35 litru.

"I když si jdu přidat dvakrát, stejně jako předtím, vypiji toho méně. A nejhorší je, když si musím vzít jídlo s sebou a natočím si tak jen jednou," říká šestatřicetiletý Tomáš z Prahy, jenž v KFC obědvá zhruba jednou za týden.

Firma odmítá, že by ji ke zmenšení kelímků vedlo šetření. Argumentuje tím, že chce jen omezit plýtvání. "Naši zákazníci si chodí přidat třeba třikrát a nakonec vše nevypijí. Věříme, že přes menší kelímky můžeme takové plýtvání omezit. Je to krok k větší odpovědnosti a náš obchod z toho také těží," uvedl jednatel společnosti Amrest Douglas John Noble pro MF DNES.

KFC poprvé klesly tržby

Úspora v nákladech by se však značce KFC, která patří do nadnárodní potravinářské skupiny s americkými kořeny Yum, hodila. Firmě se totiž poprvé v tuzemské historii loni snížily meziročně tržby i počet transakcí v restauracích.

Podle výroční zprávy KFC loni v Česku utržilo 1,58 miliardy korun bez DPH, což je zhruba o 1,2 procenta méně než v roce 2009. Transakce klesly o necelá dvě a půl procenta na 14,3 milionu. Společnosti klesla také průměrná útrata na zákazníka na 109 korun, což je podobná suma jako mezi lety 2006 a 2007. Rekordních 114 korun za účet si lidé dopřávali v předkrizovém roce 2008.

Podle Noblea stojí za loňskými nižšími tržbami méně nově otevřených restaurací, zavírání těch méně výdělečných i menší výkony zavedených lokalit. "Také jsme renovovali některé důležité restaurace, takže byly nějakou dobu zavřené," vysvětluje šéf Amrestu. Letošek bude podle něj podstatně lepší a firma by měla otevřít rekordní počet nových restaurací.

KFC kupuje suroviny od českých dodavatelů

Nové KFC přibude například v ostravském centru Avion, jde ale také o další značky, které patří do skupiny Yum a potažmo do tuzemského Amrestu, jako jsou Starbucks či Burger King. Podle Noblea by se příští rok měl Starbucks poprvé objevit v Brně a v Ostravě, ještě letos by měl Burger King otevřít pobočku přímo v centru Prahy.

KFC v Česku zaměstnává zhruba 1 200 lidí a mezi své dodavatele se snaží vybírat tuzemské firmy. Podle loňské výroční zprávy například většinu kuřecího masa dodává Vodňanská drůbež ze skupiny Agrofert miliardáře Andreje Babiše, zeleninou řetězec výhradně zásobovala firma Beskyd Fryčovice, jež náleží do agrární skupiny Gabriela Večeři.

V mezinárodním měřítku KFC loni mírně rostlo s výjimkou amerického trhu, kde stagnuje. Nejlépe se mu daří v Číně, kde už pět let každý rok v prodejích přidá zhruba třetinu. V čele skupiny Yum stojí osmapadesátiletý David Novak, podle časopisu Forbes 23. nejlépe placený americký manažer. Roční plat má kolem třiceti milionů dolarů.