Od dálnic zmizely první billboardy. Odstranili i legální, tvrdí majitel

  • 92
Silničáři začali odstraňovat na dálnicích první nelegální billboardy. Jako první odstranili poutače na D1 na Vysočině a ve středních Čechách. . Začali na D1 na Vysočině a ve středních Čechách. Majitelé si poté postěžovali, že ŘSD odstranilo i legální billboardy.

Mezi odstraněnými billboardy, které v pondělí silničáři demontovali, byl i poutač odkazující na nedalekou čerpací stanici. Jeho majitel, společnost Czech Outdoor, vyzval Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) aby reklamní zařízení vrátilo na původní místo, uvedl mluvčí Svazu provozovatelů venkovní reklamy Lukáš Váňa. Odvolal se na znění zákona o pozemních komunikacích. 

Na billboardu, který silničáři odvezli, byl nápis Shell a šipka ukazující k čerpací stanici v opačném směru D1.  U dálnice na Vysočině se objevily i další podobné billboardy odkazující třeba na přepravní služby nebo „prodejní automat pomoc řidičům“. Měly jednotnou grafiku.

Právě poutače odkazující na provozovny blíž než 200 metrů zákon připouští.

Silničáři v pondělí demontovali zatím čtyři billboardy. Ředitelství silnic a dálnic novinářům předvedlo ukázku zakrytí a odstranění jednoho z prvních billboardů na odpočívadle na 89. kilometru nedaleko Humpolce na Pelhřimovsku. Na místo se dostavili i zmocněnci majitele reklamy, kteří postup silničářů natáčeli na videokameru. 

„Zatím se pohybujeme po D1. Jsme na čtvrtém reklamním zařízení, které zakrýváme, a jedeme dál,“ řekl v pondělí dopoledne vedoucí odboru údržby Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) František Sedláček. Silničáři podle něj postupují přesně podle zákona, některé poutače zakrývají, jiné po zakrytí rovnou demontují a odvážejí. 

Podle mluvčího ŘSD Jana Rýdla se začalo ve střední části D1, tedy kolem střediska údržby dálnic Bernartice. „Přidávají se další střediska,“ dodal. Na ministerstvo dopravy bylo zatím odesláno 237 zdokumentovaných reklamních zařízení a od ministerstva přišlo 28 výzev k odstranění adresovaných vlastníkům, především se to podle Rýdla týká společnosti Czech Outdoor.

Na Hradecku odstraňují poutače majitelé

Od silnic prvních tříd v Královéhradeckém kraji začaly mizet první nelegální reklamní tabule. Celkem by jich v kraji mohlo být 800. Dosud mizí menších z nich, které upozorňovaly na místní podniky. Začali je odstraňovat sami majitelé. Velké nelegální billboardy silničáři zatím sčítají.

Odstranění billboardů z ochranného pásma dálnic a silnic 1. třídy vyžaduje novela zákona o pozemních komunikacích. Majitelům reklamních ploch nařizuje z bezpečnostních důvodů jejich odstranění, pokud jsou blíž než 250 metrů od dálnic a 50 metrů od silnic první třídy.

Rýdl řekl, že ŘSD má v ruce rozhodnutí silničního správního úřadu a koná. Neřeší tudíž, co je aktuálně na billboardu, který má odstranit, zobrazeno. „My nejsme komise určená k posuzování obsahu reklamních kampaní, reklamní agentura ani právní kancelář, my jsme správce komunikace,“ řekl.

Zatímco na dálnicích o odstranění poutačů rozhoduje ministerstvo, na silnicích první třídy jsou to kraje. Například ve středních Čechách se s odstraňováním reklamy u silnic první třídy ještě nezačalo. „Čekáme na ŘSD, které situaci na silnicích prvních tříd jako jejich správce monitoruje. ŘSD nám musí dodat seznam míst, kde billboardy jsou, včetně jejich přesného zaměření. Na základě těchto dat krajský úřad zjistí majitele pozemků a na základě toho jim bude zasílat výzvu k odstranění,“ sdělil dnes ČTK mluvčí hejtmanství Pavel Lochař.

Silničáři během září napočítali kolem dálnic a silnic I. třídy téměř 7 000 reklamních zařízení, z toho asi 3 000 odporovaly novému zákonu. Zbytek byl buď za ochranným pásmem, inzeroval povolené podniky, jako jsou například blízké restaurace a další služby pro motoristy, nebo šlo o poutače v zastavěném území měst a obcí. Na ty se zákaz platný od začátku září nevztahuje.

Ústavní soud rozhodne v náš prospěch, věří provozovatel billboardů

Část provozovatelů dříve oznámila, že reklamní poutače neodstraní. Někteří provozovatelé reklamní sdělení proto nahradili státní vlajkou. Tvrdí, že tím změnili charakter ploch, které již nebyly reklamním zařízením.

Reklamní zařízení podle zákona o pozemních komunikacích může zobrazovat nejen klasickou reklamu, tedy sdělení s cílem dosažení zisku, ale může šířit i nekomerční informace, třeba kulturní, politické nebo vzdělávací.

,