Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

BMW musel opustit. Teď povede VW

  16:50aktualizováno  16:50
Od poloviny dubna 2002 bude mít Volkswagen nového šéfa. Dosavadního generálního ředitele a předsedu správní rady Ferdinanda Piëcha vystřídá podle oznámení firmy Bernd Pischetsrieder. Nyní šéfuje Seatu, dříve však působil v konkurenčním BMW.

Co bude jeho nástup pro největší automobilku v Evropě znamenat? Jaké ji čekají změny? Podle odborníků jen částečné. "Budu pokračovat v kurzu, který nastolil můj předchůdce," prohlásil Pischetsrieder v rozhovoru pro časopis Bild. "I pro mne je prioritou zákazník. Mé motto zní: 'Červ musí chutnat rybě, nikoliv rybáři'," dodal.

"Největší rozdíl mezi mnou a mým předchůdcem je v tom, že na rozdíl od Piëcha mám vousy," zažertoval dokonce Pischetsrieder, známý svým smyslem pro humor a také vášní pro cigarety. Ví se o něm také, že má rád rychlá auta a v 53 letech jezdí na snowboardu.

"Pischetsrieder je stejně jako Piëch inženýr. Oba jsou naladěni na stejnou vlnovou délku," uvedl deníku Wall Street Journal analytik Merill Lynch Stephen Reitman.

Piëch navíc z Volkswagenu úplně neodchází, zůstane v dozorčí radě a zřejmě se stane jejím předsedou. Analytici se proto obávají, že Pischetsrieder bude pod příliš velkým vlivem svého předchůdce. Je mu totiž hodně zavázán.

Piëch svému brzkému nástupci hodil záchranné lano v době, kdy na tom Pischetsrieder nebyl dobře a vypadalo to, že jeho kariéra v automobilovém průmyslu končí.

Pischetsrieder nastoupil po získání vysokoškolského diplomu jako strojní inženýr do německé automobilky BMW již v roce 1973. O dvacet let později se stal jejím šéfem. V té době se dokonce utkal právě s Piëchem v boji o značku Rolls-Royce, která nakonec skončila smírem.

Vaz mu však srazil jeho plán získat britskou automobilku Rover. Ztrátový britský výrobce se stal totiž těžkým břemenem, který automobilku BMW dlouho finančně tížil, a nakonec se ho jen horko těžko zbavila. Tyto problémy stály před dvěma lety Pischetsriedera místo.

To že mu loni Piëch hodil "lano" a angažoval ho jako šéfa jednoho z koncernů VW, španělského Seatu, bylo pro odborníky překvapením. Piëch však věděl, že v BMW se Pischetsriederovi mnohé povedlo. Zejména co se týče zvyšování efektivity. A to bylo přesně to, co tehdejší šéf Volkswagenu potřeboval.

Analytici nyní doufají, že oproti dobám, kdy koncernu Volkswagen vládl Piëch, který byl pod silným vlivem dolnosaské vlády vlastnící ve VW pětinový podíl, se bude Pischetsrieder mnohem více orientovat na zájmy ostatních akcionářů. To by mělo společně se zlepšením komunikace s finančními trhy pozitivně ovlivnit i letos klesající ceny akcií automobilky. "Domníváme se, že VW se v budoucnu zaměří více na ziskovost než na objem výroby," řekl pro Reuters analytik Deutsche Bank Christian Breitsprecher a dodal: "Pischetsriederova pověst v otázce dodržování výdajové disciplíny Volkswagenu prospěje."

Odborníci se trochu obávají toho, že Pischetsrieder bude chtít stejně jako Piëch získat větší podíl v některém z výrobců nákladních automobilů podobně jak tomu bylo loni v případě švédské Scanie. Tento sektor přitom podléhá cyklickým výkyvům a vyrovnat se s nimi přitom dělá problémy snad všem světovým automobilkám.

Odborníci proto doufají, že nový šéf VW se raději zaměří na expanzi prodeje osobních aut na stagnujícím německém trhu, nebo naopak v úspěšných regionech jako Severní Amerika nebo Brazílie. Pischetsrieder zřejmě ve funkci šéfa VW přijde i s částečnou změnou strategie.

Koncern již naznačil, že chce rozdělit svých sedm značek (mezi kterými je i mladoboleslavská Škoda Auto) do dvou divizí. První, nazvaná "agresivní" bude zahrnovat značky Audi, Seat, Lamborghini a Bugatti. V té druhé, "konzervativní" budou Škoda, Bentley a VW. S touto změnou by mohla souviset i změna řízení koncernu.

"Nikdo jiný nemá organizaci jako VW. Jeho struktura je nyní příliš rozsáhlá a anarchická," uvedl analytik Falk Frey z Julius Baer. Měl tím na mysli to, že pod Piëchem byl management VW organizován podle jednotlivých odvětví jako jsou například finance nebo prodej.

Ostatní výrobci, jako třeba Daimler-Chrysler mají naopak správní radu složenou ze zástupců značek Mercedes a Smart a jiného člena zastupujícího Chrysler. Pischetsrieder již naznačil, že organizace koncernu bude zřejmě přehodnocena. Rozdělení značek na dvě skupiny to ještě potvrzuje.

Autoři:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Víčka, plastová, plast
Některé firmy už nekupují víčka na charitu. Zájem lidí nepolevuje

Některé společnosti v Česku končí s výkupem plastových víček či snižují jejich výkupní cenu. Jejich sbíráním lidé pomáhají zejména rodinám s handicapovanými...  celý článek

Nesprávné provedení okna, tvar ostění neumožňuje obtékání teplým vzduchem. Na
Kupujete nemovitost? Pozor na skryté vady, na reklamaci máte 5 let

Každý rok v Česku proběhne převod zhruba půl milionu bytů a rodinných domů. Technický stav nemovitosti se smluvně mezi kupujícím a prodávajícím přitom řeší jen...  celý článek

Hotel Hilton na pražské Florenci je na prodej. Největší český hotel nabízí...
Praha, nový ráj hoteliérů. Rostou ceny pokojů i poptávka po hotelech

Tuzemští hoteliéři zažívají zlaté časy. Do země jezdí stále víc zahraničních turistů, obsazenost hotelů roste. Stejně jako ceny, které si majitelé ubytovacích...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.