Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Kverulantovi vadí nečinnost, na billboardáře podal trestní oznámení

  14:36aktualizováno  14:36
Obecně prospěšná společnost Kverulant.org podala trestní oznámení na billboardovou lobby. Vadí jí, že podnikatelé ve venkovní reklamně doposud neodstranili nosiče u silnic I. třídy tak, jak jim ukládá zákon. Billboardáři místo toho minulý týden polepili spoustu těchto nosičů motivem české vlajky. Tím se poutače podle Kverulanta staly nebezpečnějšími, sdružení proto podalo trestní oznámení.

Billboardy u českých dálnic v pondělí hromadně změnily svůj obsah, nově na nich zobrazují obří české vlajky. Jde o protest ze strany Svazu provozovatelů venkovní reklamy. Ti reagují na novelu zákona o provozu na pozemních komunikacích, která majitelům billboardů nařizuje od 1. září tyto poutače od dálnic a silnic I. třídy odstranit. | foto:  Dan Materna, MAFRA

„Billboardáři se snaží veřejnosti namluvit, že billboardy polepením vlajkou přestávají být billboardy. Tím se ale podle Kverulanta staly ještě nebezpečnější. Vlajka na sebe totiž přitahuje ještě více řidičské pozornosti, než obvyklé reklamy,“ uvedlo sdružení v tiskovém prohlášení.

Fotogalerie

Neodstraněním billboardů došlo podle něho naplnění skutkové podstaty trestného obecného ohrožení.

„Tento názor nezastáváme. Chápeme to tak, že se Kverulant snaží o zviditelnění,“ řekl iDNES.cz tiskový mluvčí Svazu provozovatelů venkovní reklamy (SPVR) Lukáš Váňa.

Dodal, že si nemyslí, že motiv české vlajky dělal reklamní nosiče více nebezpečnými.

Dopravní expert Jiří Landa je ale jiného názoru. „Mám osobní zkušenost z cesty po dálnici D11 mezi Prahou a Pardubicemi a musím se ztotožnit s názorem Kverulantu,“ řekl Landa iDNES.cz. Podle něj budí motiv české vlajky natolik velkou pozornost, že si ho nelze nevšimnout.

Od jednání SPVR a jeho členů se také distancuje společnost JCDecaux, která své klienty dopředu upozornila na odstraňování poutačů. Smlouvy s inzerenty podle vyjádření pro iDNES.cz ukončila k 31. srpnu a poutače v termínu odstranila.

Marek Pavlas z SPVR v úterním Rozstřelu sdělil důvod, proč reklamní společnosti, jejichž část svaz zastupuje, zvolily motiv trikolory.

O zneužití vlajky nejde

Vedoucí Katedry ústavního práva Univerzity Karlovy profesor Aleš Gerloch si nemyslí, že by provozovatelé billboardů překročili zákon, když na reklamní plochy umístili českou vlajku. O zneužití symbolu podle něj nejde.

"Zákon o používání státních symbolů pojednává o vlajce a v tomto případě se jedná o symbol symbolu, protože vlajka je zde nakreslená. Takže podle mého se toho ta úprava přímo netýká. V zákoně je popsáno, co je zakázáno, např. svazovat vlajku do růžice, ale to se týká přímo té látky, která je vlajkou," řekl Gerloch pro iDNES.cz.

„Státní vlajka má svoji symboliku a šlo nám i o to, abychom přizvali média,“ řekl Pavlas (čtěte zde). Zákon, který bilboardy u dálnic zakazuje, je podle něj protiústavní.

Stížnost k Ústavnímu soudu podala skupina senátorů (čtěte zde). Zákon, který umístění reklamních poutačů ve vzdálenosti do 250 metrů od vozovky u silnic I. třídy zakazuje platí od 1. září (píšeme například zde).

Ředitelství silnic a dálnic začne v pátek zakrývat billboardy, které jejich majitelé neodstranili, plachtou. Má na to 15 dní.

Potom se musí postarat i o jejich odstranění.

Celkem se očekává, že by od komunikací mělo zmizet na 3 000 poutačů z celkových asi 25 000 v Česku.

Rozstřel: Marek Pavlas ze SPVR vs. dopravní expert Jiří Landa:





Hlavní zprávy

Další z rubriky

V obchodě Tesco se objevilo máslo s čipem proti krádeži.
Máslo se krade. Prodejna Tesco ho zabezpečila čipem

Supermarket Tesco ve Smíchovské tržnici v Praze nabízel v posledních dnech máslo, které mělo na obalu umístěný ochranný čip. Podle zjištění iDNES.cz k...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Tesco šlo do sebe. Ukázalo, kolik potravin ročně vyhodilo

Obchodní řetězec Tesco ve střední Evropě se rozhodl, že přestane plýtvat potravinami. Jako důkaz, že to myslí opravdu vážně, zveřejnil řetězec výsledky...  celý článek

Smoothies jsou husté nápoje z rozmixovaného ovoce a zeleniny.
Lidé hledají nové cesty, jak investovat. Začínají půjčovat firmám

Ekonomice se daří a lidé hledají nové cesty, jak investovat. Peníze v bankách téměř nic nenesou, investice do akcií či komodit zase vyžadují spoustu času. V...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.