Billboardy neodstraníme, zákon neporušíme. Vzdor provozovatelů trvá

  10:43aktualizováno  16:48
Tisíce billboardů podél silnic nezmizí, přestože to od 1. září nařizuje zákon. Poutače odmítá odstranit Svaz provozovatelů venkovní reklamy. Ten v minulých dnech nahradil na řadě billboardů v zemi reklamy českými vlajkami. V odstraňování inzerce chce pokračovat.

Billboardy u českých dálnic v pondělí hromadně změnily svůj obsah, nově na nich zobrazují obří české vlajky. Jde o protest ze strany Svazu provozovatelů venkovní reklamy. Ti reagují na novelu zákona o provozu na pozemních komunikacích, která majitelům billboardů nařizuje od 1. září tyto poutače od dálnic a silnic I. třídy odstranit. | foto:  František Vlček, MAFRA

Provozovatelé se v poslední době bouří proti nařízenému odstraňování billboardů u dálnic a silnic. K 1. září by jich mělo zmizet na tři tisíce z celkových pětadvaceti tisíc. Podle Svazu provozovatelů venkovní reklamy (SPVR) je to však vyvlastnění soukromého majetku bez náhrady – na pronájem komerčních ploch mají uzavřeny dlouhodobé smlouvy.

Fotogalerie

SPVR alespoň ustoupí v tom, že reklamy nahradí nekomerčním motivem. To už částečně začalo, když z mnoha poutačů v minulých dnech začaly svítit české vlajky. Podle právního výkladu se tím svaz vyhne povinnosti billboardy bourat.

„Tím jsme jednostranně dle právního výkladu, který máme k dispozici, změnili charakter ploch, které již nadále nejsou reklamním zařízením, tak jak je definuje zákon,“ uvedl svaz, který sdružuje asi šedesát procent majitelů venkovních reklamních ploch.

28.srpna 2017 v 18:05, příspěvek archivován: 30.srpna 2017 v 11:36

Tento akt vlastenectví od bilboardové lobby mě příjemně překvapil. Teď aby příjemně překvapili tím, že dodrží zákon a zařízení odstraní. https://t.co/yOmOrdTqm0

Ministr dopravy Dan Ťok nicméně tisku sdělil, že Ředitelství silnic a dálnic zřejmě začne s odstraňováním billboardů, nehledě na jejich motiv. Zaráží ho, že se věc řeší teprve nyní, když zákon byl schválen před pěti lety. O dalším postupu rozhodují právníci. Z předběžné debaty s právníky o tom, zda v případě, že se dá na nosič billboardu motiv vlajky, podle Ťoka vyplynulo, že to na věc nemá žádný vliv. „Nicméně já si nechám udělat ještě jedno posouzení, abych si byl jistý,“ řekl Ťok.

Ministerstvo se v současné době přiklání k tomu, že billboardy zmizí bez ohledu na to, co na nich bude.

„My budeme pravděpodobně odstraňovat všechny - vlajkové nebo nevlajkové. Už se těším na rozličné názory právníků, které si od teď v příštích dnech přečtu, jestli když umístíte na billboard vlajku, tak to přestává být billboardem a začíná to být něčím jiným,“ dodal ministr. Podle Ťoka by navíc ŘSD od provozovatelů vymáhala náklady na odstranění poutačů.

„Na 1. září máme svolanou koordinační schůzku, kde si spolu s ŘSD a se Silničně správním úřadem potvrdíme jednotlivé postupy a začneme konat,“ uvedl Ťok po středečním setkání se zástupci Svazu provozovatelů venkovní reklamy.

Některé firmy už ale své billboardy bez protestů odstranily. Příkladem může být společnost JCDecaux, která prodle zjištění iDNES.cz už od dálnic stáhla téměř sto svých billboardů. Jako jeden z největších poskytovatelů venkovní reklamy tak zcela respektujeme zákon,“ říká Pavel Slabý, generální ředitel JCDecaux.

Majitelé billboardů také nemohou příliš počítat se sympatiemi veřejnosti. V naší aktuální anketě, ve které můžete hlasovat i vy, zatím vychází poměr přibližně 20:1 ve prospěch odpůrců reklamy u silnic. (anketu naleznete zde)

Prezident SPVR Marek Pavlas naznačil, že svaz je ochoten přistoupit k malému ústupku, pokud jde o obsah billboardů, který nahrazuje reklamu.

