Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Ústavní soud rozhodne v náš prospěch, věří provozovatel billboardů

  15:44aktualizováno  5. září 12:26
Billboardy u dálnic a silnic I. třídy musí do středy zmizet, přesto auta nadále míjejí aleje poutačů. Marek Pavlas ze Svazu provozovatelů venkovní reklamy v Rozstřelu poukázal na to, že státní vlajky na billboardech měly pomoci s medializací sporu. Dopravní expert Jiří Landa naopak tuto akci považuje „za trapnou komedii“.

„Státní vlajka má svoji symboliku a šlo nám i o to, abychom přizvali média,“ řekl na úvod Rozstřelu Marek Pavlas ze Svazu provozovatelů venkovní reklamy. Dodal, že podle definice zákona motiv české vlajky není reklama.

„Jsme přesvědčeni o tom, že zákon, který billboardy u dálnic zakazuje, je protiústavní,“ doplnil. Naopak dle svých slov vyšel vstříc ministerstvu dopravy, tím že - na rozdíl od některých provozovatelů reklamy - ti jím zastupovaní už na reklamních poutačích, které u českých dálnic dál stojí, neinzerují.

Fotogalerie

Ministr dopravy Dan Ťok ale již minulý týden uvedl, že billboard nepřestává být reklamním poutačem jen proto, že má na sobě českou vlajku.

„Celé to považuji za trapnou komedii,“ reagoval na úvodní otázku moderátora Vladimíra Vokála dopravní expert Jiří Landa. „Jestliže je povinností řidiče sledovat provoz, je povinností státu zajistit pro to podmínky,“ doplnil. Reklamní poutač podle něj není součástí komunikace, navíc je v případě nárazu nebezpečný.

Naopak podle Pavlase se jedná o ojedinělé případy a média případy, kdy za nehodu mohl reklamní poutač, nafukují. „Co můžeme tolerovat v malé rychlosti nemůžeme tolerovat u komunikace, kde se jezdí 130 km/h i více. Tam nemá reklama stejně jako nechráněný strom nebo pilíř co dělat. V tom nedělám rozdíly,“ vysvětlil svůj odmítavý postoj Landa. Pozice dopravní nehodovosti Česka je podle něj špatná a zakázat reklamu u dálnic je jedním ze způsobů, jak ji může stát vylepšit.

Billboardy od dálnic musí zmizet do pěti dnů. Pak začnou konat úřady

Landa uznal, že by se stát měl zaměřit na nehodové lokality a křižovatky, kde umírá nejvíce lidí. „Nejvhodnější by bylo dobudovat dálniční síť, ale o ni musíme pečovat, a to je právě to, co řešíme,“ prohlásil v Rozstřelu Landa.

Podle Pavlase je ale problémem také to, že billboardy se stávají terčem pozornosti daleko spíše než například stromy u vozovek, které podle něj způsobí mnohem více nehod. S touto regulací souhlasí i Pavlas. Úplný zákaz ale podle něj není na místě.

Před časem dala část provozovatelů reklamy najevo, že zařízení dobrovolně neodstraní. Na popud Svazu provozovatelů venkovní reklamy proto reklamní obsah nahradila nekomerčním sdělením.

Celý záznam Rozstřelu:

Podle ministerstva dopravy ale názor svazu před soudem neobstojí. Pokud reklamní poutače do příštího pondělí od silnic nezmizí, pracovníci Ředitelství silnic a dálnic je do následujících 15 dnů zakryjí a následně odstraní. Od komunikací mělo zmizet na 3 000 poutačů z celkových asi 25 000 v Česku.

Zatímco někteří provozovatelé začali billboardy odstraňovat, jiní reklamní sdělení nahradili státní vlajkou. „Tím jsme jednostranně podle právního výkladu, který máme k dispozici, změnili charakter ploch, které již nadále nejsou reklamním zařízením tak, jak je definuje zákon,“ uvedl v tiskovém prohlášení Svaz provozovatelů venkovní reklamy.

Dálnice zaplavily české vlajky. Jde o protest proti likvidaci billboardů

Pokud reklamní poutače do příštího pondělí od silnic nezmizí, pracovníci Ředitelství silnic a dálnic je do následujících 15 dnů zakryje a následně odstraní. V důsledku by za to mohl zaplatit daňový poplatník. Od komunikací mělo zmizet na 3 000 poutačů z celkových asi 25 000 v Česku. Pavlas namítl, že o zákonnosti a vyčíslení škody za odstraněné billboardy rozhodne nález Ústavního soudu, pokud vyhoví podnětu českých senátorů. Dan Ťok nicméně již v minulosti konstatoval, že jemu svěřený rezort postupuje podle zákona.

Marek Pavlas ze Svazu provozovatelů venkovní reklamy na závěr úterního Rozstřelu řekl, že existuje 80procentní šance, že Ústavní soud stížnosti vyhoví. Dopravní expert Jiří Landa zopakoval svá slova o tom, že billboardy by v blízkosti silnic I. tříd být neměly.

Dodržujeme zákon a nikoho nepoškozujeme, řekl ministr dopravy Dan Ťok 1. září:




Nejčtenější

Muslimové ve vánoční reklamě nás urážejí, vzkazují lidé řetězci Tesco

V reklamě Tesca ve Velké Británii má svou roli i muslimská rodina.

Jen pár dní po prvním odvysílání se vánoční reklama obchodního řetězce Tesco ve Velké Británii stala terčem kritiky....

Kazítka ve spotřebičích zakážeme, plánuje EU. Chce jejich delší životnost

Ilustrační snímek

Evropský parlament vytáhl do boje proti spotřebičům na jedno použití, proti věcem se zabudovaným defektem, který má...



Nový ford i milion. Stát vybral šťastlivce, kteří sbírali účtenky

Účtenkovka při svém startu uživatele zarazila šíří požadovaných povolení.

Ve středu proběhlo vůbec první slosování státní účtenkové loterie. Kolem sedmé hodiny večerní, kdy měly být na adrese...

Gigantická zakázka na letadla: klient si u Airbusu objednal 430 letadel

letadlo Airbus A320neo

Pouštní Dubaj se na několik dní proměnila v obří tržiště letadel. V jednom určitě nezklame. Jak se už stalo zvykem,...

Česko se stává tygrem střední Evropy. Ekonomika mohutně roste

Řezač plamenem

Česká ekonomika i v prázdninovém vlažnějším módu mohutně rostla. Od července do září, meziročně zvýšila výkon o pět...

Další z rubriky

Škoda bude v Mladé Boleslavi vyrábět auta s čistě elektrickým pohonem

(Ilustrační snímek)

V Česku se budou vyrábět elektromobily i klíčové součástky k bateriím. Škoda Auto v pátek potvrdila, že její první...

Internetový útok na web Účtenkovky způsobili zahraniční hackeři

Startuje loterie Účtenkovka. Jak v ní soutěžit?

Výpadek webu uctenkovka.cz byl způsoben útokem hackerů ze zahraničních IP adres. Informovalo o tom dnes ministerstvo...

Marnivost, nebo investice? Luxusní kabelky se mohou vyplatit víc než zlato

Ilustrační snímek

Koupě nóbl kabelky se někdy vyplatí víc než pořízení zlaté cihly nebo investice do akciového indexu. Navíc se dá snadno...



Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.