Billboardy od dálnic musí zmizet do pěti dnů. Pak začnou konat úřady

  10:38aktualizováno  12:50
Billboardy u dálnic a silnic I. třídy musí zmizet do pěti pracovních dnů. Řekl to ministr dopravy Dan Ťok v první den účinnosti novely zákona o provozu na pozemních komunikací. Po této lhůtě začne resort majitele billboardů vyzývat k odstranění, následně je začne zakrývat a odstraňovat Ředitelství silnic a dálnic.

„Ode dneška běží termín pěti pracovních dnů, během kterých by měly být všechny billboardy odstraněny,“ řekl ministr dopravy Dan Ťok.

Po této lhůtě ministerstvo vyzve během následujících sedmi pracovních dnů všechny vlastníky a dohledané majitele k jejich odstranění.

Fotogalerie

Pokud se tak do dalších pěti dnů nestane, pracovníci Ředitelství silnic a dálnic je do 15 dnů zakryjí a následně odstraní.

„Jinými slovy, budeme monitorovat, následně odejdou první výzvy cca v polovině měsíce a na přelomu září a října se může začít zakrývat a pak postupně demontovat nezákonné reklamní poutače. Jen na dálnicích je jich kolem tisícovky, takže to potrvá další měsíce,“ dodává ministr.

Šéf ŘSD Jan Kroupa k tomu dodal, že na odstraňování reklamních ploch je správa silnic připravena nasadit i kapacity mimo podnik.

O zneužití vlajky nejde

Vedoucí Katedry ústavního práva Univerzity Karlovy profesor Aleš Gerloch si nemyslí, že by provozovatelé billboardů překročili zákon, když na reklamní plochy umístili českou vlajku. O zneužití symbolu podle něj nejde.

"Zákon o používání státních symbolů pojednává o vlajce a v tomto případě se jedná o symbol symbolu, protože vlajka je zde nakreslená. Takže podle mého se toho ta úprava přímo netýká. V zákoně je popsáno, co je zakázáno, např. svazovat vlajku do růžice, ale to se týká přímo té látky, která je vlajkou," řekl Gerloch pro iDNES.cz.

U silnic I. třídy musí konat silniční správní úřad kraje. Ten může likvidaci billboardů provést prostřednictvím svých správ a údržeb silnic, případně se dohodnout o realizaci ohledně reklam umístěných přímo na stavbě silnice I. třídy s ŘSD.

Část provozovatelů ale už dala najevo, že zařízení dobrovolně neodstraní. Na popud Svazu provozovatelů venkovní reklamy z nich sejmula reklamní obsah a nehradila jej nekomerčním sdělením. Celkem se očekává, že by od komunikací mělo zmizet na 3 000 poutačů z celkových asi 25 000 v Česku.

Zatímco někteří provozovatelé billboardy začali odstraňovat, jiní jen reklamní sdělení nahradili státní vlajkou.

Billboardy neodstraníme. Vzdor provozovatelů trvá

„Tím jsme jednostranně podle právního výkladu, který máme k dispozici, změnili charakter ploch, které již nadále nejsou reklamním zařízením tak, jak je definuje zákon,“ uvedl v tiskovém prohlášení svaz venkovní reklamy.

Podle ministerstva ale názor svazu před soudem neobstojí.

„Jestliže byl billboard schválen jako reklamní nosič, nebo to zařízení, tak tím, že se tam vylepí nějaká jiná vlajka, tak se to být reklamním nosičem nepřestalo. Viděl jsem i vyjádření ministerstva vnitra k použití vlajky a i z toho bylo jasné, že použití vlajky na billboard, ten billboard stále zůstává billboardem,“ zopakoval Ťok slova, která uvedl už po po středečním setkání se šéfem svazu Markem Pavlasem.

Autoři: , ,


Nejčtenější

Výplach na americké burze se přelévá do celého světa, do Česka také

Ilustrační snímek

Akcie ve Spojených státech zaznamenaly ve středu nejprudší denní propad za několik měsíců. Pokles cen zasáhl hlavně...

Banku s „hodným bankéřem“ spolkne Moneta. Přejmenuje se na Air Bank

Air Bank už dlouho láká nové klienty úspěšnou televizní kampaní se zlým a...

Obchod za dvacet miliard výrazně změní rozložení sil v českém bankovnictví. Po spojení Monety, Air Bank a části Home...



Zmetek, označil Ťok lokomotivy, které České dráhy koupily dvakrát dráž

Ilustrační snímek

Optikou ministra dopravy Dana Ťoka jsou lokomotivy Emil Zátopek zmetkem, který je nutné vrátit výrobci. Za...

Dámská a pánská volenka za 100 tisíc. Sezona tanečních startuje

Taneční pro mládež v tak masovém měřítku jsou unikát, který má obdoby jen na...

Kdo z absolventů tanečních by si nepamatoval, jak při střídavé mazurce vyzkoušel hned několik tanečních partnerů? Pro...

Všichni chtěli spot ve stylu Air Bank, říká autor. Nově opisuje E.ON

Reklama na služby E.ON.

Jedni říkají, že jde o „vykrádačku“, jiní to tak nevidí. Spotů, které se inspirovaly populárními krátkými reklamami Air...

Další z rubriky

Láhev za půl milionu dolarů. Aukční síň vydražila nejdražší vína

Romanée Conti 1945, Côte de Nuits, Grand Cru (588 tisíc amerických dolarů)

Dvě láhve červeného vína z francouzského vinařství Romanée-Conti zlomily dosavadní aukční rekordy, ale i odhady znalců....

Útok na modré zóny, sdílená auta chtějí parkovat levněji

V ulici Jaselská nedaleko Vítězného náměstí v Praze 6 jsou již v ulicích...

Modré zóny v Praze slouží od února nejen parkujícím rezidentům, ale i sdíleným vozům carsharingových firem. Díky...

Kapři kvůli suchu podraží. Kilo vánoční pochoutky vyjde na 100 korun

Ilustrační snímek

Rybářství Třeboň navrhuje velkoobchodním odběratelům koncovou cenu při vánočním prodeji u stánků kolem 100 korun za...



Najdete na iDNES.cz