Ze skořápek ořechů či z řas vyvíjí biopaliva, která výrazněji snižují emise - iDNES.cz
Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Ze skořápek ořechů či z řas vyvíjí biopaliva, která výrazněji snižují emise

  18:30
Chemik Jiří Hájek vyvíjí biopaliva, která by v budoucnu měla nahradit docházející ropu a snížit emise. „Evropa zůstane i nadále závislá na dovozu surovin pro výrobu paliv,“ říká však Hájek, který je ředitelem vývoje a inovací ve společnosti Unipetrol výzkumně vzdělávací centrum. Hon na emise má podle něj povzbudit inovace a zaměstnat vědce.

Chemik Jiří Hájek vyvíjí pro společnost Unipetrol biopaliva, která by do budoucna měla nahradit docházející ropu a snížit emise. | foto: Iveta Lhotská, MAFRA

Proč je z EU takový tlak na emise?
Podle mého názoru je honba za úsporou emisí do značné míry iniciována potřebou západní ekonomiky vytvářet vnitřní poptávku po inovacích a výzkumu, což zaměstnává nemálo odborníků. Zároveň ale dochází i k ochraně evropských producentů paliv. Evropská regulace nutí členské státy podporovat obnovu vozových parků a využívání nových technologií. V západní Evropě mezi lidmi kupní síla na nákup moderních aut bude, ve střední a východní Evropě se s nákupem elektrovozů nespěchá. Navíc je tu trend u části mladých auta nevlastnit a jen si je pronajímat.

Není za tím také lobby automobilek, snažících se zvýšit odbyt nabídkou vozů na alternativní pohon?
Nemyslím si to. VW nebo Škodovka budou vyrábět jen tolik elektromobilů, kolik jim nařizuje regulátor. Automobilky jsou si vědomy toho, že do budoucna elektrovozidla nebudou mít zdaleka takový potenciál, jak si dnes někteří lidé v Bruselu myslí. Ještě dlouho bude jejich příjem generovaný klasickými auty se spalovacím nebo vznětovým motorem a navazujícím servisem.

Letoun poháněný fritovacím olejem. Čína přechází na alternativní biopaliva

V Česku se uvažuje o tom, že se do benzinu začne přimíchávat dvakrát tolik biolihu než dosud, abychom splnili závazek k EU na snižování emisí. Neničí to motory starších aut?
Paliva na bázi biolihu mají pozitivní efekt na oktanové číslo. Na druhou stranu tato kyslíková paliva ve spalovacích zážehových motorech mají menší výhřevnost, což může navyšovat spotřebu, ale přítomnost kyslíku zlepšuje účinnost spalování a snižuje tak obsah CO2 ve spalinách. Negativní může být případné nadlimitní množství volné vody v biolihu, která způsobuje korozi starších palivových soustav a motorů.

A jak se chová ve starším motoru bionafta?
Biopaliva první generace na bázi metylesteru zlepšují mazivost, ale může docházet k rozpouštění těsnicích materiálů na palivových soustavách. Týká se to zejména motorů vyrobených před zavedením normy Euro 4. Zároveň mají metylestery lepší rozpouštěcí schopnost než motorová nafta, takže rozpustí nečistoty, které předtím ulpěly v palivové soustavě, a ty pak mohou způsobovat problémy s odíráním válců. Takové problémy s biopalivy druhé generace už nebudou.

Co přesně jsou biopaliva druhé generace?
Mořské řasy, sláma, skořápky ořechů, dřevní štěpka. Živočišné tuky a upotřebené kuchyňské oleje se mezi ně ale nepočítají, i když emise také pomáhají snižovat výrazněji než biopaliva ze zemědělských plodin. Druhogenerační paliva, která snižují emise ještě víc, ale zatím nejsou k dispozici v dostatečném množství.

Jak je v reálu daleko jejich nabídka?
Například naftu ze štěpky nebo slámy od roku 2018 v Evropě uvádí na trh jediná firma, a to ještě ze Švýcarska, tedy mimo EU. Nabízeli nám ho za dvě eura za litr. Cena je v tuto chvíli vyšší než smluvní pokuta pro distributory za nedodání emisně úsporného paliva na trh. Naším cílem není náklady přenést na zákazníka, ale nebude-li vyhnutí, budou se muset zákazníci podělit s producenty.