„Do prvního září bude českými vlajkami pokryto přibližně patnáct set billboardů po celé ČR. Výlep vlajek stále probíhá,“ řekl iDNES.cz. Svaz chce, aby vlajky zůstaly na místě až do rozhodnutí Ústavního soudu. Je však ochoten vyměnit vlajky za jiný nekomerční obsah, pokud s tímto požadavkem přijde ministerstvo dopravy – například bílý papír, motiv lesa, křoví apod.

Odstranění reklamních poutačů nařizuje novela zákona z roku 2012. V pátek skončí přechodné pětileté období na odstranění billboardů.

Hrozba arbitráží

Expert na správní právo František Korbel novinářům řekl, že výklad zákona je nejednoznačný a navozuje otázky, zda není protiústavní. Zákaz billboardů podle něj zasahuje do práva na držení majetku. Vyvlastnění přitom může být provedeno jen ve veřejném zájmu a s náhradou.

Nabízí se podle něho rovněž otázka, zda odstranění billboardů u silnic nenahrává konkurenci, která má poutače postavené v obcích, kde povinnost na jejich odstranění platit nebude. V neposlední řadě se pak Česko vystavuje riziku arbitráží se zahraničními vlastníky, kteří se jejich prostřednictvím mohou domáhat náhrady škody, uvedl právník.

Kvůli zákazu billboardů u dálnic a silnic první třídy se už obrátila na Ústavní soud skupina sedmnácti senátorů. Navrhla zrušit část novely zákona o pozemních komunikacích.

Autoři: , ,


Nejčtenější

Všichni chtěli spot ve stylu Air Bank, říká autor. Nově opisuje E.ON

Reklama na služby E.ON.

Jedni říkají, že jde o „vykrádačku“, jiní to tak nevidí. Spotů, které se inspirovaly populárními krátkými reklamami Air...

Šátek za tisíc dolarů vypadá jako ženské přirození, značka Fendi sklidila výsměch

Růžovou šálu Touch of Fur vyrábí italská módní značka Fendi

Italská značka luxusního oblečení Fendi pobavila svým kožešinovým šátkem mnohé uživatele sociálních sítí. Zejména jeho...



Z prošlého jídla a miliard much udělali dva Britové v Jižní Africe byznys

Od roku 2008, kdy firma vznikla a přijala první zaměstnance, se jejich počet...

Miliardy much a hnijící jídlo jsou pro bratry Jasona a Davida Drewovy z Velké Británie jádrem podnikání. V Jižní Africe...

Mladí chtějí žít na dluh a mít hned to, na co rodiče šetřili, říká bankéř

Šéf Sberbank Edin Karabeg

Mileniálové si půjčují a jsou častěji ochotni jít do rizika než jejich rodiče, myslí si šéf české pobočky Sberbank Edin...

Mileniálové všech zemí, spojte se. Mladá generace se odvrací od kapitalismu

Socha Karla Marxe v německém Trieru

Popularita kapitalismu mezi mladými Američany klesá. Přibližně polovina z nich by raději žila v socialistické zemi,...

Další z rubriky

Zemanův expertní tým podpořil jadernou energetiku i prolomení limitů těžby

Tři zaniklé vsi nemívaly veliké kostely, jen malé kaple, jež patřily pod...

Poradní tým prezidenta Miloše Zemana v sobotu podpořil jadernou energetiku a její další rozvoj. Ve výrobě elektřiny...

Zmrzlina, nebo sex? Sexistické prasátečko odmění urážlivé reklamy

Reklama na zmrzlinu v soutěži Sexistické prasátečko 2018.

V posledním ročníku ankety to vypadá, že zmrzlina i víno svádí k sexismu. Na víno zve blondýna ve vířivce, růžový...

Agrofert se znovu snaží koupit pekárny United Bakeries

Dodávky firmy Penam určené pro distribuci pečiva.

Pekárenská firma Penam z koncernu Agrofert hodlá koupit jediného akcionáře čelního českého výrobce pečiva United...



Najdete na iDNES.cz