Bezplatný servis se nevztahuje na nové součástky

-
Jaroslav Hájek z Kladna si před dvěma roky koupil televizor, na který prodejce poskytl prodlouženou záruční dobu jeden rok a bezplatný dvouletý servis. Protože se letos televizor rozbil, pan Hájek vadu reklamoval. Při vyzvednutí opraveného televizoru však na něm servisní opravář požadoval zaplacení vyměněné součástky. Jaroslava Hájka tento požadavek překvapil, neboť se domníval, že oprava bude bezplatná, a chtěl vědět, zda byl postup opraváře správný.

Nejprve je nutné vysvětlit rozdíl mezi záruční dobou a bezplatným servisem. Objeví-li se v průběhu záruční doby odstranitelná vada, za kterou prodejce odpovídá, musí ji na vlastní náklady odstranit. Jestliže však v prodejně na výrobek po uplynutí záruční doby poskytují na určitou dobu bezplatný servis, týká se to pouze práce. Náhradní součástky si musí zákazník zaplatit sám. Požadavek servisního opraváře tedy byl správný.

Občanský zákoník §620 odst. 3: Prohlášením v záručním listě vydaném kupujícímu může prodávající poskytnout záruku přesahující rozsah záruky stanovené v tomto zákoně. V záručním listě určí prodávající podmínky a rozsah této záruky.

Občanský zákoník §622: Jde-li o vadu, kterou lze odstranit, má kupující právo, aby byla bezplatně, včas a řádně odstraněna...


Témata: Test iDNES.cz