Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Boeingy budou stát další měsíce. Evropa si je chce schválit sama

  13:10
Aerolinky stále netuší, kdy se uzemněné Boeingy 737 MAX budou moci hlásit do služby. Návrat na nebe odkládají. Český dopravce Smartwings s těmito stroji počítá až od dubna 2020. Zdržení může přinést i úmysl Evropské agentury pro bezpečnost v letectví otestovat si maxy po svém.
Boeingy letecké společnosti Southwest Airlines (12. dubna 2019)

Boeingy letecké společnosti Southwest Airlines (12. dubna 2019) | foto: Reuters

Letouny Boeing 737 MAX zůstávají na zemi už šestý měsíc a zatím není jasno, kdy by se mohly opět ukázat na obloze. Šanci, že by aktualizace nového softwaru stabilizačního systému MCAS mohly být americkým Federálním leteckým úřadem (FAA) schváleny už příští měsíc, nyní zkomplikovalo oznámení o dalším odkladu.

Panel složený z expertů devíti úřadů pro civilní letectví o víkendu prodloužil testování nového softwaru o několik týdnů. Skupina, které se účastní například Evropská agentura pro bezpečnost v letectví (EASA) nebo letecké úřady z Brazílie, Číny či Indonésie, přitom měla práci ukončit už v polovině prázdnin.

Opakované oddalování návratu na nebe se odráží i v plánech aerolinek. Jeden z největších vlastníků uzemněného modelu, společnost American Airlines, o měsíc posunul datum, kdy očekává návrat letounu do pravidelného provozu.

Momentálně se počítá s tím, že první cestující by po vynucené pauze letadlo mohli začít využívat na začátku prosince. American Airlines a­ ještě před nimi United Airlines se tak rozloučily s možností, že by se stroje mohly vrátit do služby ještě před tradičním listopadovým zvýšením zájmu o cestování ­v souvislosti s oslavou Dne díkůvzdání.

Úřady budou obezřetnější

Výrazně pesimističtější v odhadu návratu letounů je tuzemský dopravce Smartwings. Ten předpokládá, že je znovu využije až v dubnu příštího roku a vývoj událostí mu dává do jisté míry zapravdu.

Jak se vyvíjely potíže Boeingu.

Provoz nových úspornějších boeingů zakázaly během poloviny letošního března letecké orgány po celém světě po nehodě letounu Ethiopian Airlines. Podobně jako u­ nehody Lion Air v Indonésii z loňského října byla hlavní příčina ztráty kontroly nad letadlem připisována stabilizačnímu systému MCAS. Společnost Boeing následně připustila, že už od prvního neštěstí pracovala na aktualizaci softwaru, díky kterému by měl být „bezpečný letoun ještě bezpečnější“.

Další kontroverzí, která je s vybavením letounu tímto systémem spojována, je skutečnost, že místo kontrolního úřadu si jej Boeing částečně schvaloval sám. To nyní vede letecké orgány zajišťující bezpečnost letového provozu mimo USA k větší obezřetnosti před razítky amerického leteckého úřadu.

„EASA si vymínila, že chce provést alespoň vlastní validaci nového softwaru,“ uvedl mluvčí českého Úřadu pro civilní letectví (ÚCL) Vítězslav Hezký. Jasno o dalším postupu evropského úřadu by podle něj mohlo být po čtvrtečním jednání její správní rady. Teoreticky se tak může stát, že letouny budou smět létat nad Spojenými státy, zatímco v Evropě bude nadále platit současná stopka jejich provozu.

Rozdílný přístup v jiných částech světa ostatně platil už při jejich postupném uzemňování. Nejpřísněji se tehdy zachovaly čínské orgány, které zákaz letů vydaly už 11. března, tedy druhý den po nehodě u­ etiopské Addis Abeby. O den později se k zákazu připojila Evropa, Brazílie, Austrálie, Singapur nebo Jižní Korea. Nejbenevolentnější byly orgány USA, které zákaz vydaly až 13. března.

Nejbezpečnější letadla?

Čekat na rozhodnutí orgánů ale nemohou cestovní kanceláře, které už v současnosti musí mít objednané ubytovací kapacity na příští léto. „Uzemněné Boeingy typu MAX nás v plánování sezony 2020 nijak neovlivňují. Leteckým společnostem by jistě obnovení provozu pomohlo, ale letošní velmi úspěšná sezona je důkazem, že jsme si díky flexibilní spolupráci schopni poradit i bez zmíněných letounů,“ řekl MF­ DNES mluvčí cestovní kanceláře Fischer Jan Bezděk. Ani konkurenční Exim Tours se při objednávání kapacit na případné riziko, že by americké letouny do vzduchu nesměly ještě napřesrok, neohlíží.

Tuzemským Smartwings v letošní letní sezoně vypadla třetina letadlové flotily, když musela na zemi nechat všech svých 16 letounů tohoto typu. Postupem času se však může výpadek maxů ještě zhoršovat s ­tím, jak má společnost přebírat nové stroje. Objednala jich 39, upustit od objednávek se přitom nechystá. 

„Maxy budou jedny z nejbezpečnějších letadel, protože certifikační proces, který právě teď ve Spojených státech probíhá, bude jeden z nejpřísnějších, který kdy byl,“ uvedl spolumajitel aerolinek Roman Vik.

30. května 2019

  • Nejčtenější

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

22. dubna 2024  15:55

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit...

Číst iDNES.cz se vyplatí. Megahra o statisíce korun pro věrné čtenáře vrcholí

15. března 2024  15:02,  aktualizováno  24.4 9:32

Na portálu iDNES.cz vrcholí Megahra o peníze. Do pondělí 29. dubna může každý čtenář s registrací...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

25. dubna 2024  11:25

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu....

Desítky tisíc letů nad Evropou hlásí rušení signálu GPS. V podezření Rusko

23. dubna 2024  10:37

Navigační systémy letadel na trasách nad Pobaltím i nad dalšími oblastmi hlásí stále více...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nad Českem krouží nové značky fast foodů. V plánu mají rozvířit trh

22. dubna 2024

Premium Již třicet let vévodí šťavnatým burgerům, hranolkům a kuřeti v Česku tři fastfoodové řetězce. Nyní...

Místo dvou lvů jen jeden. Minerálka Magnesia po jedenácti letech mění logo

26. dubna 2024

Značka minerální vody Magnesia patřící do portfolia nápojářského gigantu Mattoni 1873 po jedenácti...

Německá atomová kauza pokračuje. Opozice hledá viníky za odklon země od jádra

26. dubna 2024

Německem v posledních dnech hýbe kauza zveřejněných dokumentů německého měsíčníku Cicero týkající...

České dráhy hledají nové sídlo. Musí být v docházkové vzdálenosti od vlaku

26. dubna 2024  15:26

Po tříleté pauze se České dráhy pokoušejí najít nové sídlo a vystěhovat se z ministerského podnájmu...

Akcie autopůjčovny Hertz rekordně klesly. Může za to i rozlučka s teslami

26. dubna 2024  13:38

Společnost Hertz Global Holdings, která po celém světě provozuje síť autopůjčoven, vykázala téměř...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...