Americký výrobce letounů Boeing prodal letadlo modelu 737 MAX naposledy před půl rokem. Během posledních šesti měsíců navíc přišel o několik dříve dojednaných objednávek, a jeho finanční bilance se tak propadla do červených čísel. V minulém čtvrtletí prodělal 3,7 miliardy dolarů, což je největší ztráta v historii společnosti.
Nuceně uzemněné letouny 737 MAX totiž měly být „vlajkovou lodí“ výrobce a táhnout velkou část jeho příjmů. Kromě ztrát spojených s objednávkami pak firmě nepomáhá ani to, že bude muset rodinám obětí dvou leteckých nehod, kvůli kterým teď letouny 737 MAX nelétají, odškodnění.
První naděje na prolomení prodejního ticha kolem těchto letounů Boeingu svitla v červnu. Aerolinie British Airways tehdy oznámily, že by si jich rády pořídily dvě stovky. S Boeingem dokonce podepsaly předběžnou smlouvu o nákupu, a zdálo se, žes by se nejistota ohledně 737 MAX mohla rozplynout.
K oficiální objednávce však zatím stále nedošlo, a Boeing tak na kupce musel čekat dál. Čekání se nakonec prolomilo v září. Anonymní soukromý dopravce si v průběhu minulého měsíce podle informací, které firma zveřejnila v úterý, koupil 18 strojů 737 MAX v luxusní, tzv. business úpravě.
Boeing za Airbusem ztrácí
Jeden život Boeing cení na 3,4 milionu. Začne odškodňovat rodiny obětí |
Boeing letos ztratil o 84 objednávek více, než jich získal, píše agentura Bloomberg. Kromě nedůvěry v letadla 737 MAX za to však může i krach indických Jet Airways, které měly objednaných 210 boeingů, informuje agentura Reuters.
Boeing tak silně ztrácí za svým největším konkurentem, evropským Airbusem. Ten je v této oblasti 127 objednávek „v plusu“.
Finanční ztráty spojené se stroji 737 MAX se Boeing podle analytiků Bloombergu bude snažit dohnat hlavně prodejem letadel 787 Dreamliner. Těch v současnosti vyrábí a prodává zhruba 14 měsíčně. Navíc jako část kompenzace současným majitelům 737 MAX nabízí slevu právě na nákup Dreamlinerů.
O tom, zda a kdy se letouny budou moci vrátit do provozu, budou rozhodovat světoví letečtí regulátoři. Přestože se ohledně 737 MAX nejčastěji mluví o americkém Federálním úřadu pro letectví (FAA), jeho rozhodnutí není závazné pro ostatní státy. Ty si o tom, zda je podle nich tento boeing bezpečný, rozhodnou samy.
„Garantuji vám, že to letadlo nepoletí, dokud si nebudu jistý, že je to ten nejbezpečnější letoun ve vzduchu,“ uvedl Stephen Dickson, šéf FAA, v polovině září.
Video: Proč padla letadla Boeing 737 MAX? Firma spěchala