Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Boj o řidiče v povinném ručení začal

  9:54aktualizováno  9:54
- Od dnešního dne si každý motorista může vybrat, u koho si koupí povinné ručení na své vozidlo. Šest pojišťoven dostalo včera licenci ministerstva financí, která jim dovolí utkat se o klienty s Českou pojišťovnou. Ta byla až dosud jediným ústavem, kam každoročně proudily peníze za pojištění zhruba pěti milionů vozidel. Kromě České pojišťovny smí povinné ručení prodávat i Allianz, Kooperativa, Česko-rakouská, Chmelařská a Komerční pojištovna. "Motoristé mohou teoreticky ihned s jednou z nich podepsat smlouvu," potvrdila mluvčí ministerstva Jana Vargová.

Co konkurence majitelům aut přinese? Výhodnější ceny pro dobré řidiče, kteří jezdí bez nehod, zvýhodněné balíky povinného ručení a havarijního pojištění.

Motoristé se navíc mohou těšit na lákadla v podobě řady doplňkových služeb, které s pojištěním přímo nesouvisí: pomoc při nehodách, opravy aut či levnější nákupy dalších pojistek, a dokonce i zboží.

Pojišťovny například uvažují o různých cenách povinného ručení pro různé skupiny klientů podle rizika nehody - rozhodovat může věk, bydliště nebo i to, zda jde o muže, či ženu.

"Výrazně mladí či staří lidé řídí obvykle s větším rizikem," vysvětluje důvody rozdělování lidí do skupin ředitelka provozního úseku Chmelařské pojišťovny Hana Matějčková.

Boj o řidiče v povinném ručení začal

Jak mají postupovat majitelé aut?
1. Vybrat si podle nabídek "svou" pojišťovnu.
2. Nejpozději do konce prosince zajít do vybrané pojišťovny, uzavřít u ní smlouvu a zaplatit pojistné. Nelze čekat do února jako dosud! Nikomu už také nepřijde složenka poštou!
3. Cena pojistky by měla být u všech pojišťoven podle zákona minimálně na letošní úrovni, maximálně však o 30 procent vyšší. To znamená, že Škodu Felicii pojistí různé pojišťovny za cenu mezi 2124 a 2761 korunami, Octavii 1,6 za cenu mezi 2952 a 3838 korunami.
4. Kdo se obává, že by mohl být stále ještě veden u policie jako majitel auta, které už dávno prodal nebo vyřadil, měl by urychleně zajít na dopravní inspektorát a odhlásit ho.
5. Kdo dal auto do bazaru, ale je stále jeho majitelem, musí za ně zaplatit pojistné. Placení se může vyhnout tak, že uloží u policie státní poznávací značku a technický průkaz. Tím vyřadí auto z evidence, dokud se neprodá a nový majitel si pro značku nepřijde.
6. Od příštího roku u sebe stále vozit potvrzení o pojistné smlouvě, které dostane ve své pojišťovně.

Nikoli do konce února, ale nejpozději do Silvestra musí každý motorista povinně pojistit své auto či jiné vozidlo. Už ode dneška si přitom může zvolit mezi šesti pojišťovnami.

Kdo v novém roce vyjede do ulic bez nové pojistky, ten může zaplatit až dvacet tisíc pokuty, přijít o poznávací značku a na rok se rozloučit se svým řidičským průkazem.

Výběr pojišťovny by však neměl motorista ani příliš uspěchat, protože dalších sedm ústavů čeká na licence, které se budou rozdávat během října.

Všechny konkurenční pojišťovny se přitom snaží přilákat co nejvíce lidí nabídkou nejrůznějších výhod.

Například Kooperativa připravila dva typy smluv, které se liší částkou, kterou v případě nehody za klienta uhradí, ale i cenou. "Zákazník si bude moci vybrat, zda dá přednost vyšší ceně, a tedy i vyšší jistotě, nebo bude šetřit," říká její mluvčí Martin Diviš.

Stejně tak Česko-rakouská pojišťovna připravila více variant smluv - Standard, Optimum a Maximum. "Dva nadstandardní typy přinesou zvýhodnění při nákupu dalších druhů pojištění pro motoristy," uvádí Martin Saula z marketingu Česko-rakouské pojišťovny.

Chmelařská pojišťovna chystá už nyní jiný metr na dobré a špatné řidiče a věří, že tak přiláká hlavně ty, kteří jezdí bez nehod. "Nebudeme ovšem na rozdíl od jiných pojišťoven spojovat havarijní pojištění a povinné ručení," říká provozní ředitelka Hana Matějčková.

Dosavadní monopolista Česká pojišťovna už v létě spustila masivní reklamní kampaň Bez nehody do pohody, která měla udržet pozornost stávajících klientů povinného ručení. "Pro věrné zákazníky, které naše kampaň oslovila, jsme připravili řadu dalších překvapení," dušuje se mluvčí Michal Urban a svoji opatrnost zdůvodňuje konkurenčním bojem.

Není divu, že o konkrétních plánech nechtějí pojišťovny předčasně mluvit. V kampaních se totiž točí stovky milionů korun. Podle mediální agentury IP Praha utratí ústavy za reklamu v médiích téměř půl miliardy korun.

Kromě nákladů na propagaci bude stát nové povinné ručení jednotlivé pojišťovny ještě další peníze - musí totiž nabrat nové prodejce, vyškolit je, vytisknout tuny smluv. "Jsme připraveni, že provozování povinného ručení znamená velké finanční náklady, které mohou jít do stovek milionů korun," uvedl Martin Diviš z Kooperativy.

Na prodej nového pojištění nasadí ústavy své veškeré síly. "K prodeji povinného ručení využijeme všech svých devadesáti poboček s více než pěti stovkami smluvních zástupců," ujišťuje mluvčí Česko-rakouské pojišťovny Marie Malá.

