Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Dreamlinery mohou mít problém s kyslíkem, tvrdí bývalý manažer Boeingu

  14:41
Bývalý manažer Boeingu kritizuje firmu kvůli vysokému tlaku na výkon, který vedl k zanedbávání bezpečnostních opatření. Tvrdí, že při náhlé dekompresi mohou nastat u letadel Boeing 787 Dreamliner problémy se zásobováním kyslíkem. Boeing tvrzení popírá.
Boeing 787-9 Dreamliner

Boeing 787-9 Dreamliner | foto: Qantas

Podle tvrzení bývalého manažera kontroly kvality Johna Barnetta až čtvrtina kyslíkových systémů, které firma montuje do svých letadel, může být vadná a hrozí, že v případě potřeby nebudou funkční. Barnett také prohlásil, že do systémů letadel se montovaly vadné součásti přímo v jedné z továren Boeingu. Kvůli velkému spěchu a tlaku na zaměstnance se zanedbávala kvalita práce.

Americká firma, která má od jara vážné problémy kvůli uzemnění všech letadel typu 737 MAX, obvinění popírá. Tvrdí, že všechna letadla jsou konstruována tak, aby splnila nejvyšší standardy bezpečnosti a kvality.

Barnett pracoval pro Boeing 32 let a v březnu roku 2017 skončil ze zdravotních důvodů. Od roku 2010 pro firmu pracoval jakožto manažer kvality v továrně ve městě North Charleston v Jižní Karolíně. Ta je jednou ze dvou provozů, které vyrábějí dreamlinery. Tato letadla se navzdory počátečním problémům s brzděním stala hitem u světových aerolinek, kde tvoří základ flotily. Dreamlinery se využívají na dlouhých trasách a díky své konstrukci převážně z lehkých kompozitů je jejich provoz ekonomický. Po světě jich létá téměř tisíc.

Už v roce 2016 BBC upozornila, že manažer odhalil problémy s nouzovými kyslíkovými maskami, které mají udržet naživu posádku i cestující v okamžiku, kdy dojde na palubě k problémům s tlakem. V případě problémů v nadmořské výšce kolem deseti tisíc metrů se lidé na palubě ocitnou v bezvědomí do jedné minuty. O patnáct set metrů výše už za 20 sekund. Následkem může být poškození mozku nebo smrt.

Problémy s náhlou dekompresí jsou vzácné, ale mohou nastat. Ukázal to případ z dubna 2018, kdy úlomky poškozeného motoru rozbily okno letadla společnosti Southwest Airlines. Pasažér u okna zemřel, ostatní díky kyslíkovým maskám přežili.

Barnett poukázal v minulosti na problémy s kyslíkovými láhvemi, které v případě drobného poškození nefungovaly tak, jak měly. Ještě v rámci svého působení v Boeingu připravil test, který potvrdil jeho obavy: z tří set testovaných systémů 75 nefungovalo správně, míra selhání tedy dosáhla 25 procent. Manažer tvrdí, že poté, co odešel, výrobce věc přestal řešit. Podal tedy podnět Americkému úřadu pro letectví, FAA. Ten záležitost v roce 2017 nemohl potvrdit, neboť v té době už Boeing pracoval na její nápravě.

Firma Boeing všechna obvinění odmítla. Nicméně připouští, že od dodavatele v roce 2017 přijala část láhví s drobným defektem, které však prý do oběhu nedala. Boeing dodal, že své systémy několikanásobně testuje, a to i poté, co jsou již v provozu.

Práce pod tlakem

Podle bývalého manažera kvality však Boeing selhal ještě v jedné věci. Nedodržoval prý své interní postupy, jejichž cílem bylo sledovat součástky během montáže. To vedlo k situaci, že se defektní díly při procesu ztrácely.

V nejednom případě prý dokonce dělníci pod tlakem použili k montáži vyřazené díly, aby ušetřili čas a dostáli přísnému časovému a výrobnímu plánu, v němž továrna funguje.

Aerolinky nechtějí velká letadla, objednávky rapidně klesly, říká průzkum

Pokud jde o „ztracené“ součástky, pravdivost Barnettova tvrzení opět potvrdil úřad FAA. Ten kontrolou zjistil, že nejméně 53 různých dílů je skutečně nedohledatelných. Boeing naopak říká, že už problémy se sledováním dílů vyřešil a zavedl nápravná opatření.

Barnett vede právní spor s Boeingem, neboť mu prý společnost znemožnila vykonávat jeho práci a kvůli tomu musel odejít do důchodu. Letecká společnost se však brání, že odešel do důchodu dobrovolně. 

Barnett dále firmu viní z toho, že ekonomice podřizuje bezpečnost a „hlavní je pro firmu rychlost, snižování nákladů a prodeje“. Že čelili velkému tlaku vedení na zvyšování výkonu, tvrdil také manažer a bývalý inženýr Adam Dickson z továrny ve Washingtonu, kde se montovaly stroje 737 MAX. 

„Můj tým neustále vedl boj o procesy a kvalitu. A naši senior manažeři s tím nepomohli,“ řekl BBC. 

Na problém přetěžování pracovníků Boeingu už narazil i člen Kongresu Albio Sires, který citoval z dopisu senior manažera z výroby 737 MAX. Ten uvedl, že zaměstnanci jsou při výrobě letounů vyčerpaní a pracovní kultura ve firmě je taková, že se buď vědomě nebo nevědomě obcházejí zavedené procesy, což negativně ovlivňuje kvalitu.

Autor:

Šéf Úřadu práce: Umělá inteligence vše mění. Za mě už AI píše dopisy ministrům

  • Nejčtenější

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

22. dubna 2024  15:55

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit...

Číst iDNES.cz se vyplatí. Megahra o statisíce korun pro věrné čtenáře vrcholí

15. března 2024  15:02,  aktualizováno  24.4 9:32

Na portálu iDNES.cz vrcholí Megahra o peníze. Do pondělí 29. dubna může každý čtenář s registrací...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

25. dubna 2024  11:25

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu....

Desítky tisíc letů nad Evropou hlásí rušení signálu GPS. V podezření Rusko

23. dubna 2024  10:37

Navigační systémy letadel na trasách nad Pobaltím i nad dalšími oblastmi hlásí stále více...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nad Českem krouží nové značky fast foodů. V plánu mají rozvířit trh

22. dubna 2024

Premium Již třicet let vévodí šťavnatým burgerům, hranolkům a kuřeti v Česku tři fastfoodové řetězce. Nyní...

Německý Thyssenkrupp prodá pětinu ocelárny Křetínského investiční skupině

26. dubna 2024  9:57

Německá společnost Thyssenkrupp prodá 20procentní podíl ve svém ocelářském podniku investiční...

Kdo hledá práci, má to těžší než dřív. Na jedno místo se hlásí stále víc lidí

26. dubna 2024

Premium Ještě docela nedávno si uchazeči o práci napříč obory mohli vybírat a náboráři se o ně skoro prali....

Jižní Korea sází hlavně na jádro, nic jiného jí nezbývá

26. dubna 2024

Seriál Energetický sektor Jižní Koreje zůstává závislý na dovozu fosilních paliv. Postupně je však hodlá...

Zahraniční pracovníky nejvíc láká Austrálie, z měst vede Londýn, říká průzkum

25. dubna 2024

Nejoblíbenější zemí pro zahraniční pracovníky je Austrálie, za ní se umístily Spojené státy a...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...