Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Lidé opakují stále stejné chyby, říká šéf bezpečnosti České spořitelny

  5:00aktualizováno  5:00
Stoprocentní zabezpečení peněz neexistuje. „Hrozby jsou zde pořád, ale je to o tom snížit rizika co nejvíc. A největším nebezpečím pro uživatele je jejich vlastní nepozornost, neopatrnost a opakování chyb,“ říká v rozhovoru pro MF DNES Marian Tvrdý, ředitel pro IT bezpečnost v České spořitelně.

Banka nikdy neposílá maily s aktivními odkazy na přihlašovací stránku, varuje Marian Tvrdý | foto:  Petr Topič, MAFRA

Daří se rizika v bankovnictví tlumit, nebo spíše narůstají?
Mění se způsoby, jakými se hackeři pokoušejí peníze z klientů dostat. Zatímco dřív se snažili pomocí virů nebo škodlivého malwaru informace dostat k sobě, dnes zašifrují počítač a obětem jen napíší: Chceš svá data zpátky? Tak zaplať, pošli bitcoiny.

Mohli by se hackeři tímto způsobem dostat k bankovním datům, když napadnou přímo banky?
Všechna data v bankách obvykle nejsou uložena na jednom místě. Jsou v různých systémech, databázích, existují různá oprávnění a přístupy. Kdyby se už nějaký hacker dostal dovnitř, odnesl by si pravděpodobně jen část informací.

Cesta tedy vede přes klienty?
Je to pro hackery mnohem jednodušší. Edukace se stále dost podceňuje, lidé si neuvědomují rizika, která na ně v digitálním světě číhají. Živelně stahují kdeco a instalují si nové aplikace. A ty ne vždy dělají to, co si lidé představovali. Tady vidím velký rozdíl v přístupu k zabezpečení u Applu a Googlu. Jeho Android je otevřenější a odhaduje se, že 98 procent škodlivého kódu je právě na tomto systému.

Co jsou nejčastější chyby při používání bankovních služeb?
Mnoho lidí zapomíná na pravidelné aktualizace operačního systému, které často obsahují záplaty bezpečnostních chyb. A také jich stále hodně má nastaveno slabé heslo. Měli by ho občas změnit.

Bývá napaden spíše účet klienta nebo platební karta?
Směr útoku bývá pořád stejný, používá se nějaká forma sociálního inženýringu, kdy se útočník snaží ze své oběti vytáhnout přihlašovací jméno, číslo karty, PIN, heslo, cokoliv. A je jedno, jestli to míří na kartu, mobilní aplikaci nebo internetové bankovnictví. V devíti z deseti případů je k tomu využíván nějaký phishingový útok, kdy je klient přesměrován na podvržené stránky, které se tváří jako web banky. Hodně se využívá Facebooku a dalších sociálních sítí.

Kolik je takových útoků za rok?
Pořád se ve vlnách vrací, jen vloni šlo v případě České spořitelny kolem 200 podvržených webových stránek. Když to zjistíme, kontaktujeme provozovatele, aby tu stránku sestřelil. Často se používají webhostingy, které jsou zdarma, a to po celém světě, nejen v Česku.

Jak se klient může bránit?
Je důležité mít na paměti, že banka nikdy neposílá maily s aktivními odkazy, které by vedly přímo na přihlašovací stránku. V mailu může být třeba odkaz na hlavní stránku České spořitelny, odkud se na přihlášení dá proklikat, ale nikdy na stránku, která by vyžadovala zadání přihlašovacích údajů. Banka také nikdy nebude klienty oslovovat, aby jí poslali třeba číslo karty a­PIN, vždyť tyto informace má.

Jak postupujete, když klient oznámí, že mu zmizely peníze?
Každý případ se prověřuje zvlášť. Záleží na tom, jak moc to byl sofistikovaný útok. Jde o to, zda tomu klient nějak „pomohl“, třeba tím, že někam přeposlal SMS s údaji o­transakci. Či zda to proběhlo zcela bez jeho přičinění. Snažíme se klientovi pomoci, ale ne vždy můžeme vrátit peníze, pokud je míra jeho spoluúčasti vysoká.

Co zneužití platebních karet?
Skimming, tedy okopírování platební karty při výběru peněz, je v­poslední době na ústupu. Tedy alespoň, co se týče Česka. V zahraničí je však riziko stále velké. Zařízení pro skimming se dá sehnat během chvilky a není drahé. Nicméně bankomaty v Česku, a také jejich převážná část v EU, už podvodnou instalaci zařízení neumožní.

A co platby na internetu?
Často stačí zapojit selský rozum. Třeba není rozumné nakupovat na e-shopech, o kterých nic nevím. Doporučujeme používat 3D secure, kde se platba ověří kódem poslaným na mobil. Kvůli nové legislativě EU možná i potvrzovacím SMS zprávám odzvoní, protože i­ony se dají zneužít. Hledáme teď alternativy, jak platbu ověřit jiným způsobem.




Nejčtenější

Muslimové ve vánoční reklamě nás urážejí, vzkazují lidé řetězci Tesco

V reklamě Tesca ve Velké Británii má svou roli i muslimská rodina.

Jen pár dní po prvním odvysílání se vánoční reklama obchodního řetězce Tesco ve Velké Británii stala terčem kritiky....

Kazítka ve spotřebičích zakážeme, plánuje EU. Chce jejich delší životnost

Ilustrační snímek

Evropský parlament vytáhl do boje proti spotřebičům na jedno použití, proti věcem se zabudovaným defektem, který má...



Nový ford i milion. Stát vybral šťastlivce, kteří sbírali účtenky

Účtenkovka při svém startu uživatele zarazila šíří požadovaných povolení.

Ve středu proběhlo vůbec první slosování státní účtenkové loterie. Kolem sedmé hodiny večerní, kdy měly být na adrese...

Gigantická zakázka na letadla: klient si u Airbusu objednal 430 letadel

letadlo Airbus A320neo

Pouštní Dubaj se na několik dní proměnila v obří tržiště letadel. V jednom určitě nezklame. Jak se už stalo zvykem,...

Česko se stává tygrem střední Evropy. Ekonomika mohutně roste

Řezač plamenem

Česká ekonomika i v prázdninovém vlažnějším módu mohutně rostla. Od července do září, meziročně zvýšila výkon o pět...

Další z rubriky

Kam napřesrok k moři? Hitem bude Turecko a Egypt, hlásí cestovky

Ilustrační snímek

Cestovky po slabším roce 2016, kdy Češi zájezdy k moři odkládali, vyhlížejí růst tržeb. Turecko a Egypt budou příští...

Česko je zemí zaslíbenou nákupům potravin on-line. V Evropě je třetí

(Ilustrační snímek)

Prodeje potravin on-line jsou v Česku třetí nejvyšší v Evropě. Prodej na internetových obchodech dosáhl letos 2,5...

Marnivost, nebo investice? Luxusní kabelky se mohou vyplatit víc než zlato

Ilustrační snímek

Koupě nóbl kabelky se někdy vyplatí víc než pořízení zlaté cihly nebo investice do akciového indexu. Navíc se dá snadno...



Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.