V červenci letošního roku dodali výrobci letecké techniky svým zákazníkům celkem 88 letadel, napsal britský deník The Guardian s odkazem na data skupiny ADS. To je o 24 procent méně, než v loňském červenci.
Celkově letos došlo zatím ke 716 dodávkám letadel, což je o 11 procent méně než v roce 2018. Sdružení ADS proto nedávno osekalo svůj výhled pro letošní rok, místo 1789 dodávek nyní odhadují, že se ke klientům dostane celkem 1489 letadel.
Hlavním důvodem je výpadek produkce “jedno-uličkových” letadel, jako jsou například Boeingy ze série 737. Americká společnost jejich výrobu dočasně omezila letos v dubnu, z 52 na 42 strojů měsíčně. Důvodem bylo uzemnění letadel 737 MAX po dvou tragických nehodách, které si v rozmezí pěti měsíců vyžádaly 338 obětí na životech.
Zatím není jasné, kdy se tyto letouny vrátí na oblohu. Řada světových aerolinek s nimi nepočítá dříve než na podzim nebo na začátku příštího roku, uvedla minulý týden agentura Reuters.
Výpadek Boeingů ale není jediným rizikem, s nímž se momentálně letecký průmysl potýká. Podle šéfa skupiny ADS Paula Everitta ohrožuje zejména britské podniky z tohoto sektoru vidina brexitu bez dohody. Příprava na původní březnový termín opuštění EU je stála zhruba 600 milionů liber (17 miliard Kč), píše The Guardian. Toto číslo by mělo před říjnovým náhradním termínem ještě vzrůst.
Společnost Airbus, která je největším evropským výrobcem letadel, v lednu pohrozila, že v případě brexitu bez dohody by mohla své britské továrny zavřít a výrobu přesunout jinam.