Billboardy od dálnic musí zmizet do pěti dnů. Pak začnou konat úřady

  • 167
Billboardy u dálnic a silnic I. třídy musí zmizet do pěti pracovních dnů. Řekl to ministr dopravy Dan Ťok v první den účinnosti novely zákona o provozu na pozemních komunikací. Po této lhůtě začne resort majitele billboardů vyzývat k odstranění, následně je začne zakrývat a odstraňovat Ředitelství silnic a dálnic.

„Ode dneška běží termín pěti pracovních dnů, během kterých by měly být všechny billboardy odstraněny,“ řekl ministr dopravy Dan Ťok.

Po této lhůtě ministerstvo vyzve během následujících sedmi pracovních dnů všechny vlastníky a dohledané majitele k jejich odstranění.

Pokud se tak do dalších pěti dnů nestane, pracovníci Ředitelství silnic a dálnic je do 15 dnů zakryjí a následně odstraní.

„Jinými slovy, budeme monitorovat, následně odejdou první výzvy cca v polovině měsíce a na přelomu září a října se může začít zakrývat a pak postupně demontovat nezákonné reklamní poutače. Jen na dálnicích je jich kolem tisícovky, takže to potrvá další měsíce,“ dodává ministr.

Šéf ŘSD Jan Kroupa k tomu dodal, že na odstraňování reklamních ploch je správa silnic připravena nasadit i kapacity mimo podnik.

O zneužití vlajky nejde

Vedoucí Katedry ústavního práva Univerzity Karlovy profesor Aleš Gerloch si nemyslí, že by provozovatelé billboardů překročili zákon, když na reklamní plochy umístili českou vlajku. O zneužití symbolu podle něj nejde.

"Zákon o používání státních symbolů pojednává o vlajce a v tomto případě se jedná o symbol symbolu, protože vlajka je zde nakreslená. Takže podle mého se toho ta úprava přímo netýká. V zákoně je popsáno, co je zakázáno, např. svazovat vlajku do růžice, ale to se týká přímo té látky, která je vlajkou," řekl Gerloch pro iDNES.cz.

U silnic I. třídy musí konat silniční správní úřad kraje. Ten může likvidaci billboardů provést prostřednictvím svých správ a údržeb silnic, případně se dohodnout o realizaci ohledně reklam umístěných přímo na stavbě silnice I. třídy s ŘSD.

Část provozovatelů ale už dala najevo, že zařízení dobrovolně neodstraní. Na popud Svazu provozovatelů venkovní reklamy z nich sejmula reklamní obsah a nehradila jej nekomerčním sdělením. Celkem se očekává, že by od komunikací mělo zmizet na 3 000 poutačů z celkových asi 25 000 v Česku.

Zatímco někteří provozovatelé billboardy začali odstraňovat, jiní jen reklamní sdělení nahradili státní vlajkou.

Billboardy neodstraníme. Vzdor provozovatelů trvá

„Tím jsme jednostranně podle právního výkladu, který máme k dispozici, změnili charakter ploch, které již nadále nejsou reklamním zařízením tak, jak je definuje zákon,“ uvedl v tiskovém prohlášení svaz venkovní reklamy.

Podle ministerstva ale názor svazu před soudem neobstojí.

„Jestliže byl billboard schválen jako reklamní nosič, nebo to zařízení, tak tím, že se tam vylepí nějaká jiná vlajka, tak se to být reklamním nosičem nepřestalo. Viděl jsem i vyjádření ministerstva vnitra k použití vlajky a i z toho bylo jasné, že použití vlajky na billboard, ten billboard stále zůstává billboardem,“ zopakoval Ťok slova, která uvedl už po po středečním setkání se šéfem svazu Markem Pavlasem.

, ,