Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Další tažení proti reklamě u silnic. Zmizí i loga stavebních firem

  6:00aktualizováno  6:00
Tažení za odstranění reklamních ploch v okolí silnic a dálnic již trvá bezmála rok. Jejich provozovatelé proto z velké části ploch stáhli reklamy na různé zboží a nahradili je státní vlajkou. Velké množství poutačů však stále zůstává na svých místech. Nyní úřady v boji proti neoprávněné reklamě přitvrdily, zmizet mají i firemní loga.

(ilustrační snímek) | foto: ČTK

Ministerstvo dopravy prostřednictvím Ředitelství silnic a dálnic začalo stavebním firmám rozesílat výzvy, aby z­ opravovaných úseků stáhly svá firemní loga. „Na některých stavbách dálnic a­ silnic první třídy jsme od ŘSD obdrželi výzvu k odstranění zařízení, která slouží k reklamě a propagaci, a to ve lhůtě do 14 dnů,“ uvedla mluvčí společnosti Skanska Tereza Mitošinková. Podle ní firma loga odstranila, a to včetně staveb, na které od ŘSD výzvy k odstranění nedostala.

Ne všechny stavební firmy na nové nařízení reagovaly takto vstřícně. Výzva k odstraňování přichází během špičky stavební sezony. Úřadu navíc vyčítají, že se na místo důležitějších věcí, jako je urychlení oprav nebo odstraňování načerno postavených reklamních poutačů, věnuje tomuto nepodstatnému problému. Odstraněním firemních log z cedulí rovněž znemožní projíždějícím řidičům snadno zjistit, která firma daný úsek opravuje, a tedy srovnat přístup, nebo pracovní morálku zaměstnanců různých stavebních firem.

Fotogalerie

„Věříme, že transparentnost je klíčová pro vysokou kvalitu prací. Zároveň také lidem nabízí jednodušší postup v případě potřeby řešit problémy souvisící s nějakým úsekem oprav. Výrazné značení je podle nás také nástrojem v zajištění bezpečnosti našich zaměstnanců,“ uvedl generální ředitel stavební společnosti Eurovia CS Martin Borovka. V neposlední řadě pak odstraňování nápisů firmám přináší náklady.

Kromě cedulí „zde staví...“ mají loga zmizet například ze stavebních buněk, které mají firmy zpravidla označené, nebo z různých plachet a plotů umístěných přímo na stavbě či mimo staveniště.

Všechno musí pryč během léta

Naopak firemní označení na těžké technice úřad firmám povolil i nadále využívat. „Označení stavby včetně toho, z jakých finančních zdrojů je zřizována, kdo je stavebníkem a ­zhotovitelem, je označení, které je povinné ze zákona, nejedná se tedy o reklamní zařízení. Označení techniky zhotovitele pohybující se po staveništi, která je případně označena na základě jiného předpisu, taktéž není považována za reklamní zařízení,“ uvedlo v ­jednom z dopisů ŘSD.

Přestože s­ reklamními poutači, které jsou podél dálnic a silnic nelegální už od loňského září, se úřady už několik měsíců neumějí vypořádat, loga stavebních firem řidiči už za pár měsíců neuvidí.

Od dálnic zmizely první billboardy. Odstranili i legální, tvrdí majitel

„Silniční správní úřad je s ŘSD a stavebními firmami domluvený, že by z dálnice během léta mělo zmizet vše, co je podle zákona o pozemních komunikacích možné považovat za reklamní zařízení a na dálnici nepatří,“ řekl MF ­DNES mluvčí ministerstva dopravy Jakub Stadler. Stejné je to podle něj i v případě silnic první třídy, za které zodpovídají jednotlivé krajské úřady.

Za devět měsíců bylo od dálnic podle ministerstva dopravy odstraněno na 450 poutačů z původních 1 300, které loňská novela postavila mimo zákon. Pomalu s odstraňováním postupují i některé kraje, které od poutačů mají čistit silnice první třídy.

Bilboardy mizí od silnic jen pomalu. Před rokem se zahalily do státní vlajky:


Nynější snaha ministerstva odstranit od komunikací cedule označující stavební firmy souvisí se sporem úřadu a provozovateli billboardů, domnívá se jednatel Sdružení pro výstavbu silnic Petr Svoboda. „Tyto firmy se ptají, proč vadí billboardy, když ministerstvu nevadí reklama stavební firmy,“ uvedl šéf spolku sdružujícího největší tuzemské stavební a projekční firmy.

Podle něj však je toto hodnocení chybné. Cedule neslouží v první řadě jako reklama, ale jako označení staveniště. Sdružení nyní s dopravním resortem řeší, co ještě je možné za označení staveniště považovat a co už je reklamou.

„Pokud si někdo dá ceduli na most, když se opravuje silnice pod ním, to asi přestřelené je. To neobhajujeme,“ dodal Svoboda. Podle něj v tomto nemají jasno ani úřady, které různým stavebním firmám poslaly rozdílné výčty míst, kde se firemní loga nesmějí objevit.



Nejčtenější

Falešný „smažák“, pangas místo candáta. Restaurace dál klamou zákazníky

Smažené sýry restaurace občas nahradí takzvanými analogy, které se méně...

Klamání hostů náhražkami potravin z restaurací nemizí. Místo Plzeňského Prazdroje dostávají zákazníci pražského podniku...

Dostanu o 5 Kč na hodinu navíc? Beru. Firmy tápou nad odchody zaměstnanců

Ilustrační snímek

Potravinářské řetězce, sklady nebo pošta mají jedno společné: až třetina zaměstnanců tam nevydrží déle než rok. Nemají...



10 LET OD KRIZE: Místo práce jsme stříleli vrtulníky, říká bývalý bankéř Lehmanů

Nik Storonsky, zakladatel a šéf britského bankovního start-upu Revolut.

Před deseti lety oběhly celý svět fotky bankéřů, jak s papírovými krabicemi vyklízejí své kanceláře na Wall Streetu....

KVÍZ: Maturita z piva. Vyzkoušejte se, jak znáte značky, hospody i pijany

Šikovný hospodský umí načepovat hladinku, šnyt i mlíko.

V předchozím pivním kvízu jsme vás zkoušeli hlavně z výroby piva, tentokrát to bude více ze života - co pijeme, jak to...

ČSA se vracejí do minulosti. Aerolinky vymění flotilu airbusů za boeingy

Ilustrační snímek

České aerolinie čeká během následujících měsíců velká výměna provozovaných letadel. Do dvou let mají ve flotile...

Další z rubriky

Falešný „smažák“, pangas místo candáta. Restaurace dál klamou zákazníky

Smažené sýry restaurace občas nahradí takzvanými analogy, které se méně...

Klamání hostů náhražkami potravin z restaurací nemizí. Místo Plzeňského Prazdroje dostávají zákazníci pražského podniku...

Kvalita života v Česku se zlepšila, žebříček tradičně vede Norsko

Vesnice Ludmírov, která těsně před koncem války unikla masakru.

Česká republika si oproti loňsku mírně polepšila v kvalitě života, přesto se v pravidelném žebříčku společnosti...

Odhad: Češi utratí do Vánoc za hračky přes tři miliardy korun

Pardubická společnost eBrána otevřela po Velikonocích Family & Job Friendly

České domácnosti letos utratí za hračky před Vánocemi přes 3,1 miliardy korun, což je o 100 milionů více než loni....

Najdete na iDNES.cz