Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Kverulantovi vadí nečinnost, na billboardáře podal trestní oznámení

  14:36aktualizováno  14:36
Obecně prospěšná společnost Kverulant.org podala trestní oznámení na billboardovou lobby. Vadí jí, že podnikatelé ve venkovní reklamně doposud neodstranili nosiče u silnic I. třídy tak, jak jim ukládá zákon. Billboardáři místo toho minulý týden polepili spoustu těchto nosičů motivem české vlajky. Tím se poutače podle Kverulanta staly nebezpečnějšími, sdružení proto podalo trestní oznámení.

Billboardy u českých dálnic v pondělí hromadně změnily svůj obsah, nově na nich zobrazují obří české vlajky. Jde o protest ze strany Svazu provozovatelů venkovní reklamy. Ti reagují na novelu zákona o provozu na pozemních komunikacích, která majitelům billboardů nařizuje od 1. září tyto poutače od dálnic a silnic I. třídy odstranit. | foto:  Dan Materna, MAFRA

„Billboardáři se snaží veřejnosti namluvit, že billboardy polepením vlajkou přestávají být billboardy. Tím se ale podle Kverulanta staly ještě nebezpečnější. Vlajka na sebe totiž přitahuje ještě více řidičské pozornosti, než obvyklé reklamy,“ uvedlo sdružení v tiskovém prohlášení.

Fotogalerie

Neodstraněním billboardů došlo podle něho naplnění skutkové podstaty trestného obecného ohrožení.

„Tento názor nezastáváme. Chápeme to tak, že se Kverulant snaží o zviditelnění,“ řekl iDNES.cz tiskový mluvčí Svazu provozovatelů venkovní reklamy (SPVR) Lukáš Váňa.

Dodal, že si nemyslí, že motiv české vlajky dělal reklamní nosiče více nebezpečnými.

Dopravní expert Jiří Landa je ale jiného názoru. „Mám osobní zkušenost z cesty po dálnici D11 mezi Prahou a Pardubicemi a musím se ztotožnit s názorem Kverulantu,“ řekl Landa iDNES.cz. Podle něj budí motiv české vlajky natolik velkou pozornost, že si ho nelze nevšimnout.

Od jednání SPVR a jeho členů se také distancuje společnost JCDecaux, která své klienty dopředu upozornila na odstraňování poutačů. Smlouvy s inzerenty podle vyjádření pro iDNES.cz ukončila k 31. srpnu a poutače v termínu odstranila.

Marek Pavlas z SPVR v úterním Rozstřelu sdělil důvod, proč reklamní společnosti, jejichž část svaz zastupuje, zvolily motiv trikolory.

O zneužití vlajky nejde

Vedoucí Katedry ústavního práva Univerzity Karlovy profesor Aleš Gerloch si nemyslí, že by provozovatelé billboardů překročili zákon, když na reklamní plochy umístili českou vlajku. O zneužití symbolu podle něj nejde.

"Zákon o používání státních symbolů pojednává o vlajce a v tomto případě se jedná o symbol symbolu, protože vlajka je zde nakreslená. Takže podle mého se toho ta úprava přímo netýká. V zákoně je popsáno, co je zakázáno, např. svazovat vlajku do růžice, ale to se týká přímo té látky, která je vlajkou," řekl Gerloch pro iDNES.cz.

„Státní vlajka má svoji symboliku a šlo nám i o to, abychom přizvali média,“ řekl Pavlas (čtěte zde). Zákon, který bilboardy u dálnic zakazuje, je podle něj protiústavní.

Stížnost k Ústavnímu soudu podala skupina senátorů (čtěte zde). Zákon, který umístění reklamních poutačů ve vzdálenosti do 250 metrů od vozovky u silnic I. třídy zakazuje platí od 1. září (píšeme například zde).

Ředitelství silnic a dálnic začne v pátek zakrývat billboardy, které jejich majitelé neodstranili, plachtou. Má na to 15 dní.

Potom se musí postarat i o jejich odstranění.

Celkem se očekává, že by od komunikací mělo zmizet na 3 000 poutačů z celkových asi 25 000 v Česku.

Rozstřel: Marek Pavlas ze SPVR vs. dopravní expert Jiří Landa:




Nejčtenější

Mrakodrap bohatých otevírá. Být Jágrovi sousedem vyjde na desítky milionů

V Tower na pražské Pankráci (stav v lednu 2017)

Byty v patrně nejdražším bytovém domě v Česku - pražském V Toweru si přebírají jejich noví majitelé. Jsou mezi nimi...

Soud dal řidiči německý plat, čeští dopravci se bojí růstu počtu žalob

Šofér kamionu Jiří Gabrhel

První český řidič kamionu vyhrál soud o to, že mu česká firma za řízení v Německu platila méně, než kolik je tamní...



Pět tisíc dolarů na ruku a sbohem. Amazon se zbavuje lidí bez motivace

Pracovníkům ve skladu Amazon se v USA důsledně říká „associates“, tedy...

Nestandardní cestou jde americký Amazon při propouštění zaměstnanců bez motivace. Svému personálu předložil „nabídku“,...

Česko je odkladiště vraků. Lidé kvalitu neřeší, říká šéfka AAA Auto

Generální ředitelka AAA Auto Karolína Topolová

Jedinou silou, která donutí Čechy výrazně omladit vozový park, je změna legislativy. Bez omezení dovozu aut starších...

Fronty i na půl hodiny. Kaufland má málo pokladních, lidé si stěžují

(Ilustrační snímek)

V Kauflandu na pražském Bohdalci je 25 pokladen, v posledních dnech je však běžné, že fungují jen čtyři. Nakupujících...

Další z rubriky

Benzinky mají oproti 90. letům třetinové marže. Dolů je tlačí konkurence

Pohonné hmoty (ilustrační foto)

Česko patří s téměř čtyřmi tisíci veřejných čerpacích stanic mezi země s nejhustší sítí benzinek. Silně konkurenční...

Mlékárny tlačí výkupní ceny mléka dolů. Mají nový argument: dovoz eidamu

Asiago DOP

Mlékárny si předloni zoufaly, že prodělávají na másle. Nyní tomu už tak není. Teď je straší cenový propad eidamu. Mohou...

Nedostatek dělníků je akutní. Stavby se zpožďují a častěji jsou odfláknuté

Ilustrační snímek

Tuzemským stavebním firmám chybí už tolik dělníků a řemeslníků, že některé musí odříkat nabídky nebo na práci najímají...

Najdete na iDNES.cz