Alexej Litvin boj o linku do Varů vzdal.

Alexej Litvin boj o linku do Varů vzdal. | foto: David Votruba, iDNES.cz

Boj o autobusy končí: Letuška mizí z linky do Varů

  • 49
Bitva o cestující na lince Praha - Karlovy Vary bude brzy minulostí. Společnost Asiana, která s luxusními autobusy na této trase začínala, končí pár měsíců po vstupu svého rivala Student Agency. Podle šéfa Asiany Alexeje Litvina je provoz ztrátový kvůli podnákladovým cenám Student Agency.

Radim Jančura, Student Agency Čtěte také
Litvin: Jančurovi ruku nepodám 

"Dnes jsme odeslali žádost o zrušení licence k provozování této linky,“ uvedl Litvin. Podle jeho představ by měla linka skončit k 1. říjnu. Zrušení musí schválit ještě dopravní úřad. Jde však jen o formalitu.

Prali se o to, kdo je jednička
Student Agency vtrhla na linku mezi Prahou a Karlovými Vary letos na začátku roku poté, co se jejímu majiteli Radimu Jančurovi nelíbila reklama Asiany. V ní firma známá hlavně svým portálem Letuska.cz tvrdila, že je jedničkou na trhu letenek. Totéž o své společnosti ale prohlašuje i Jančura.

Litvinovi právníci poslali na Jančurovu firmu několik úřadů, například brněnské finanční ředitelství nebo ministerstvo dopravy. Podle úřadů byl ale postup  v pořádku a žádný zákon Student Agency neporušila.

Asianě se nelíbila  hlavně cena, kterou Jančura na lince nasadil. Jednosměrnou jízdenku nabízel za padesát korun v době, kdy jezdila jen Asiana, stály lístky až 140 korun.

"Pro nás to je nekalá konkurence, ta cena je pod náklady,“ tvrdí Litvin.

Jančura nakonec během prázdnin zdvihl cenu až na 120 korun. V té době ale k jeho společnosti už přešla velká část zákazníků. Podle ministerstva financí padesátikorunové jízdné  "nemůže narušit tržní prostředí natolik, že dojde k vyloučení jiných konkurentů z trhu“.

Ještě v květnu šéf Asiany tvrdil, že linka do Varů je pro firmu rentabilní.

Čí jednání vám přijde férovější?

celkem hlasů: 2294

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 pátek 10. srpna 2007. Anketa je uzavřena.

Firmy si nemají co vyčítat
Firmy si nemají co vyčítat 1291
Student Agency
Student Agency 618
Asiany
Asiany 385

"Nepřišli jsme o tolik zákazníků, ale museli jsme přizpůsobit ceny, což byl největší problém. Nemá smysl, aby na lince byli dva velcí dopravci, kteří navíc jezdí ve stejné časy,“ podotkl Litvin. Student Agency navíc začala jezdit při cestě i na letiště, kde odčerpala Asianě další cestujícín - hlavně zahraniční návštěvníky lázní.

Majitel Asiany, pro kterého jsou autobusy velkým koníčkem, zatím neví, co s vozy udělá.

Litvin: Nic nekončí
"Můžeme je prodat, zajišťovat dopravu pro cestovní kanceláře či hokejový svaz jako dosud nebo zkusit jinou linku,“ vypočítává Litvin. Podle něj by se mohlo jednat například o linku do Plzně, Liberce nebo Brna. Bližší podrobnosti ale sdělit nechtěl.

Společnost Asiana podle vlastních slov podporuje pravidla volného podnikání. "Snažíme se soutěžit čestně, eticky a v rámci zákonů ČR. Nebráníme jiným ve volné soutěži s námi," uvedl šéf Asiany Litvin s tím, že jeho firma ještě Jančuru  nemile překvapí. "Opravdový boj teprve začíná," uvedl Litvin.

Linka do Karlových Varů je další, kde Student Agency zrušila konkurenci. Například na lince Praha - Liberec má již monopol. ČSAD Liberec jezdí už jen jednou až třikrát denně. Jízdné se tu ale nezdvihlo a to i přes to, že autobusy platí mýtné, stojí o 8 korun méně, než před příchodem konkurence.

Na lince do Varů Jančura nevylučuje zdražení, půjde prý ale jen o pár korun. "Určitě nebude cena vyšší, než když jsme začali," tvrdí.