Boj o mzdy se přiostřil

  • 19
Chceme více peněz! Odbory v řadě velkých firem vytáhly za letošní růst platů do boje, který v minulých letech neměl obdoby. Ke slovu přicházejí stále více zprostředkovatelé, aby překonali hlubokou propast mezi vyjednavači z řad odborů na jedné straně a managementem firem na straně druhé.

"Vyjednávání o platech jsou letos náročnější a složitější i proto, že řada podniků se ohání horšími výsledky či slabšími očekáváními letos. Když se však podíváte na výsledky průmyslu za loňský listopad, vidíte, že výkony firem i produktivita práce rostou," vysvětluje Milan Štěch, předseda Českomoravské konfederace odborových svazů.

I zaměstnavatelé připouštějí, že vztahy s odbory se vyostřily. "Asi odboráři zjistili, že je třeba trochu přitlačit. Možná i proto, že jim ubývá členů," soudí prezident Svazu průmyslu a dopravy Zdeněk Liška.

Štěch potvrzuje, že řady odborářů se každoročně ztenčují asi o 7 procent. Příspěvky nyní v zemi platí asi 900 tisíc lidí proti více než čtyřem milionům počátkem devadesátých let. Členů ubývá hlavně kvůli privatizaci a rozpadům velkých podniků.
Odbory žádají průměrný růst mezd v zemi o 7 procent, ceny přitom podle odhadů porostou o pouhá dvě procenta.

Hustá atmosféra panuje především v největší firmě u nás, Škodě Auto. Vedení navrhuje růst mezd o 3 procenta letos a o 3,2 procenta v příštím roce, odboráři však chtějí přidat o 10,5 procenta. Dohodu by měl vyjednat bývalý poslanec a člověk, který stál u prodeje mladoboleslavské automobilky koncernu Volkswagen, Ivan Fišera.

Obě strany mu v pátek předaly podklady a argumenty, aby mohl na jejich základě navrhnout řešení. "Jednat s pomocí zprostředkovatele byl návrh, s nímž přišly odbory. Firma na něj přistoupila. Nejspíš bychom se nakonec domluvili i bez něj," uvedl mluvčí Škoda Auto Jaroslav Černý.

I přes vstup zprostředkovatele do jednání odbory bojkotovaly víkendové směny. To už udělaly dvakrát a Škoda přišla o možný zisk z prodeje asi pěti set dobře prodejných octavií. "To, že jsme si vzali zprostředkovatele, je běžný postup podle zákona o kolektivním vyjednávání," říká člen dozorčí rady Škody a předák odborové organizace KOVO Jan Uhlíř.

Mladoboleslavská automobilka není jedinou firmou, kde musí patovou situaci řešit prostředník. Stejné scénáře se odehrávají i v největších firmách severní Moravy - Nové Huti, Vítkovicích i v dolech OKD. "Je to poprvé, kdy jsme se takto nedokázali na mzdách dohodnout," konstatoval odborový předseda OKD Doprava Milan Malachovský.

Nebojuje se jen o platy, ale o řadu sociálních výhod, jako jsou prémie či kratší pracovní doba. Oceláři z Nové Huti chtějí za vyšší platy pracovat jen sedm hodin denně. Domnívají se, že tak uchrání místa svým kolegům, jimž hrozí propuštění.