Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Dálnice zaplavily české vlajky. Jde o protest proti likvidaci billboardů

  13:49aktualizováno  16:57
Billboardy u českých dálnic v posledních dnech hromadně změnily svůj obsah, nově na nich zobrazují obří české vlajky. Jde o protest ze strany Svazu provozovatelů venkovní reklamy. Proti novele zákona, která majitelům billboardů nařizuje od 1. září tyto poutače od dálnic a silnic I. třídy odstranit. Ministr dopravy tyto snahy označil za úsměvné.

„Českou státní vlajku jsme vybrali proto, že je to symbol který respektujeme a je nezaměnitelný s jakoukoliv reklamní plochou,“ vysvětlil MF DNES výběr motivu na billboardech tiskový mluvčí Svazu provozovatelů venkovní reklamy Lukáš Váňa.

Novela zákona z bezpečnostních důvodů zakazuje reklamu v bezprostřední blízkosti hlavních silničních tahů. Stovky reklamních ploch u cest podle odborníků rozptylují pozornost řidičů, čímž zvyšují riziko nehod. Majitelé billboardů ale protestují.

Fotogalerie

„Postup státu, který na jedné straně smlouvami, povoleními a licencemi umožňuje provozovatelům venkovní reklamy legální podnikání, a nyní, přestože jsou tyto smlouvy, povolení a licence stále platné, jim toto podnikání bez náhrady zakazuje, je faktickým vyvlastněním,“ říká Marek Pavlas, prezident Svazu provozovatelů venkovní reklamy.

Vyvlastnění soukromého majetku připouští Ústava jen ve veřejném zájmu a za náhradu. „Veřejný zájem stát nikdy neprokázal a žádnou náhradu neposkytl. Provozovatelé billboardů s platnými povoleními a platnými nájemními smlouvami se tak stali oběťmi protiústavního znárodnění a budou se mu muset příslušným způsobem bránit,“ shrnul Pavlas.

Jednoho vlastníka teď lépe identifikujeme, reaguje ministerstvo

Ministerstvo dopravy uvedlo, že očekává, že majitelé většiny billboardů tyto poutače odstraní, jak nařizuje zákon.

„Pokud to neudělají, vyzveme je postupně k odstranění, případně následně reklamu zakryjeme a pak je na náklady majitele dáme pryč. Odstraňování reklamních poutačů může trvat řádově měsíce, než zmizí úplně poslední,“ řekl ministr Dan Ťok v tiskové zprávě.

Senátoři se kvůli zákazu billboardů obrátili na Ústavní soud

Snahy na poslední chvíli zvrátit znění novely zákona považuje Ťok za úsměvné.

„Na dálnicích se nyní jeden z vlastníků dobrovolně přihlásil k billboardům, přelepil je vyobrazením státní vlajky a může tak naopak pomoct rychleji identifikovat, které z poutačů je potřeba rovněž odstraňovat.Zákony přece platí pro všechny i pro firmy provozující billboardy. Když respektují symboly, měly by respektovat i zákon. My se jím rozhodně řídit budeme“, dodal Ťok.

Stejně tak je podle ministra zarážející načasování ústavní stížnosti skupiny senátorů v této věci. „Čtyři dny předtím, než termín vyprší, ohlásit ústavní stížnost mi připadá spíše jako poslední snaha zvrátit naplnění zákona. Proč stížnost nedali před třemi nebo pěti lety, když věděli, že je to protiústavní?“ řekl Ťok.

Majitelé měli pět let na utlumení reklamy u dálnic

Majitelé reklamních ploch měli pět let na to, aby reklamu postupně odstranili. Poslanci touto lhůtou chtěli předejít případným sporům s provozovateli venkovní reklamy.

Odstranění se týká reklam na pozemcích ŘSD v okolí dálnic i na soukromých pozemcích v ochranném pásmu - tedy v případě dálnic 250 metrů, u silnic I. třídy 50 metrů.

