Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Bioprodukty kupují Češi častěji, někdy jsou levnější než běžné jídlo

  5:40aktualizováno  5:40
Češi nakupují stále častěji produkty ekologického zemědělství. Biopotraviny jsou totiž často levnější než běžné jídlo. Do nákupních košíků českých spotřebitelů míří hlavně mléko, výživy a ovoce.
(Ilustrační foto)

(Ilustrační foto) | foto: Profimedia.cz

V regálu supermarketu vedle sebe stojí dvě plnotučná mléka. První se prodává za 34,90 Kč, druhé za 27,90. Levnější mléko zdobí nálepka BIO.

Ušetřit na produktech ekologického zemědělství se dá i u dalších potravin, zejména hovězího masa. V jednom farmářském obchodě stojí kilogram hovězí kýty 540 korun, ale na některých ekofarmách prodávají váleček (jemnou část zadní kýty) až o tři stovky levněji.

U masa spotřebitel může ušetřit, pokud nebude líný dojet si na farmu. Ceny mléčných výrobků se přibližují už i v obchodních sítích. „Nelze říct, že cena klesla na úroveň konvence. Je to naopak. Některé výrobky se už prodávají za cenu, jako by šlo o produkty ekologického zemědělství,“ vysvětlila Sylva Horáková ze Svazu ekologických zemědělců PRO-BIO. Nejvíce je to znát právě u mléka a mléčných výrobků. „Biomléko je v obchodě asi jen o dvě koruny dražší než běžné mléko,“ dodala Horáková.

Biopotraviny v Česku.

Tento trend trvá už několik let a sílí s rostoucí oblibou biopotravin mezi Čechy. Tuzemský trh roste o stovky milionů ročně. V naposledy sledovaném roce 2015 se obchod zvýšil o 11 procent na 3,73 miliardy korun, tedy zhruba o 370 milionů. Významná část biopotravin míří za hranice, kde farmáři prodají surovinu za lepší ceny. U mléka se exportuje přibližně pětina. Zhruba polovinu zdejšího trhu pak tvoří dovozy.

Trh s biopotravinami roste

Manažerka svazu Kateřina Urbánková odhaduje, že růst tuzemského „biotrhu“ letos akceleruje až o 15 procent: „Spotřeba meziročně roste. Konečně začínáme následovat okolní země, jako je Německo či Rakousko.“

Příklonu k biopotravinám může pomoci fakt, že bio drží relativně stabilní ceny, zatímco ceny konvenčních potravin rostou. Patrné je to zejména u mléčných výrobků včetně neustále skloňovaného másla. Právě mléčné výrobky ekofarmářů jsou přitom nejžádanějším artiklem mezi zákazníky, v koši veškerých biopotravin tvoří 22 procent. Zákazníci také často sahají po dětských výživách či ovoci a zelenině.

Biopotraviny brzdí skepse lidí i internet, říká průkopník ekozemědělství

Ve srovnání s jinými evropskými zeměmi je však tuzemský trh s biopotravinami stále na začátku. V Německu tvoří podíl BIO na celkové spotřebě potravin 4,4 procenta, v Rakousku 6,5 procenta. V Česku roste o desetiny procenta a nedosahuje ani jednoho procenta.

Stát přímo výrobu biopotravin nedotuje, ale na marketingovou podporu letos poslal 30 milionů korun a příští rok počítá se stejnou sumou. Téměř 1,3 miliardy korun z rozpočtu také putuje za ekologickými zemědělci, z jejichž surovin se biopotraviny vyrábí.

Část surovin, které se vyrobí v režimu ekologického zemědělství, se přitom po zpracování na potraviny prodá bez nálepky BIO, jako běžné zboží. Týká se to biovína, skotu a částečně mléčných výrobků. „Někteří vinaři jsou schopni prodat biovíno o 10 až 15 procent dráž než běžné víno. Část vinařů ale nevěří, že prodají za vyšší ceny,“ vysvětlil Milan Hluchý, předseda svazu Ekovín.

Daří se i Fairtrade produktům

Část zákazníků v obchodech sahá po biopotravinách náhodou. Platí to i o značce Fairtrade, která má být zárukou férových podmínek pro farmáře i jejich zaměstnance v zemích třetího světa. „Právě teď přibývá nevědomých nákupů, protože to nabízí stále víc řetězců,“ popsala ředitelka Fairtrade Česko a Slovensko Hana Chorváthová.

Může za to i cenový rozdíl, který klesá podobně jako u bioproduktů. Prodeje některých fairtradových potravin v ČR prudce rostou. Nejvíce káva. Loni se jí prodalo 326 tun, o 88 procent více než předloni. Velký nákupní boom zažívá i kakao, třtinový cukr a čaj.

Jiné zboží ve velkých tuzemských sítích stále chybí. Třeba na Západě běžné banány. Oblíbené exotické ovoce se v Česku prodává za cenu, na kterou se často nedostanou ani lokální nebo polská jablka.




Nejčtenější

Železnici hrozí chaos. Vláda zaskočila dopravce jízdným zdarma

(ilustrační snímek)

Plán vlády Andreje Babiše s bezplatným nebo téměř bezplatným jízdným na železnici pro studenty a seniory zaskočil...

Rasistické! Zákazníkům H&M vadí „opice v džungli“ na mikině tmavého chlapce

Rasistická reklama společnosti H&M.

Společnost H&M se omluvila za obrázek, kde má na sobě dítě tmavé pleti mikinu s nápisem „Nejvíc cool opice v džungli“....



Destabilizoval chod agentury a končí. Ministr odvolal šéfa CzechInvestu

Šéf CzechInvestu Karel Kučera

Ministr průmyslu Tomáš Hüner odvolal generálního ředitele vládní agentury na podporu podnikání CzechInvest Karla...

PŘEHLEDNĚ: Bankovní účty pod kontrolou. Startuje revoluce v bankovnictví

internetové bankovnictví, platba, internet, účet, banka, počítač, peníze

Bankovní trh se o víkendu výrazně promění. V sobotu totiž začíná platit nový zákon o platebním styku, který finančním...

Vlaky zdarma na Slovensku: jsou přecpané, penzisté si připlácejí 1. třídu

Vlaky slovenské železniční společnosti ZSSK

Slovensko zavedlo bezplatné jízdné pro žáky, studenty a seniory už v roce 2014. A doteď toto rozhodnutí budí emoce....

Další z rubriky

V bazarech jsou po Vánocích tisíce nevhodných dárků, nejvíc oblečení

Soutěžte o krásné vánoční dárky každý den

Internetové bazary překypují nabídkou nevhodných vánočních dárků, ke kterým lidé nemají účtenky či nevědí, kde byly...

Čechům otrnulo, vracejí se na dovolené do Turecka. Láká je i Bulharsko

Iztuzu, Dalyan, Turecko. Jestli hledáte klid a rybářské vesničky, jste tu...

Podle prodejců dovolených je letos výrazně vyšší zájem o zájezdy s předstihem. Největším překvapením je nárůst prodejů...

Škodovka prosperuje doma i ve světě, loni dodala 1,2 milionu vozů

Výroba nové Škody Yeti v Kvasinách

Škoda Auto loni dodala svým zákazníkům rekordních 1 200 500 aut, což je o 6,6 procenta více než v roce 2016. Milion...

Najdete na iDNES.cz