Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Biopaliva budou bez dotací, benzin může zdražit

  8:00aktualizováno  13:27
Výroba biopaliv, která se mají od příštího roku přidávat do pohonných hmot, se bude muset obejít bez státní podpory. Vláda schválila návrh ministryně zemědělství Mileny Vicenové, který nepočítá s dotacemi pro výrobce. Cena benzinu a nafty kvůli tomu může mírně vzrůst, zhruba o několik desetihaléřů na litr.
Za kolik budeme čepovat benzin? Ilustrační foto

Za kolik budeme čepovat benzin? Ilustrační foto | foto: Dan MaternaMF DNES

Variantu bez podpor podle Vicenové preferuje i Evropská komise. "V neposlední řadě toto řešení nevyžaduje nároky na státní rozpočet, které se u ostatních variant pohybují v rozmezí 1,06 až 2,3 miliardy korun ročně," upozornila Vicenová.

Zavedením povinného přidávání biopaliv do pohonných hmot se mírně sníží dovoz ropy a zároveň stát pomůže zemědělcům s odbytem jejich obilí nebo cukrové řepy, z nichž se biosložky vyrábějí.

Biopříměsi jsou dražší než samotný benzin a nafta, a tak vytlačí cenu pohonných hmot od ledna o desítky haléřů.

Bývalé vlády vedené sociálními demokraty se vesměs přikláněly k tomu, aby se výroba biosložek buď dotovala, nebo aby rafinerie dostaly část daní odvedených z prodeje pohonných hmot zpět. Tím chtěli bývalí ministři dosáhnout toho, aby se cena benzinu a nafty u českých pump nezvýšila.

Debata zároveň rozpoutala souboj lobbistů majitelů lihovarů a rafinerií o to, komu by stát na účty mohl sypat miliardy korun podpory.

Bez dotací nebude korupce
Rozjetý zápas však rázně ukončila nová ministryně zemědělství Milena Vicenová. Ta nepodpořila ani vyplácení dotací výrobcům, ani vracení daní rafineriím. "Kvůli předchozímu váhání jsme se dostali do nebezpečného skluzu. U varianty bez dotací odpadá nutnost zdlouhavé notifikace ze strany Evropské komise," uvedla začátkem týdne ministryně.

Další výhodou varianty bez dotací a vracení daní je podle ní transparentnost a odstranění prostoru pro korupci.

Rafinerie a výrobci biopaliv, kteří investovali do stavby lihovarů stovky milionů, protestují.

"Třeba v Německu dostali výrobci dotaci na výstavbu závodů, několik dalších let jim pak stát přispíval na výrobu," řekl Otakar Moťka, ředitel firmy Ethanol Energy, která jeden z lihovarů právě dokončuje.

Podle něj jsou dotace nezbytné pro rozjezd celého projektu. "Oproti zahraničním výrobcům, z nichž mnozí mají za pár let už své lihovary splacené, jsme ve značné nevýhodě," řekl.

Zpracovatelé benzinu a nafty se zase nechtějí vzdát vracení spotřební daně.

"Čím vyšší je cena pohonných hmot, tím nižší vratka je potřebná k dorovnání nákladů. Podle našich výpočtů by to rozpočet přišlo na miliardu ročně," uvedl Ivan Ottis, prezident České asociace petrolejářského průmyslu.

Rostlinná složka v benzinu či naftě, která by měla do roku 2010 dosáhnout 5,75 procenta, je dražší než samotná surovina. Při variantě bez dotací rozdíl nepocítí všichni daňoví poplatníci, ale pouze motoristé. Pohonné hmoty by zdražily o několik desítek haléřů.

"Až přestanou dotovat výrobce ostatní země Unie, ani my nic takového nebudeme požadovat," poukazuje Ottis na nerovnosti v přístupu jednotlivých států. Podle analytika Petra Havla je navrhované řešení nejlepší.

"Velcí výrobci se bez dotací obejdou. U menších si lze představit nějakou formu daňových úlev. Důležité je co nejrychlejší srovnání podmínek v celé EU," řekl Havel. Ten navíc upozorňuje, že vyrábět biolíh z obilí není příliš dobré řešení. "Efektivnější je využít cukrovku nebo kukuřici."

Autoři: ,


Nejčtenější

Začínal sám v garáži, dnes výrobní linky z jeho firmy dobývají svět

Jakub Krofián s manželkou Alenou.

Jakub Krofián žije svůj americký sen už osmnáctý rok. Jako pětadvacetiletý mladík si z úspor koupil soustruh a doma v...

Lidé se stěhují do okolí měst, každé ráno pak tráví v autech v kolonách

Stávka na francouzské železnici nahnala více lidí do aut. V Paříži se tvoří...

Kvůli vysokým cenám bydlení ve městech roste poptávka po nemovitostech v jejich okolí. „Evidujeme meziroční růst zájmu...



Makléř si myslel, že pracuje v demoverzi, teď žádá vyplatit miliony eur

Harouna M Traore

Francouzský obchodník na burze žaluje makléřskou firmu Valbury Capital. Žádá, aby mu vyplatila 10 milionů eur, které...

Do důchodu později a jiné daně, radí Česku OECD

Ilustrační snímek

Česko by mělo navázat věk pro odchod do důchodu na očekávanou délku života. Doporučuje to Organizace pro hospodářskou...

Výkon na hranici padnutí: v Tesle se museli dopovat energetickými nápoji

Podvozek vozu Tesla Model S

Nadšení amerického miliardáře Elona Muska, který před pár dny děkoval zaměstnancům své automobilky Tesla za dosažení...

Další z rubriky

V mínusu 4,5 miliardy. Vítkovice loni vytvořily rekordní ztrátu

Vítkovice Machinery Group (ilustrační foto)

Strojírenská společnost Vítkovice, a. s., která zastřešuje služby pro své dceřiné společnosti z bývalé skupiny...

Bakalářská práce exministra Krčála je shodná v 28 procentech, řekl rektor

Petr Krčál, ČSSD, kandidát na ministra bpráce a sociálních věcí.

Kontrola bakalářské práce exministra Petra Krčála na Univerzitě Tomáše Bati ve Zlíně ukázala, že se obsahově shoduje v...

Svatby jako řemen. Svatební agentury mají čím dál víc práce

Svatba pořádaná společností White Agency

Kdo tvrdí, že manželství není v módě, neví, o čem mluví. Jen loni bylo podle Českého statistického úřadu uzavřeno téměř...

Najdete na iDNES.cz