Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Soumrak jumbojetů se blíží. Provozovat vzdušné Titaniky je drahé

  19:04aktualizováno  19:04
Zájem aerolinek o nadrozměrná letadla klesá. Po vyřazování Boeingů 747 z provozu následuje i Airbus A380. Jejich největší provozovatel, společnost Emirates požaduje záruky budoucího vývoje. Nízkorozpočtové aerolinky tlačí letecké společnosti k používání menších strojů.

Boeing 747 australské společnosti Qantas letěl ze Sydney do Johannesburgu s přidaným motorem. | foto: Qantas

V roce 2017 pokračoval trend zbavování se velkých strojů Boeingů 747 a Airbusů A380. Největším současným provozovatelem letadel Airbus A380 je společnost Emirates ze Spojených arabských emirátů se stovkou těchto strojů.

Fotogalerie

Podle stránek Flightglobal přepravce s výrobcem vyjednávají o objednávce dalších modelů, ale konečnou dohodu komplikují stále větší požadavky na záruky budoucího vývoje, které požaduje Emirates. Podle prezidenta aerolinek Emirates Tima Clarka jsou si majitelé vědomi celosvětového trendu klesajících požadavků na nákup tohoto typu stroje, citovala agentura Reuters.

Jeden z největších pronajímatelů letadel čtyřmotorových airbusů, společnost Amedeo, oznámil, že se pronajímat obří letadla nevyplatí. Raději prý začne provozovat nové aerolinky, které budou používat výhradně Airbusy A380.

Ekonomický server Quartz píše, že obrovská konkurence nízkorozpočtových aerolinek nutí výrobce letadel k přehodnocení nákladů na výrobu. Čtyřmotorové Aibus A380 a Boeing 747 spotřebují velké množství paliva. Aerolinky proto raději sahají po dvoumotorových strojích typu Boeing 777 nebo Airbus A330. Jumbojety mají také vyšší provozní náklady a jsou náročné na servis.

Archivní video: přístání Jumba v Praze

Autor:


Nejčtenější

Falešný „smažák“, pangas místo candáta. Restaurace dál klamou zákazníky

Smažené sýry restaurace občas nahradí takzvanými analogy, které se méně...

Klamání hostů náhražkami potravin z restaurací nemizí. Místo Plzeňského Prazdroje dostávají zákazníci pražského podniku...

Dostanu o 5 Kč na hodinu navíc? Beru. Firmy tápou nad odchody zaměstnanců

Ilustrační snímek

Potravinářské řetězce, sklady nebo pošta mají jedno společné: až třetina zaměstnanců tam nevydrží déle než rok. Nemají...



10 LET OD KRIZE: Místo práce jsme stříleli vrtulníky, říká bývalý bankéř Lehmanů

Nik Storonsky, zakladatel a šéf britského bankovního start-upu Revolut.

Před deseti lety oběhly celý svět fotky bankéřů, jak s papírovými krabicemi vyklízejí své kanceláře na Wall Streetu....

KVÍZ: Maturita z piva. Vyzkoušejte se, jak znáte značky, hospody i pijany

Šikovný hospodský umí načepovat hladinku, šnyt i mlíko.

V předchozím pivním kvízu jsme vás zkoušeli hlavně z výroby piva, tentokrát to bude více ze života - co pijeme, jak to...

Pojištění proti pokutám je přitěžující okolnost, rozhodl Nejvyšší správní soud

policie radar měření rychlost celostátní akce

Uzavření pojistky proti pokutám může být ve správním řízení bráno jako přitěžující okolnost, upozornil deník Právo na...

Další z rubriky

České dráhy výrobce nediskriminovaly, zamítl úřad stížnost Alstomu

Alstom vyrábí i francouzské rychlovlaky TGV (ilustrační snímek).

České dráhy v soutěži na desítky elektrických souprav výrobce vlaků nediskriminovaly. Na postup státem vlastněného...

Antimonopolní úřad zamítl stížnost Kapsche na mýtný tendr

Ilustrační snímek

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) v opakovaném prvoinstančním rozhodnutí zamítl stížnost společnosti Kapsch,...

V Nizozemsku otevřeli plastovou cyklostezku. Z plastů mohou být i silnice

V Nizozemsku mají první cyklostezku z plastů. V budoucnu se stejnou technologií...

Plasty, které zamořují oceány, našly nové využití. Tři nizozemské firmy z nich postavily vůbec první plastovou...

Najdete na iDNES.cz