Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Boeing zastavuje výrobu superjamba

  0:35aktualizováno  0:35
Americký výrobce letecké techniky Boeing se rozhodl zastavit vývoj obřího superjumba, které mělo pojmout 520 cestujících a stát se přímým konkurentem nového letadla Airbus A380. Boeing se místo toho zaměří na vývoj menšího a modernějšího letadla, které bude brázdit oblohu rychlostí jen o málo nižší, než je rychlost zvuku. Boeing tak zcela znenadání přenechal nadvládu nad trhem obřích dopravních letadel svému rivalovi, kterým je evropské letecké konsorcium Airbus Industrie.
Nový boeing

Nový boeing | foto: ČTK/AP

Právě Boeing tomuto segmentu trhu dominoval dlouhých 35 let, kdy bylo největším dopravním letadlem světa jeho jumbo řady 747. Boeingu se nicméně podařilo zasadit Airbusu těžkou ránu, protože konsorcium na nový tah Američanů najednou nemá žádnou odpověď.

Nové letadlo, které se může pochlubit futuristickým řešením své konstrukce, bude létat rychlostí mach .95, což je 95 procent rychlosti zvuku. Jinými slovy, letoun pracovně nazývaný "sonic cruiser" dosáhne až 1200 kilometrů za hodinu, což znamená, že oproti současným strojům bude až o dvacet procent rychlejší.

Při cestách přes Atlantik by mělo ušetřit zhruba 90 minut. Použití nejnovějších materiálů a technologických postupů přitom povede i ke snížení ceny i provozních nákladů.

Boeing tak bude moci leteckým společnostem nabídnout letadlo, které umožní cestovat rychleji takřka všem cestujícím právě proto, že bude mít levnější provoz.

"Je to letadlo, o které nás naši zákazníci žádali, abychom se na ně zaměřili.
Stejně jako my také oni si myslí, že toto nové letadlo by mohlo změnit způsob, jakým se ve světě létá. A to tak dramaticky, jako tomu bylo u zahájení éry tryskového létání," řekl Alan Mulally, který je ve funkci výkonného ředitele divize komerčních letadel.

O letoun již projevilo zájem několik leteckých přepravců. Je mezi nimi Singapore Airlines, Air Canada a společnost UAL, která je mateřskou společností United Airlines. "Jsme nadšeni, že se Boeing odhodlal k takové výzvě," podotkl šéf UAL James Goodwin.

Nový stroj by měl pojmout 175 až 200 cestujících a má létat v letové hladině 12 300 metrů, tedy o kilometr a půl výše než ostatní dopravní letadla. Letadlo, které vyvíjí výzkumný tým v Seattlu, by mělo být hotovo v roce 2006 nebo 2007.

"Když vezmeme v úvahu vyšší rychlost, větší dolet, komfort cestování ve vyšších výškách a výhody pro životní prostředí vyplývající z tišších vzletů a přistání, je to letadlo, které otevírá novou kapitolu v komerčním letectví," je přesvědčen Alan Mulally.

O dost skeptičtěji komentovali plány Boeingu ekonomové. "Nikdy bych nepomyslel, že Boeing svolá tiskovou konferenci, aby oznámil něco tak vzdáleného," řekl analytik firmy Lehman Brothers Joseph Campbell.

"Mohou ho vyrábět, ale také nemusí. Je to ještě dlouhá cesta. Teď zrovna po takových letadlech není příliš velká poptávka, ale to neznamená, že nebude za rok či dva," doplnil Pierre Chao, analytik CS First Boston.

Skeptický je i konkurent Airbus, protože nevěří, že se Američanům podaří vyrobit takový stroj levněji. "A jít do nového segmentu trhu s letadlem, které má vyšší provozní náklady na cestujícího se nám nezdá zrovna přesvědčivé," řekl Philippe Camus, náměstek výkonného ředitele firmy EADS, která Airbus vlastní. Plán Boeingu ale vítá, neboť podle něho zvyšuje šance na prodej letadel Airbus.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ředitel Hamé Martin Štrupl
Stát nemá co mluvit do marží a dvojí kvality, říká šéf Hamé

Výši přirážek a problém dvojí kvality má vyřešit trh a ne vláda, říká v rozhovoru pro iDNES.cz ředitel potravinářské firmy Hamé Martin Štrupl. Hlavním...  celý článek

Mobilní internet - ilustrační foto
Twisto míří s odloženými platbami do Polska. Dostalo injekci 5 milionů eur

Digitální platební služba Twisto získala od holandské ING Group a rakouské pojišťovny UNIQA investici ve výši pěti milionů eur. Ta poslouží na rozvoj služeb v...  celý článek

(Ilustrační snímek)
České Tesco je v miliardové ztrátě. Vysvětluje to změnou účetní metodiky

Obchodní řetězec Tesco skončil svůj finanční rok v Česku se ztrátou téměř 1,1 miliardy korun. Společnost špatný výsledek vysvětluje změnou metodiky ocenění...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.