Zákaz, kterým ministerstvo dopravy dlouhodobě obhajuje potřebou zvyšování bezpečnosti na silnicích, se ale netýká poutačů, které jsou postavené v zastavených územích. Reklamy ve městech a obcích, i když jsou v okolí komunikací, tak i nadále zůstanou. Ředitelství silnic a dálnic očekává, že odstraňování bude trvat měsíce.

Pokud majitelé billboardy neodstraní, vyzvou je k tomu úřady. V případě, že se ani do pěti dnů nic nezmění, Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) reklamu zakryje a do 15 dnů billboard zlikviduje. Náklady bude ŘSD vymáhat po majitelích billboardů nebo pozemků. Problém je ale v tom, že řada reklamních poutačů se nachází na pozemcích ŘSD. Náklady na jejich odstranění pak v případě, že se nenajde vlastník billboardu, bude muset nést stát.

ŘSD: Vlajky na billboardech je obsah jako každý jiný

„České vlajky, které se objevily na některých billboardech, pro nás představují obsah jako každý jiný, a pokud tyto billboardy nebudou k 1. září 2017 odstraněny, budeme s nimi nakládat stejně jako s ostatními nepovolenými stavbami v ochranném pásmu silnic a dálnic. Tedy nejprve vyzveme vlastníka billboardů, aby je odstranil, pak je zahalíme a po uplynutí správní lhůt zlikvidujeme na náklady majitele,“ řekl MF DNES Jan Rýdl z Ředitelství silnic a dálnic.

Upozornil přitom, že se bude jednat o poměrně složitý úkol, protože podél 1 225 kilometrů tuzemských dálnic je momentálně rozmístěno přibližně 1 300 billboardů a podél 5 800 km silnic první třídy dokonce 3 000 billboardů, které by teď měly do tří dnů zmizet.

Podle Hospodářské komory ČR venkovní reklama regulaci potřebuje. „Ale místo důsledného vymáhání zákonů stát sahá po nejjednodušším způsobu, a to je plošný zákaz, který dopadá i na poctivé provozovatele venkovní reklamy a inzerenty,“ píše HK v tiskové zprávě.

Komora zákaz venkovní reklamy respektuje. „Nicméně odmítáme, aby se stal stejně jako u například zvyšování minimální mzdy předvolebním populistickým tahákem, na kterém politici hodlají získávat politické body,“ dodala v prohlášení.

Reklama od cest úplně nezmizí. Jen se v případě zájmu musí přesunout za ochranné pásmo, které lemuje dálnice a silnice. Od dálnic může být reklama nově umístěna ve vzdálenosti minimálně 250 metrů, od silnic I. třídy pak ve vzdálenosti 50 metrů a dále. Výjimkou jsou poutače pro dálniční motely a restaurace, které mohou své služby inzerovat v bezpečnostním pásu.

Vítáte povinnost odstranit billboardy od dálnic a silnic I. třídy?

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 4. září 2017. Anketa je uzavřena.

Ano 11915
Ne 700




Hlavní zprávy

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
Stát chce vědět, kam a jak lidé jezdí. Zeptá se čtyřiceti tisíc domácností

Tak velký průzkum od jednoho ministerstva tady ještě nikdy nebyl. Podle zjištění MF DNES právě startuje historicky první celostátní průzkum dopravního chování,...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Zrychlíme vlaky, zavedeme společnou jízdenku, slibují strany

Společná jízdenka pro všechny dopravce, nové úseky dálnic a silnic, opravená nádraží a rychlejší vlaky. To všechno se nám v příštím volebním období splní bez...  celý článek

Orlická přehrada. Únor 2016.
Lodí z Prahy do Budějovic za sedm miliard. České toky čeká modernizace

Upravené mosty, dvě lodní zdvihadla, nové plavební komory. Za splavnost Vltavy od Mělníka přes Prahu až do centra Českých Budějovic zaplatí stát v...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.