Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Billboardy zlevňují, v krizi o ně nemají inzerenti zájem

  1:15aktualizováno  1:15
Pokles ekonomiky odlákal inzerenty od velkoplošných reklam na billboardech. Prodejci inzerce proto musejí zlevňovat, aby se jim velkoplošné reklamní panely vůbec podařilo zaplnit. Částečně jim pomohla volební kampaň, ale ani ta nedokázala zabrzdit výrazný propad příjmů. Investice do billboardů totiž klesly o pětinu.
Ani volební sezona neodvrátila stamilionové meziroční ztráty.

Ani volební sezona neodvrátila stamilionové meziroční ztráty. | foto: Radek Chmel, MF DNES

Mediální agentury ale upozorňují, že pokles utracených peněz do tabulí může být až poloviční.

Oficiální čísla společnosti TNS Media Intelligence, která zkoumá tuzemský reklamní trh, jsou totiž obrazem pouze ceníkových cen. Ve skutečnosti mediální agentury nyní nakupují plochy za 60 až 70 procent uvedené ceny. Běžný pět metrů široký billboard se podle ceníků v Praze pronajímá od 10 tisíc korun za měsíc, v ostatních krajských městech cena bývá poloviční.

Dostupná data také zohledňují jen největší hráče, jako je třeba Bigboard, Euro AWK či JCDecaux. Menší firmy čísla často neposkytují.

"Jde o nejhůře zmapovanou část reklamního trhu. Úbytek investic bude celkově větší, protože právě největší hráči jsou na tom relativně dobře," říká šéfka mediální agentury Starcom Mediavest Group Martina Říhová.

To potvrzuje i šéfka společnosti Euro AWK, které patří asi pětina všech billboardů v Česku. "U nás je úbytek jen v řádu několika procent, jsme na úrovni roku 2007," říká Lucie Vintrová, jednatelka společnosti Euro AWK.

Slabá volební náplast

Na velkých panelech tak většinou bílá místa vidět nejsou, ale hůře na tom jsou menší nosiče v zapadlejších místech – lavičky, vývěsní štítky na veřejném osvětlení, ale také plochy v hromadné dopravě.

"Určitě je cítit, že se prohlubuje rozdíl mezi dobrými místy a těmi méně lukrativními. Na některá je stále těžké se dostat a jsou drahá, ostatní ale zlevňují," říká Jaromír Soukup, majitel mediální agentury Médea.

Ta se nedávno zviditelnila tím, že měla pronajaté desítky billboardů pro kampaň Olgy Zubové a ČSSD. Plochy, které má stále pronajaté, nyní využívá k propagaci své vlastní agentury.

Ani volební sezona, která začala už v letních měsících a která je obvykle pro majitele venkovních reklamních ploch zlatým časem, ale neodvrátila stamilionové meziroční ztráty.

"Přesto díky předvolebním kampaním je pokles výrazně tlumený. Kampaně českých politických stran jsou totiž typické tím, že velká část mediálních investic jde nejdříve do outdooru," říká Ondřej Obluk, šéf komunikační společnosti Mather Communications.

Černá ovce mezi reklamními médii

Hlavním důvodem, proč venkovní reklama v době recese netáhne, je, že se šetřící inzerenti zaměřují jinam.

"V době krize se firmy více soustřeďují na reklamu podporující okamžitý prodej. Billboard je určen především ke kampaním podporujícím image, což jsou kampaně s dlouhodobými cíli," vysvětluje Martin Charvát, reklamní odborník a kreativní šéf společnosti Konektor.

Informace na billboardu totiž musí být podle něj velice koncentrovaná a jednoduchá, proto se pro kampaně zaměřené na okamžitý prodej příliš nehodí.

Problémem venkovní reklamy je také špatná pověst, protože k instalaci je potřeba stavební povolení, a tedy spolupráce s komunální politikou.

"Billboard je černou ovcí mezi reklamními médii. V divokém období devadesátých let vzniklo mnoho ploch načerno, uzavřely se obtížně vypověditelné smlouvy, na atraktivních místech vznikala nepřehledná seskupení panelů, která se vzájemně ruší a tříští svůj účinek," míní Jiří Janoušek, výkonný ředitel Asociace komunikačních agentur.

To podle něj přetrvává dodnes a i to se podepisuje na kolísavých investicích do venkovní reklamy.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Podnikatel Jan Hradecký na snímku z roku 2013
Při rallye v Africe zemřel Jan Hradecký, zakladatel české firmy Botanicus

Podnikatel a mecenáš Jan Hradecký tragicky zemřel při rallye veteránů Classic Safari. Světu zanechal odkaz prostřednictvím své firmy na přírodní kosmetiku...  celý článek

Nesprávné provedení okna, tvar ostění neumožňuje obtékání teplým vzduchem. Na
Kupujete nemovitost? Pozor na skryté vady, na reklamaci máte 5 let

Každý rok v Česku proběhne převod zhruba půl milionu bytů a rodinných domů. Technický stav nemovitosti se smluvně mezi kupujícím a prodávajícím přitom řeší jen...  celý článek

Vítězem regionálního kola soutěže EY Podnikatel roku se ve Zlínském kraji stal...
České firmy chtějí zvýšit růst pomocí inovací, světové více investují do lidí

Za největší problém do budoucna považují čeští podnikatelé nedostatek kvalitních lidí. Až dvě třetiny firem v něm vidí hlavní riziko pro další růst, ukázal...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.