BMW vede žebříček nejprodávanějších značek prémiového segmentu už desátý rok, dva rivalové Audi a Mercedes Benz zatím neúspěšně opakovaně vyhlašují útok na post světové jedničky. Náskok BMW se však loni snížil.
BMW loni prodalo 1,81 milionu aut, což je v meziročním srovnání nárůst o 9,5 procenta. Ve výsledku nejsou započítány prodeje značek Rolls Royce a Mini, které BMW vlastní. Hlavním odbytištěm BMW zůstává sice Evropa, podstatně větší nárůsty ale zaznamenává firma hlavně v Číně, kde poptávka stoupla o více než 16 %. Nejúspěšnějším modelem automobilky zůstává řada 3.
I když bavorská automobilka loni zvýšila celosvětově prodeje více, než v roce 2013, její konkurenti z Ingolstadtu a Stuttgartu rostli loni rychleji. Automobilka Audi pomohla loni mateřskému koncernu Volkswagen s prodejním rekordem, když zaznamenala růst odbytu o 10,5 % na 1,74 milionu vozidel. Třetí zůstává Mercedes Benz, který ale rostl z této trojice nejrychleji: na 1,65 milionu vozů (+ 12,9 %). Z objemově velkých značek přidalo v segmentu luxusních vozů ještě Porsche sedmnáct procent. Loni prodalo 190 tisíc aut.
Celosvětová čísla ukazují, že se segmentu luxusních vozů velmi daří. Analytici to vysvětlují především oživováním americké ekonomiky i bohatnutím Číny, kde si čím dál více lidí může dovolit auta těchto značek.
Český trh patřil pro výrobce luxusních aut loni k těm lepším. Prodeje tu totiž vzrostly více, než byl jejich celosvětový průměr. Stejné jako v celém světě je i české pořadí prodejů, BMW prodalo za celý rok 4 530 aut (+21,35 %), Audi 3 935 (+19,65 %), Mercedes 3 863 (+21,94 %). Porsche s 249 vozy zaznamenalo nepatrný pokles. V Česku je neprodávanějším modelem v segmentu prémiových vozů BMW X 5 (1 041 kusů).
Růst prodejů těchto značek by mohl pokračovat i letos, analytici ale očekávají zpomalení. „Poptávka v USA předstihla ekonomický růst, Čína zpomaluje,“ citovala agentura Reuters analytika Commerzbank Saschu Gommela.
Podívejte se na luxusní BMW budoucnosti
23. prosince 2014 |