Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Boeingy 757 ustoupí mladším bratrům

  12:31aktualizováno  12:31
Výrobce letadel Boeing se zřejmě v dohledné době rozloučí s jedním ze svých modelů. Podle odborníků vše nasvědčuje tomu, že firma po dvaceti letech přestane vyrábět stroje řady 757. Kromě konkurence je z trhu vytlačí i jejich mladší a levnější příbuzný, model 737.

Americká společnost, která se o prvenství v dodávkách letadel světovým aerolinkám přetahuje s evropským konsorciem Airbus, vyráběla řadu 757 od roku 1982.

Za tu dobu prodala přes tisíc těchto strojů, které se řadí na komerčních linkách se svými 200 až 250 sedadly ke středně velkým letadlům.

Naposledy Boeing ukončoval výrobu modelu před deseti lety, kdy se loučil s legendární řadou 707.

Boeing zatím mlčí
Sama společnost se zatím přímé odpovědi na otázku co bude dál s 757 vyhýbá.

"Pokračujeme v analýzách dlouhodobého tržního potenciálu pro model 757. Diskutujeme také s našimi zákazníky o jejich potřebách a schopnosti nakupovat nové stroje," řekla mluvčí firmy Sandy Angersová.

Připomněla, že na příklad čínské Shanghai Airlines si objednaly pět letadel 757 před dvěma týdny.

Vadou na kráse tohoto sdělení je však podle analytiků fakt, že šlo o první objednávku těchto strojů do konce roku 2001. Letos má Boeing v plánu vyrobit už jen 18 kusů "sedmpětsedmiček", zatímco ještě v roce 1999 jich bylo 67.

Mladší bratr vítězí
Letecká společnost Continental Airlines zrušila objednávku na jedenáct těchto letadel s tím, že si radši objedná menší, ale levnější stroje 737.

Jejich největší verze, 737-900 má sice jen 177 sedadel, ale svými pořizovacími náklady a provozními vlastnostmi mnohem lépe vyhovuje letům po USA. Boeing navíc plánuje rozšíření trupu letadla tak, aby pojal až 250 pasažérů.

Zatímco cena 757 se pohybuje od 73,5 do 89,5 milionu dolarů, nejdražší 737 stojí 68,5 milionu. Jsou to katalogové ceny, které zpravidla klesají v závislosti na zákazníkovi a velikosti objednávky.

Cenu samozřejmě ovlivní i konkureční nabídky. Odpadlíkům od modelu 757 může Airbus nabídnout 185místný model A321, na nějž má nyní skoro 140 objednávek a A330-200 s 253 sedadly, u kterého se počet objednávek blíží dvěma stovkám kusů.

Autoři: ,


Témata: Letadlo, trh, Airbus, Boeing, Dolar


Hlavní zprávy

Další z rubriky

To není pečené kuře, to je dort potažený marcipánem.
Koblihy, pečené kuře i zapomenuté klíče. Pražský startup sází na pohodlnost

Startup DoDo letos začal spolupracovat s fastfoodovým řetězcem KFC a povedlo se jim to, co nikomu předtím – rozvážet jídlo i s přípravou do 30 minut od...  celý článek

Závod Škoda Auto v Kvasinách začal s výrobou modernizovaného modelu Yeti...
Volkswagen se bojí Škody. Chce část výroby přesunout z Česka do Německa

Vedení a odbory německé automobilky Volkswagen chtějí, aby se část výroby divize Škoda přesunula do Německa a aby divize platila více peněz za sdílené...  celý článek

Studie Škoda Vision E se na autosalonu ve Frankfurtu představí v upravené...
Škoda bude vyrábět baterie pro elektroauta. Pojede na ně i Vision E

Důležitou zakázku získala automobilka Škoda od svého vlastníka německého automobilového koncernu Volkswagen. V Mladé Boleslavi bude vyrábět baterie potřebné...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.