Bezpečnostní taxa zdraží lety s ČSA

  • 14
Lety s Českými aeroliniemi budou od středy dražší. Společnost začne vybírat bezpečnostní taxu 2,40 dolaru (asi 88 korun) ke každé letence. Činí tak v reakci na pojišťovny, které po útocích na USA hromadně aerolinkám vypověděly krytí válečných rizik. Spolu s ČSA zavádí různé příplatky dalších 55 leteckých dopravců.

Taxa zajistí krytí odpovědnosti vůči třetím stranám a cestujícím pro případ leteckého neštěstí v důsledku válečného konfliktu nebo teroristického útoku.

Mluvčí ČSA Daniel Plovajko prohlásil, že zavádění bezpečnostních tax je mnohostranný krok několika společností, jejichž počet stále roste. Částku si každá
aerolinka určuje sama, a tak je možné, že ačkoli cestující u ČSA taxu 2,40 USD za každý úsek letu, u jiných leteckých společností se ale její výše může lišit.

Škody po teroristech zaplatí vláda
Vláda už minulý týden schválila návrh zákona, podle kterého škodu, kterou třetím osobám způsobí civilní letadlo zneužité k teroristické nebo válečné akci, například jeho pád na určitý objekt, uhradí stát.

ČSA požádaly vládu o pomoc necelé dva týdny po tragédii v New Yorku. Navrhli jí například, aby jim odpustila část půjčky v řádu několika desítek milionů korun.

Schválením zákona chce stát leteckým dopravcům nahradit pojištění, které všem aerolinkám po teroristickém útoku v USA komerční pojišťovny vypověděly. "Pomáháme aerolinkám podobně jako většina států. Bez této garance se nedá létat," říká Jiří Pokorný z ministerstva dopravy, který zákon připravoval. Státy totiž odmítají nepojištěná letedla pouštět do svého vzdušného prostoru.

Náhrada od státu se nevztahuje na škody způsobené přímo aerolinkám nebo cestujícím, pouze na poškozené třetí osoby. Pojišťovny nyní hradí tyto škody pouze do 50 milionů dolarů (před útoky to byla miliarda dolarů), zbytek by připadl na státní kasu. Vláda schválila garanci až do půl miliardy dolarů, tedy asi 18,3 miliardy korun.

Nahrazení provizorní garance státu, kterou dnes česká letadla mají, definitivním pojištěním musí ještě schválit parlament.

Piloti firmě s financemi nepomohou
Sdružení pilotů Českých aerolinií CZ ALPA nechce znovu otevírat jednání o růstu mezd. V pátek odmítlo výzvu prezidenta firmy Miroslava Kůly ze začátku minulého týdne, aby dočasným zmrazením růstu mezd pomohli firmě v těžké finanční situaci. Vyzvali naopak management, aby provedl restrukturalizaci firmy a hledal možnosti, jak snížit náklady na přepravu jednoho pasažéra.

"Chápeme stíženou situaci ČSA na trhu po událostech z 11. září, nesouhlasíme ale se způsobem navrhovaného řešení zmrazení nárůstu mezd pilotů, dohodnutého v kolektivním vyjednávání ve prospěch udržení současného stavu společnosti," píše se v prohlášení CZ ALPA podepsané kapitánem Dušanem Horákem, který piloty zastupoval i při posledním jednání o zvýšení mezd.

Vedení ČSA je podle mluvčího Daniela Plovajka líto, že piloti nepochopili současnou situaci v letecké dopravě. Firma podle něj dodrží dohodu o růstu mezd o 30 procent, stejně tak i poslední dohodu o zvýšení mezd stevardů o deset procent. Chtěla pouze zvyšování na nějaký čas odložit.

Stevardi podle předsedkyně Odborové organizace létajícího personálu Hany Havrdové letos od ČSA žádné zvýšení platů nedostali, pouze se dohodli na proplácení svátků a přesčasů. "V žádném případě se nemůžeme vzdát toho, co nám podnik má správně proplácet," uvedla.

Letci vyzvali vedení firmy k zásadní restrukturalizaci a přijetí opatření, která sníží průměrné náklady na jednoho přepraveného cestujícího.

"Je nutné, aby se z ČSA stala letecká společnost s pružným a efektivním systémem řízení, která bude schopna rychle reagovat na požadavky trhu, bude provádět aktivní obchodní politiku a ve které bude mít každý zaměstnanec zajištěny odpovídající sociální a pracovní podmínky," míní sdružení.

Svůj postoj odůvodňuje tvrzením, že aerolinie prodávají už deset let své letenky za světové ceny, svým zaměstnancům ale vypláci ve srovnání s ostatními společnostmi hluboce podprůměrné platy.

CZ ALPA proto žádá vysvětlení, jakým způsobem jsou finanční prostředky, které ČSA získávají, používány.

Podle pilotů se po událostech v USA práce létajícího personálu stala více rizikovou a odpovídá tomu i psychicky vypjatá pracovní atmosféra. To je prý další důvod proč platy, které podle Horáka stále zůstávají pod průměrem, nesnižovat.

Sdružení žádá, aby vedení ČSA předložilo informace o dalších úsporných opatřeních uvnitř společnosti, protože zatím hovoří pouze o snižování platů.

Letů do New Yorku bude méně
Od konce října budou ČSA vypravovat méně letů na newyorská letiště JFK a Newark. Dosud na JFK létaly sedmkrát týdně, v zimním letovém v zimním letovém řádu už bude jen pět letů. Na Newark dosednou každý týden dvě letadla ČSA místo dosavadních tří.

Vytíženost transatlantických letů totiž po 11. září klesla z devadesáti na šedesát procent. Na všech linkách dohromady ubylo podle statistiky firmy deset až patnáct procent pasažérů. Situace ČSA je přitom nadprůměrně dobrá, protože evropské aerolinky hlásí pokles kolem 25, americké dokonce až 45 procent.

Kůla potvrdil připravenost ČSA omezit i další lety v případě trvajícího poklesu zájmu o cestování letadlem. Propouštět zatím národní letecký přepravce nebude, zastavilo se pouze přijímání nových zaměstnanců.

, ,