Český biatlon kromě sportovních úspěchů představuje také velmi úspěšný komerční projekt. Na snímku stříbrná Gabriela Soukalová.

Český biatlon kromě sportovních úspěchů představuje také velmi úspěšný komerční projekt. Na snímku stříbrná Gabriela Soukalová. | foto: Michal Sváček, MAFRA

Biatlon čekají dobré roky, olympijské úspěchy lákají nové sponzory

  • 46
Biatlon v čele s blonďatou superstar Gabrielou Soukalovou představuje "zlatý" produkt, který v současnosti nemá na české sportovní mapě obdoby. Zájemců, kteří by se se jménem tohoto fenoménu chtěli spojit, zcela jistě přibude. V zástupech už čekají firmy i marketingové agentury.

Zatím tři cenné kovy z olympijských her v Soči, pravidelné přední umístění ve Světovém poháru, v loňském roce úspěšné pořadatelství mistrovství světa v Novém Městě na Moravě, které na rozdíl od jiných obdobných podniků v Česku skončilo bez průšvihů a s vyrovnaným rozpočtem.

Český biatlon kromě sportovních úspěchů představuje také velmi úspěšný komerční projekt. Navíc po dosavadních olympijských výkonech, které v pondělí korunovala stříbrem Gabriela Soukalová, je jasné, že jeho jízda bude pokračovat i dále.

"Už nyní máme partnerské kontrakty, ale věříme, že se nám po hrách podaří ještě některé získat," říká k tomu zkušený sportovní manažer Jiří Hamza, podle mnohých klíčová postava, která za rozmachem českého biatlonu stojí.

Hamza, sám bývalý biatlonista, se k biatlonu vrátil jako funkcionář a manažer v roce 2004. Od té doby, mimo jiné ve spolupráci s Václavem Fiřtíkem, současným prezidentem Českého svazu biatlonu, a ekonomickým šéfem svazu Liborem Vlčkem, sháněl peníze a budoval ekonomicky silný biatlon.

Nejvíc peněz pochází od německých firem

V začátcích se mohli například opřít o finanční podporu výrobce elektrických jističů OEZ, kterého spoluvlastnil právě Vlček. Později společnost tuzemští majitelé prodali Siemensu.

Dnes svazu dodává ekonomickou stabilitu kromě financí z ministerstva vnitra, pod které sport spadá, také několik velkých firem, třeba německý výrobce kotlů Viessmann, který se u biatlonu angažuje i na mezinárodní úrovni. "Nejvíce peněz na té nadnárodní úrovni přichází zejména od německých firem, kromě firmy Viessmann to je třeba energetický obr E.ON či BMW," popisuje Hamza.

Bavorská automobilka podporuje český svaz i na lokální úrovni. K důležitým partnerům svazu patří i ruská investiční společnost Mayzus. Před touto sezonou se k českému biatlonu přidala také potravinářská firma Hamé, která před lety opustila hokej. Ostatně reprezentanty je možné vidět v jejích reklamách na džemy (podívejte se ni zde).

"Již nějakou dobu jsme zvažovali návrat do sportovního marketingu. Z těchto důvodů jsme se rozhodli oslovit biatlonový svaz. Biatlon je nyní v Česku na fenomenálním vzestupu a stal se z něho prakticky nejúspěšnější a nejpopulárnější český zimní sport," pochvaluje si Martin Štrupl, generální ředitel Hamé.

Kolik peněz ročně od partnerů do biatlonu přiteče, firmy ani svaz komentovat nechtějí. Podle neoficiálních vyjádření jde celkově o jednotky milionů. Svaz biatlonu na rozdíl od jiných sportů drží pevně v rukou i marketingová práva, a to včetně těch na jednotlivé reprezentanty. Jimi disponuje společnost CZ Biatlon, kterou plně ovládá svaz.

Marketing pod taktovkou svazu

"Žádné externí agentury nechceme. Chceme si to dělat sami, peníze musí zůstat v tomto sportu, věřím, že to tak zůstane i do budoucna," říká Hamza, který má z pozice generálního manažera marketingové aktivity na starosti.

Podle informací MF DNES kolem uzavřeného marketingového světa biatlonu již krouží nejrůznější zájmové skupiny a agentury, které by si na nové lyžařské hvězdy také rády sáhly. "Tlaky tu jsou. Ale nic, co bychom neustáli," říká bez dalších podrobností Hamza. Potvrzuje ale, že zájem o reprezentanty je i mezi firmami značný. "Věříme, že například z Gábiny může být mezinárodní tvář. Ve hře je tak jednání s velkou evropskou firmou, která by na Gábině postavila globální kampaň," naznačuje Hamza.

V takovém případě se hodnota takového kontaktu násobí. Pokud bude potenciální zásah takové kampaně desetkrát vyšší, než by byl jen na českém trhu, cena může být také až desetkrát vyšší, tedy v řádech desítek milionů.

"Je za tím dobrá práce. Určitě není špatně, že to Jiří Hamza řekněme drží takto zkrátka. Má pak silnější vyjednávací pozici s firmami. Myslím, že dnes si bude moci svaz i nové partnery vybírat," hodnotí David Trávníček, odborník na sportovní marketing ze společnosti Sport Invest.