Podle ministra dopravy Šimonovského by se mělo mýtné začít vybírat od roku 2007. Kdo přesně bude platit by se mělo rozhodnout do konce června.
Roční výnosy by se měly pohybovat kolem sedmi miliard korun. Náklady na zavedení elektronického mýtného se odhadují na dvě miliardy.
"My neurčujeme technologii, pomocí níž se bude mýtné vybírat, rozhodující při výběru jsou pořizovací náklady a splnění doplňkových požadavků," uvedl náměstek ministra dopravy Jiří Kubínek.
Zatím jsou ve hře dvě základní technologie výběru. První, která funguje v Rakousku, je mikrovlnná technologie společnosti Kapsch. U ní kontrola probíhá u mýtných stanic, které elektronicky zaznamenávají průjezd vozidel a přes společné kontrolní centrum je vyúčtují.
Konkurenční nabídka firmy Siemens, která funguje v Německu, je založena na satelitním sledování vozidel a vybírání mýtného elektronicky i ručně na místě.
Nový způsob zpoplatnění kamionů na dálnicích a rychlostních silnicích v Česku má ročně vynést až pět miliard korun, z nichž největší díl má sloužit na jejich opravy a novou výstavbu. V Česku jich je zatím 972 kilometrů a od roku 2006 nebo 2007 by jejich použití chtěla vláda zpoplatnit.
"Standardní cena, jejíž přesnou výši musí ještě odsouhlasit vláda, by se měla pohybovat mezi čtyřmi a sedmi korunami za kilometr," říká náměstek Kubínek.
Původní propočty činily 4,20 koruny za kilometr. O ceně by se mělo rozhodnout do konce června, o vítězi tendru do září. Potom by se dal stihnout termín zahájení výběru mýta v průběhu roku 2006 nebo od ledna 2007. Kromě výběru peněz si stát slibuje možnost dalších dodatkových služeb, jako je regulace dopravy na přetížených nebo ucpaných tazích v dobách špičky pomocí vyšší ceny za kilometr.
Kdo a kolik by měl platit za jízdu na dálnici. |