Na vylepšení softwaru stabilizačního systému MCAS svého nejrychleji prodávaného stroje začal americký výrobce letadel Boeing pracovat po loňské říjnové nehodě Boeingu 737 MAX společnosti Lion Air v Indonésii. Letoun tehdy spadl do Jávského moře a zahynulo přitom všech 189 lidí na palubě.
Podobné okolnosti tohoto neštěstí a pádu stejného typu letounu letecké společnosti Ethiopian Airlines před šesti dny po startu z Addis Abeby vyvolaly otázky kolem systému MCAS. Zatím však chybějí důkazy o tom, že možným problémem byl v obou případech stejný software.
Nicméně podle The New York Times pilot etipského boeingu žádal o povolení k návratu již tři minuty po startu. „Break, break. Povolení k návratu! Prosím o vektor k přistání!“ volal údajně v panice pilot už tři minuty po startu. Slovy „Break, break“ si piloti v nouzových situacích vyžadují přerušení veškeré radiové komunikace mezi kontrolní věží a ostatními letouny.
V danou chvíli už i letoví dispečeři věděli, že s letem 302 něco není v pořádku. Let stroje Boeing 737 Max 8 byl totiž hned od startu silně rozkolísaný; klesal a zase stoupal o stovky metrů. Po pěti minutách se spojení s letadlem zcela přerušilo.
Podivné na letu údajně nebylo pouze výškové kolísání, ale také rychlost letounu.
V pondělí společnost Boeing v prohlášení uvedla, že upgrade pro letouny 737 MAX bude k dispozici během nadcházejících týdnů. Ještě předtím společnost doporučila celosvětově odstavit z provozu všechna letadla Boeing 737 MAX.
VIDEO: Kauza Boeingu 737 MAX hýbe světem (14. března 2019):