Již v březnu letošního roku si v Boeingu nikdo neobjednal problémový stroj 737 Max. Společnost však v tomto měsíci stále přijímala nové zakázky na oblíbené modely 787 Dreamliner či 777. V dubnu a květnu už Boeing nezískal jedinou zakázku na nové letadlo.
Propadl se také odbyt hotových letadel. Boeing v květnu dodal zákazníkům 30 komečních letounů, což je v meziročním srovnání o 56 procent méně. Firma v úterý uvedla, že propad vznikl jako důsledek přerušení dodávek letounů 737 Max po tragických nehodách v Indonésii a v Etiopii.
Provoz letounů Boeing 737 Max byl po těchto nehodách po celém světě pozastaven a stále není jasné, kdy se uzemněná letadla vrátí na oblohu. Kromě toho se však Boeingu kupí předchozí objednávky, které má v současnosti problém vyřídit.
To je podle CNN dalším důvodem, proč do společnosti nové objednávky nepřicházejí, těch nevyřízených totiž zůstává zhruba 5 000. A to přesto, že stovky z nich, určené indickým aerolinkám Jet Airways, už Boeing v minulých měsících smazal. Jet Airways totiž v dubnu oznámily zastavení všech letů. Výsledkem je, že čistý přírůstek nových zakázek Boeingu se letos propadl do mínusu, uvedla agentura Reuters.
S rušením předchozích objednávek se potýká i největší konkurent Boeingu, evorpský Airbus. Ten v dubnu získal 67 nových zakázek, ale 125 předchozích musel stornovat. Ve statistice dodávek hotových strojů si však ve srovnání s minulým rokem polepšil. V květnu dodal zákazníkům 81 letadel, což bylo o 59 procent více než před rokem, informovala agentura Reuters.
Boeingy nikdo nechce. Do firmy nepřišla objednávka ani na jeden typ letadla |
Boeing 737 Max společnosti Ethiopian Airlines se letos 10. března zřítil krátce po startu z etiopské metropole Addis Abeby. Na palubě bylo 157 lidí, nikdo nepřežil. Stejný stroj měl nehodu loni v říjnu, kdy letadlo nízkonákladové společnosti Lion Air se 181 pasažéry a osmi členy posádky havarovalo krátce po startu z letiště v Jakartě. Ani tehdy neštěstí nikdo nepřežil.
Po těchto nehodách byla letadla 737 Max po celém světě uzemněna. Boeing v polovině března také přerušil dodávky strojů 737 Max zákazníkům. Začátkem dubna pak oznámil, že se rozhodl dočasně snížit tempo výroby těchto letounů téměř o pětinu na 42 strojů měsíčně.