Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Bioprodukty kupují Češi častěji, někdy jsou levnější než běžné jídlo

  5:40aktualizováno  5:40
Češi nakupují stále častěji produkty ekologického zemědělství. Biopotraviny jsou totiž často levnější než běžné jídlo. Do nákupních košíků českých spotřebitelů míří hlavně mléko, výživy a ovoce.
(Ilustrační foto)

(Ilustrační foto) | foto: Profimedia.cz

V regálu supermarketu vedle sebe stojí dvě plnotučná mléka. První se prodává za 34,90 Kč, druhé za 27,90. Levnější mléko zdobí nálepka BIO.

Ušetřit na produktech ekologického zemědělství se dá i u dalších potravin, zejména hovězího masa. V jednom farmářském obchodě stojí kilogram hovězí kýty 540 korun, ale na některých ekofarmách prodávají váleček (jemnou část zadní kýty) až o tři stovky levněji.

U masa spotřebitel může ušetřit, pokud nebude líný dojet si na farmu. Ceny mléčných výrobků se přibližují už i v obchodních sítích. „Nelze říct, že cena klesla na úroveň konvence. Je to naopak. Některé výrobky se už prodávají za cenu, jako by šlo o produkty ekologického zemědělství,“ vysvětlila Sylva Horáková ze Svazu ekologických zemědělců PRO-BIO. Nejvíce je to znát právě u mléka a mléčných výrobků. „Biomléko je v obchodě asi jen o dvě koruny dražší než běžné mléko,“ dodala Horáková.

Biopotraviny v Česku.

Tento trend trvá už několik let a sílí s rostoucí oblibou biopotravin mezi Čechy. Tuzemský trh roste o stovky milionů ročně. V naposledy sledovaném roce 2015 se obchod zvýšil o 11 procent na 3,73 miliardy korun, tedy zhruba o 370 milionů. Významná část biopotravin míří za hranice, kde farmáři prodají surovinu za lepší ceny. U mléka se exportuje přibližně pětina. Zhruba polovinu zdejšího trhu pak tvoří dovozy.

Trh s biopotravinami roste

Manažerka svazu Kateřina Urbánková odhaduje, že růst tuzemského „biotrhu“ letos akceleruje až o 15 procent: „Spotřeba meziročně roste. Konečně začínáme následovat okolní země, jako je Německo či Rakousko.“

Příklonu k biopotravinám může pomoci fakt, že bio drží relativně stabilní ceny, zatímco ceny konvenčních potravin rostou. Patrné je to zejména u mléčných výrobků včetně neustále skloňovaného másla. Právě mléčné výrobky ekofarmářů jsou přitom nejžádanějším artiklem mezi zákazníky, v koši veškerých biopotravin tvoří 22 procent. Zákazníci také často sahají po dětských výživách či ovoci a zelenině.

Biopotraviny brzdí skepse lidí i internet, říká průkopník ekozemědělství

Ve srovnání s jinými evropskými zeměmi je však tuzemský trh s biopotravinami stále na začátku. V Německu tvoří podíl BIO na celkové spotřebě potravin 4,4 procenta, v Rakousku 6,5 procenta. V Česku roste o desetiny procenta a nedosahuje ani jednoho procenta.

Stát přímo výrobu biopotravin nedotuje, ale na marketingovou podporu letos poslal 30 milionů korun a příští rok počítá se stejnou sumou. Téměř 1,3 miliardy korun z rozpočtu také putuje za ekologickými zemědělci, z jejichž surovin se biopotraviny vyrábí.

Část surovin, které se vyrobí v režimu ekologického zemědělství, se přitom po zpracování na potraviny prodá bez nálepky BIO, jako běžné zboží. Týká se to biovína, skotu a částečně mléčných výrobků. „Někteří vinaři jsou schopni prodat biovíno o 10 až 15 procent dráž než běžné víno. Část vinařů ale nevěří, že prodají za vyšší ceny,“ vysvětlil Milan Hluchý, předseda svazu Ekovín.

Daří se i Fairtrade produktům

Část zákazníků v obchodech sahá po biopotravinách náhodou. Platí to i o značce Fairtrade, která má být zárukou férových podmínek pro farmáře i jejich zaměstnance v zemích třetího světa. „Právě teď přibývá nevědomých nákupů, protože to nabízí stále víc řetězců,“ popsala ředitelka Fairtrade Česko a Slovensko Hana Chorváthová.

Může za to i cenový rozdíl, který klesá podobně jako u bioproduktů. Prodeje některých fairtradových potravin v ČR prudce rostou. Nejvíce káva. Loni se jí prodalo 326 tun, o 88 procent více než předloni. Velký nákupní boom zažívá i kakao, třtinový cukr a čaj.

Jiné zboží ve velkých tuzemských sítích stále chybí. Třeba na Západě běžné banány. Oblíbené exotické ovoce se v Česku prodává za cenu, na kterou se často nedostanou ani lokální nebo polská jablka.



Nejčtenější

Řetězce zveřejnily, kolik platí pokladním, a stejně o ně mají nouzi

pokladní, ilustrační snímek

Výše průměrné mzdy, kterou platí řetězce prodavačům a pokladním, byla donedávna tabu. Předloni ji začal zveřejňovat...

Jak jedí chudé rodiny? Před výplatou o chlebu, po ní pizza a ovoce

Krajíce natřete hořčicí a domácí majonézou, navrch rozdrobte čedar.

Na jídlo a potřeby pro chudé může Česko čerpat 700 milionů korun z Fondu evropské pomoci nejchudším osobám. Většina...



„Levná“ pracovní síla není levná. Rumuni v Česku vydělávají víc než Češi

Ilustrační snímek

Občané Rumunska, kteří pracují v České republice, mají vyšší průměrnou mzdu než zaměstnanci s českým občanstvím. V...

Japonská společnost se omluvila za zaměstnance, protahoval si pauzu na oběd

Fast food, Japonsko

Japonská městská vodárenská společnost se na tiskové konferenci pro média omluvila za to, že jeden z jejích zaměstnanců...

TEST DNES: Pivo v plechu rychle stárne, už po pár týdnech může být zvětralé

Test plechovkových ležáků

Od piva z plechovky asi nikdo nečeká, že bude chutnat jako točené. Ne každý už ale ví, že se často nevyrovná ani...

Další z rubriky

V dozorčí radě společnosti ČEZ končí její předseda Václav Pačes

Diskuse - Václav Pačes

V dozorčí radě energetické společnosti ČEZ končí její předseda a někdejší předseda Akademie věd Václav Pačes. Řekl to...

Sladkou dřinu včelařů na farmě roku nenaruší ani desítky žihadel

Práce v kombinéze je v tomhle počasí dost náročná. Ale věřte tomu, že si oblek...

Když začal Petr Cihlář včelařit, schytal zezadu do hlavy žihadlo a dva dny neviděl na obě oči. To ho však neodradilo....

My Češi umíme vyrobit nejlepší ležák na světě, říká šéf Budvaru

Ředitel Budějovického Budvaru Petr Dvořák

Budějovický Budvar je spící Růženka s velkým potenciálem, věří ředitel Petr Dvořák. „Když se z českého ležáku podaří...

Najdete na iDNES.cz