Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Kverulantovi vadí nečinnost, na billboardáře podal trestní oznámení

  14:36aktualizováno  14:36
Obecně prospěšná společnost Kverulant.org podala trestní oznámení na billboardovou lobby. Vadí jí, že podnikatelé ve venkovní reklamně doposud neodstranili nosiče u silnic I. třídy tak, jak jim ukládá zákon. Billboardáři místo toho minulý týden polepili spoustu těchto nosičů motivem české vlajky. Tím se poutače podle Kverulanta staly nebezpečnějšími, sdružení proto podalo trestní oznámení.

Billboardy u českých dálnic v pondělí hromadně změnily svůj obsah, nově na nich zobrazují obří české vlajky. Jde o protest ze strany Svazu provozovatelů venkovní reklamy. Ti reagují na novelu zákona o provozu na pozemních komunikacích, která majitelům billboardů nařizuje od 1. září tyto poutače od dálnic a silnic I. třídy odstranit. | foto:  Dan Materna, MAFRA

„Billboardáři se snaží veřejnosti namluvit, že billboardy polepením vlajkou přestávají být billboardy. Tím se ale podle Kverulanta staly ještě nebezpečnější. Vlajka na sebe totiž přitahuje ještě více řidičské pozornosti, než obvyklé reklamy,“ uvedlo sdružení v tiskovém prohlášení.

Fotogalerie

Neodstraněním billboardů došlo podle něho naplnění skutkové podstaty trestného obecného ohrožení.

„Tento názor nezastáváme. Chápeme to tak, že se Kverulant snaží o zviditelnění,“ řekl iDNES.cz tiskový mluvčí Svazu provozovatelů venkovní reklamy (SPVR) Lukáš Váňa.

Dodal, že si nemyslí, že motiv české vlajky dělal reklamní nosiče více nebezpečnými.

Dopravní expert Jiří Landa je ale jiného názoru. „Mám osobní zkušenost z cesty po dálnici D11 mezi Prahou a Pardubicemi a musím se ztotožnit s názorem Kverulantu,“ řekl Landa iDNES.cz. Podle něj budí motiv české vlajky natolik velkou pozornost, že si ho nelze nevšimnout.

Od jednání SPVR a jeho členů se také distancuje společnost JCDecaux, která své klienty dopředu upozornila na odstraňování poutačů. Smlouvy s inzerenty podle vyjádření pro iDNES.cz ukončila k 31. srpnu a poutače v termínu odstranila.

Marek Pavlas z SPVR v úterním Rozstřelu sdělil důvod, proč reklamní společnosti, jejichž část svaz zastupuje, zvolily motiv trikolory.

O zneužití vlajky nejde

Vedoucí Katedry ústavního práva Univerzity Karlovy profesor Aleš Gerloch si nemyslí, že by provozovatelé billboardů překročili zákon, když na reklamní plochy umístili českou vlajku. O zneužití symbolu podle něj nejde.

"Zákon o používání státních symbolů pojednává o vlajce a v tomto případě se jedná o symbol symbolu, protože vlajka je zde nakreslená. Takže podle mého se toho ta úprava přímo netýká. V zákoně je popsáno, co je zakázáno, např. svazovat vlajku do růžice, ale to se týká přímo té látky, která je vlajkou," řekl Gerloch pro iDNES.cz.

„Státní vlajka má svoji symboliku a šlo nám i o to, abychom přizvali média,“ řekl Pavlas (čtěte zde). Zákon, který bilboardy u dálnic zakazuje, je podle něj protiústavní.

Stížnost k Ústavnímu soudu podala skupina senátorů (čtěte zde). Zákon, který umístění reklamních poutačů ve vzdálenosti do 250 metrů od vozovky u silnic I. třídy zakazuje platí od 1. září (píšeme například zde).

Ředitelství silnic a dálnic začne v pátek zakrývat billboardy, které jejich majitelé neodstranili, plachtou. Má na to 15 dní.

Potom se musí postarat i o jejich odstranění.

Celkem se očekává, že by od komunikací mělo zmizet na 3 000 poutačů z celkových asi 25 000 v Česku.

Rozstřel: Marek Pavlas ze SPVR vs. dopravní expert Jiří Landa:




Nejčtenější

Nový ford i milion. Stát vybral šťastlivce, kteří sbírali účtenky

Účtenkovka při svém startu uživatele zarazila šíří požadovaných povolení.

Ve středu proběhlo vůbec první slosování státní účtenkové loterie. Kolem sedmé hodiny večerní, kdy měly být na adrese...

Zlatá neděle bude se staženými výlohami. Obchody teď posilují výprodeje

Vlna povánočních slev 28.prosince v Plzni

Blíží se Černý pátek a s ním největší výprodejová akce roku. Z marketingového a obchodního hlediska je pro prodejce...



Gigantická zakázka na letadla: klient si u Airbusu objednal 430 letadel

letadlo Airbus A320neo

Pouštní Dubaj se na několik dní proměnila v obří tržiště letadel. V jednom určitě nezklame. Jak se už stalo zvykem,...

Česko se stává tygrem střední Evropy. Ekonomika mohutně roste

Řezač plamenem

Česká ekonomika i v prázdninovém vlažnějším módu mohutně rostla. Od července do září, meziročně zvýšila výkon o pět...

Škoda bude v Mladé Boleslavi vyrábět auta s čistě elektrickým pohonem

(Ilustrační snímek)

V Česku se budou vyrábět elektromobily i klíčové součástky k bateriím. Škoda Auto v pátek potvrdila, že její první...

Další z rubriky

Praha chce ovládnout Pražské služby, od AVE CZ koupí zbytek akcií

Pražské služby - ilustrační snímek.

Praha prodá podíl zhruba 24 procent v Pražské teplárenská firmě AVE CZ, od které zároveň odkoupí 19,3 procenta...

Zbytky z kuchyně jako palivo budoucnosti. Bioplynek na odpady přibývá

Bioplynová stanice

V Česku se stále více prosazuje výroba bioplynu z odpadu. Ze zbytků v jídelnách, prošlých potravin či posekané trávy se...

Budeme se mít výrazně lépe, odhaluje ministerstvo financí v nové prognóze

Pomocníky ve výrobě

Nová předpověď ministerstva financí ohledně růstu ekonomiky je výrazně optimističtější než prognóza z července....



Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.