Skotská firma vyrábí biopalivo z odpadu po výrobě whisky

Brusel s biopalivy z odpadů ve své strategii emisí počítá. Jak se k jejich nedostatku EU staví?
EU připomíná distributorům, že je na věc upozorňovala s dostatečným předstihem a měli prostor se připravit. Na druhou stranu EU poskytuje dotace do vývoje technologií, které by do budoucna měly uspokojovat poptávku po pokročilých biopalivech. Naše výzkumně vzdělávací centrum se účastní projektu COMSYN, jehož součástí je jejich cenově konkurenceschopná výroba. Státy snižování emisí řeší různě. V Německu, v zemích Beneluxu a hlavně ve Skandinávii se orientují především na využití čisté elektrické energie k pohonu bateriových elektrovozidel a elektrovozidel s energií uloženou ve vodíku. 

Většina evropských států rovněž zavádí například výrobu HVO, což je produkt z upotřebeného rostlinného oleje a živočišných tuků. Je možné, že Evropská komise také přistoupí na to, že pneumatiky a odpadní plasty budou rovněž moci být využity pro výrobu automobilových paliv a petrochemikálií. To už umíme v laboratorních podmínkách.

Samotná výroba biopaliv pro dopravu je energeticky a logisticky dost náročná. Když do biopaliv důsledně započítáme i emise vzniklé při výrobě, do jaké míry jsou ekologičtější než fosilní paliva?
Závisí na přepravě – pokud se bude komplikovaně, decentralizovaně sbírat obnovitelná surovina na výrobu biopaliv, vzniklá biopaliva budou mít emisní stopu v řádu desítek, nikoliv jednotek procent ve srovnání s fosilním palivem. Dnes profitujeme z toho, že například u produktu HVO nám dodavatel suroviny, upotřebeného kuchyňského oleje, může podle stávající legislativy uvést, že má nulovou emisní stopu při sběru suroviny. Emise se po roce 2020 budou muset započítávat, materiál se bude ve velkém objemu do Evropy dovážet z Ameriky nebo z Asie. Ke snížení závislosti na dovozu surovin pro výrobu paliv do Evropy i nadále nedojde.

Je tedy z vašeho pohledu chemika ve finále ekologičtější používat fosilní paliva, anebo ta vyrobená z obnovitelných zdrojů a odpadů?
Záleží, kde se energie bere. Emisní stopa u fosilních paliv vzniká při spalování zemního plynu, unikajícího při těžbě, a odpadních plynů, vznikajících při zpracovaní ropy. Pokud se tyto plyny využijí k výrobě biopaliv, stopa se snižuje. Na druhou stranu biopaliva, na jejich transport a skladování je používána především energie z uhlí, ropy, nebo zemního plynu, prostě nemohou mít nízké emise CO2. A přiznejme si, takových biopaliv je většina.

Jak daleko podle vás půjde vize obnovitelných zdrojů v dopravě?
Bude se zvyšovat jejich podíl, ale do roku 2030 biopaliva rozhodně nenahradí ropu. Ani suroviny pro petrochemický průmysl nebudou do té doby z obnovitelných zdrojů. Obojí se možná bude týkat až generace, která přijde po nás. Na druhou stranu tímto směrem musíme jít a snižovat především emise těch plynů, které se do atmosféry po milionech let vracejí právě v důsledku výroby, distribuce a využívání tradičních fosilních paliv. Lídrem v tom směru je Čína, která nyní vyvíjí technologie a zároveň masivně investuje do dopravy – například má dálkové vodíkové autobusy a má jich řádově víc, zatímco Evropa je používá pouze pro městskou dopravu. To nám ukazuje, co se bude dít do budoucna.

Autor:
Rozstřel: Mojmír Hampl - include | (1:59) | video: iDNES.tv

Trump zasadil poslední hřebík do rakve globalizace, říká ekonom Hampl

Nejčtenější

Trump pozastavil většinu cel, Číně je zvýšil. Dohodneme se ale s každým, tvrdí

Americký prezident Donald Trump s okamžitou platností pozastavil většinu cel na 90 dní. Pauza se netýká Číny, té cla zvedl ze 104 na 125 procent. Šéf Bílého domu o tom ve středu informoval na své...

USA zvýší cla pro Čínu na 104 procent. Peking avizuje „boj až do konce“

Už ne 54, ale 104 procent. USA zpřísnily cla pro Čínu poté, co se rozhodla postavit čelem hrozbám amerického prezidenta Donalda Trumpa a neustoupit obchodnímu tlaku. Peking místo toho již pracuje na...

Rekordní zisk pro nejbohatší. Připsali si tři sta miliard dolarů za jediný den

Nejbohatší lidé světa zaznamenali ve středu rekordní nárůst svého čistého jmění. Podle agentury Bloomberg a jejího žebříčku Bloomberg Billionaires Index si 500 nejbohatších připsalo celkem 304...

Trump hrozí Číně cly 50 procent. EU chce prodat energie, vadí mu, že málo nakupuje

Spojené státy uvalí na dovoz z Číny dodatečné clo ve výši 50 procent, pokud Peking nezruší odvetná opatření vůči americkým clům, sdělil americký prezident Donald Trump. USA s Čínou přeruší rozhovory...

