Letecká flotila ČSA čítá 43 letadel. Do roku 2014, což je horizont aktuální strategie podniku, počítá s rozšířením strojového parku na 63 strojů.
"Prioritou je pro nás rozvoj střednětraťové flotily," říká ředitel ČSA pro strategii Jan Váňa.
Právě letouny pro střední tratě nové generace - s kapacitou kolem 160 cestujících a maximálním doletem kolem 5000 kilometrů - budou v roce 2014 zabírat v hangárech ČSA nejvíc místa. Podle současných plánů by jich měly aerolinky provozovat necelých pět desítek, k tomu čtyři dálkové letouny a zhruba dvanáct regionálních letadel.
Svá současná dálková letadla Airbus A310, chtějí ČSA nahradit v roce 2006 třemi novými stroji a v roce 2009 k nim přikoupit ještě čtvrtý. Obnova flotily regionálních letadel je naplánována do konce roku 2007 a počítá se pro ni s letadly ATR 42-500.
Důležité střední tratě
ČSA považují modernizaci leteckého parku na středních tratích za základ své konkurenceschopnosti. Tyto linky se totiž zásadním způsobem podílejí na přepravních výnosech a ziscích.
"Nákup letadel nové generace nám pomůže otevřít nové destinace mimo dolet současné generace. Letadla pořizujeme nejen pro pravidelnou dopravu, ale i pro rozvoj charterových letů," vysvětluje Váňa.
Podle něj budou výkonnější stroje schopné létat s mezipřistáním například i na Kubu či do střední Ameriky.
Závěrečný podpis kontraktu chtějí ČSA stihnout do konce října. V provozu by se pak nová letadla měla objevit v letní sezóně roku 2006.
O ceně, kterou za tucet letadel zaplatí, zatím aerolinky s výrobci stále jednají. "Ještě v jednáních nejsme tam, kde bychom chtěli být. Ale pohybujeme se někde mezi deseti a dvaceti miliardami korun," sdělil Váňa.
Boeing versus Airbus
ČSA jednají s Boeingem a Airbusem o kontraktu na dvanáct nových letadel s opcí na přikoupení dalších čtyř. Boeing jde do soutěže s modernizovaným typem 737. Ten nabízí ve čtyřech variantách, od nejmenší 737-600, přes střední 737-700 a 737-800, až po největší model 737-900.
Proti každému z těchto letadel stojí konkurenční nabídka Airbusu z rodiny A320: nejmenší A318, střední A319 a A320 a největší A321.
"V roce 2006 počítáme s nákupem letadel s kapacitou kolem 160 cestujících. V úvahu tak přichází buď Boeing 737-800 nebo Airbus A320," vysvětluje Váňa.
V letech následujících přijdou na řadu stroje pro zhruba 130 pasažérů. Tady se bude rozhodovat mezi menším Boeingem 737-700 a Airbusem A319.
Jsme lepší, říkají obě firmy
Oba velcí výrobci nepochybují o tom, že jsou pro ČSA tou lepší volbou. Boeing sází mimo jiné na to, že aerolinky už v současnosti jeho letadla využívají. Náklady na přeškolení pilotů na modernější typy budou tedy výrazně nižší než v případě konkurence.
"Zaškolení pilotů je snadnější a rychlejší. Nepotřebují ani tři dny výcviku," tvrdí šéf marketingu komerčních letounů Boeingu Randy Tinseth. Boeingy mají podle něj také delší dolet a nižší spotřebu paliva.
Naproti tomu Stuart Mann, který má na starosti marketing u modelové rodiny A320, zdůrazňoval především širší trup letadel, který nabízí buď vyšší komfort pro cestující nebo snadnější obsluhu díky širší chodbičce mezi sedadly.
A320 podle něj také disponuje větším prostorem pro příruční zavazadla či lepším systémem pro uskladnění nákladu.
"Boeing možná tvrdí, že je o pár tun lehčí nebo může létat o pár set metrů výš. Ale to ještě neznamená, že je nutně lepší nebo levnější v provozu," dodal Mann.
Nejmenší z rodiny A320 je Airbus A318 pro 107 cestujících. |
Airbus A320 v barvách řecké společnosti Hellas Jet. Tento typ letounu má standardní kapacitu 150 míst. |
Airbus A320 v barvách Air New Zealand startuje. Na palubě může mít až 150 cestujících. |
Airbus A320 v barvách společnosti Thomas Cook. Tento typ letounu má standardní kapacitu 150 míst. |
Rodina Airbus 320 - od nejmenšího A318 až po největší A321. |
Boeing 737-700 v barvách Copa Airlines s typickými zvednutými křidélky. Na palubě může mít 126 pasažérů. |
Nové verze Boeingu 737 (řady 600 až 900) mají kapacitu 110 až 177 pasažérů. |
V kabině moderní verze Boeingu 737 je podle výrobce více světla i více prostoru. |
Boeing 737-700 má kapacitu 126 cestujících. |
Boeing 737-800 v barvách ATA Airlines dosedá na letištní plochu. Tento typ letounu má standardní kapacitu 162 míst. |