Obnovení provozu MAXů schválila ve středu Evropská agentura pro bezpečnost letectví (EASA). Úřad svůj souhlas podmínil například přepracováním elektrických obvodů letadla, aktualizací provozních příruček či pravidelným tréninkem posádky, stojí v prohlášení na stránkách EASA.
Boeing dostal za zatajování údajů o letounu MAX pokutu 2,5 miliardy dolarů |
„Po důkladné analýze jsme rozhodli, že se 737 MAX může bezpečně vrátit do provozu. Hodnocení bylo provedeno zcela nezávisle na Boeingu a bez jakéhokoli ekonomického či politického tlaku. Provedli jsme vlastní testy a prosazovali řešení, která splňují naše náročné bezpečnostní požadavky,“ uvedl šéf EASA Patrick Ky.
Ky už minulý týden informoval, že unijní regulátor vyžadoval rovněž novou certifikací stabilizačního systému MCAS. Ten totiž sehrál klíčovou roli při tragických nehodách, které si vyžádaly 346 obětí. Při haváriích v Indonésii a v Etiopii MCAS kvůli vadnému senzoru letadla opakovaně posílal prudce dolů. Posádka poté nedokázala nad letouny udržet kontrolu.
Rekordní ztráta
Provoz MAXů byl přerušen v březnu 2019. Minulý měsíc se po schválení změn od amerického Federálního úřadu pro letectví (FAA) letadla vrátila do provozu ve Spojených státech. Stroj už smí létat rovněž v Brazílii a ve středu by se měl vrátit na nebe i v Kanadě. „V monitorování provozu letadel 737 MAX budeme pokračovat i nadále,“ dodal Patrick Ky.
Boeing loni vykázal rekordní celoroční ztrátu 11,94 miliardy dolarů (256,3 miliardy Kč). Na vině jsou zejména dopady koronavirové pandemie a s nimi související cestovní omezení, ale i problémy s MAXy, oznámila firma ve středu. Boeing také znovu pozdrží výrobu svého zcela nového letadla 777X. Tržby se za loňský rok snížily o 24 procent na 58,16 miliardy dolarů (1,25 bilionu Kč).