Poker velmocí. Čína zvýšila odvetné clo na zboží z USA ze 34 na 84 procent

Čína od čtvrtka zvýší odvetné clo na dovoz ze Spojených států ze 34 na 84 procent. Oznámilo to ve středu čínské ministerstvo financí. Jde o reakci na krok amerického prezidenta Donalda Trumpa, který...

Hlavně ušetřit. Češi nakupují v nových diskontech, i zboží krátce po trvanlivosti

Premium

Stále větší pozornost si mezi českými zákazníky získávají diskontní obchody, které nabízejí potraviny s blížícím se koncem minimální trvanlivosti nebo krátce po ní. I když se v nich nedá pořídit...

12. dubna 2025

Ukradené Vánoce Donalda Trumpa. Čínské továrny na ozdoby nemají zakázky z USA

V továrnách na východě Číny v tomto období tradičně vrcholí výroba umělých vánočních stromků a ozdob pro americký trh. Letos je ale provoz spíše poklidný. Objednávky z USA totiž proti minulým rokům...

12. dubna 2025

USA přitvrdily s nerosty. Chtějí od Ukrajiny zpětně zaplatit za pomoc a ničím neručit

Poslední verze návrhu dohody o nerostných surovinách mezi Ukrajinou a Spojenými státy obsahuje přísnější podmínky než ta předchozí. Nyní Washington požaduje, aby Kyjev zaplatil miliardy dolarů za...

11. dubna 2025  20:22

Žádná cla platit nebudeme, říká šéf aerolinek. Díly zůstávají ve skladech

V přístavech, vagonech i skladech jsou v posledních dnech uvězněné nové automobily, nejrůznější průmyslové komponenty anebo spotřební zboží. Důvodem je nepředvídatelná celní politika amerického...

11. dubna 2025

Tchaj-wan obvinil kapitána čínské lodi z poškození podmořských kabelů

Státní žalobci z Tchaj-wanu v pátek obvinili kapitána čínské lodi z úmyslného poškození podmořských kabelů, k němuž došlo v únoru tohoto roku. Je to vůbec první obvinění tohoto druhu ve chvíli, kdy...

11. dubna 2025  15:04

Otevírací doba během Velikonoc: v Česku je zavřeno jeden den, u sousedů dva i tři

Kdy budou mít obchody o Velikonocích otevřeno a kde si nenakoupíte? Záleží na velikosti obchodu.

11. dubna 2025  14:14

Spalovna odpadů v Opatovicích má zelenou, elektrárna získala stavební povolení

Elektrárny Opatovice udělaly významný krok ke stavbě velké spalovny komunálních odpadů, která by po Praze a Brně měla být třetí největší spalovnou v zemi. Dopravní a energetický stavební úřad vydal...

11. dubna 2025  13:10,  aktualizováno  13:16

Prada rozšiřuje portfolio luxusu. Kupuje značku Versace

Italský módní dům Prada odkoupí značku Versace za 1,38 miliardy dolarů, tedy 31,1 miliardy korun. Oznámila to americká společnost Capri Holdings, která Versace doposud vlastnila. Dohoda spojí dva...

11. dubna 2025

Čína opět přihazuje. Odvetná cla na dovoz z USA zvedla na 125 procent

Celní přestřelka mezi Spojenými státy a Čínou postoupila do dalšího kola. Asijská velmoc od soboty navýší odvetná cla na americké zboží z 84 na 125 procent, oznámilo čínské ministerstvo financí. Je...

11. dubna 2025  11:15

Brusel chce omezit vývoz drůbeže z Polska. Razantní zdražení hrozí i v Česku

Evropská komise plánuje omezit či přímo zakázat vývoz drůbeže z Polska. Důvodem je snaha o omezení šíření ptačí chřipky, která se jenom v tomto státu objevila od začátku roku na 75 různých místech....

11. dubna 2025  10:58

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Solární hráč v nesnázích. Solek Czech Services je v úpadku, dluží šest miliard

Firma Solek Czech Services, která se zabývá výstavbou solárních elektráren v Česku i zahraničí, je v úpadku. Ve čtvrtek o tom rozhodl Městský soud v Praze, který zároveň povolil reorganizaci, napsaly...

11. dubna 2025  10:24

Zlato je na historickém maximu. Způsobuje to slabý dolar i chystaná cla

Cena zlata vzrostla na nové historické maximum, když překročila hranici 3 200 amerických dolarů za troyskou unci (31,1 gramu), což odpovídá přibližně 71 140 korunám. Nárůst je způsoben oslabením...

11. dubna 2025  9:31