Většina ústavů se přitom snaží najít i způsoby prodeje povinného ručení, při nichž zákazník nemusí vážit cestu do pobočky. Například Chmelařská pojišťovna se podobně jako řada konkurenčních ústavů chystá pro příští týdny najmout samostatné prodejce. "Bude třeba hodně chodit mezi lidi," říká Hana Matějčková.

Povinné ručení se bude prodávat i netradičními cestami. Například Komerční pojišťovna otevře bezplatnou telefonní linku, na níž bude možné přímo uzavřít smlouvu. Česká pojišťovna zase počítá s prodejem přes internet. Některé společnosti dokonce umožní platit pojistku v několika splátkách.

Jak mají postupovat majitelé aut?
1. Vybrat si podle nabídek "svou" pojišťovnu.
2. Nejpozději do konce prosince zajít do vybrané pojišťovny, uzavřít u ní smlouvu a zaplatit pojistné. Nelze čekat do února jako dosud! Nikomu už také nepřijde složenka poštou!
3. Cena pojistky by měla být u všech pojišťoven podle zákona minimálně na letošní úrovni, maximálně však o 30 procent vyšší. To znamená, že Škodu Felicii pojistí různé pojišťovny za cenu mezi 2124 a 2761 korunami, Octavii 1,6 za cenu mezi 2952 a 3838 korunami.
4. Kdo se obává, že by mohl být stále ještě veden u policie jako majitel auta, které už dávno prodal nebo vyřadil, měl by urychleně zajít na dopravní inspektorát a odhlásit ho.
5. Kdo dal auto do bazaru, ale je stále jeho majitelem, musí za ně zaplatit pojistné. Placení se může vyhnout tak, že uloží u policie státní poznávací značku a technický průkaz. Tím vyřadí auto z evidence, dokud se neprodá a nový majitel si pro značku nepřijde.
6. Od příštího roku u sebe stále vozit potvrzení o pojistné smlouvě, které dostane ve své pojišťovně.

Policie: Za nepojištění vozu bude přísný postih

Na motoristy, kteří zapomenou pojistit své vozidlo do konce tohoto roku, čekají vysoké pokuty a přísný postih. A nemusí se to týkat jen těch, kteří s vozidlem pravidelně jezdí.

"Každý, kdo si není jist, zda stále není veden jako vlastník nějakého vozidla, třeba před lety prodaného nebo vyřazeného, by to měl urychleně zjistit a vozidlo odhlásit. Jinak by se mohl dočkat přinejmenším nepříjemného vysvětlování na úřadech, v horším případě i vysoké pokuty," říká ředitel dopravní policie Zdeněk Bambas.

Jaký postih hrozí tomu, kdo včas nepojistí vozidlo, které je u policie přihlášeno na jeho jméno?
Ministerstvo vnitra porovná seznamy pojištěných vozidel se seznamem vozidel přihlášených. Pokud budou vozidla nepojištěna, policie navrhne jejich vyřazení z evidence.

To znamená, že majitel musí vrátit státní poznávací značku a další doklady k autu. Zároveň může okresní úřad tomuto majiteli udělit pokutu až dvacet tisíc korun, a pokud byl přistižen při jízdě s nepojištěným autem, může mu navíc zakázat na rok řízení vozidla.

Pokutu dvacet tisíc korun tedy může dostat i člověk, který již auto dávno prodal nebo odstavil a pouze ho zapomněl odhlásit z evidence?
Ano. Tito lidé by si proto měli urychleně zjistit, zda na jejich jméno není vedeno vozidlo, které už nevlastní. To se například stalo mému známému, který před lety havaroval ve Španělsku. Pojišťovna mu auto zaplatila a ujistila ho, že ho vyřadí z evidence.

Ten člověk se až po několika letech náhodou dozvěděl, že je stále majitelem vozu, protože pojišťovna slib nesplnila. Kdyby na to nepřišel, měl by příští rok problémy, protože by měl povinnost toto auto pojistit, aniž by o tom věděl.

Jak se mohou lidé dozvědět, jaká vozidla jsou na jejich jméno nahlášená na policii?
Každý občan má právo se jednou za rok bezplatně zajít zeptat na dopravní inspektorát, jaká auta jsou na jeho jméno vedena v evidenci. Myslím, že každý, kdo má pochybnosti, by neměl váhat a raději se přijít zeptat, případně uvést evidenci do pořádku.

Budou muset i nadále řidiči prokazovat při silničních kontrolách, že mají auto pojištěné?
Každý řidič s sebou bude povinně vozit potvrzení o zaplacení pojistného, které dostane při uzavření smlouvy ve své pojišťovně.

Klientům leasingu se platby zjednoduší

Motoristé, kteří si pořídili osobní auta u leasingových firem, nebudou muset od příštího roku stát fronty na zaplacení povinného ručení. Novela zákona totiž ukládá přímo majitelům aut, tedy právě leasingovým společnostem, aby je zaplatili sami. Klienti to však pocítí na splátkách - ty se o sumu ručení zvýší.

"Člověk si pouze vybere pojišťovnu, která tuto službu může poskytovat," říká Josef Bratršovský z OB Leasing. "Ale o to, co se bude dít dál, se už pronajímatel nemusí starat - leasingová firma mu jen dodá po zaplacení částky ručení doklad o jeho úhradě," vysvětluje Marek Pičman z CAC.

Pro letošní platbu nová úprava zákona ještě neplatí, a tak mají leasingové firmy možnost výběru dvou variant. První využívá již nový scénář, kdy leasingová firma povinné ručení platí sama. Tuto nabídku svým klientům daly například IPB Leasing nebo CAC Leasing.

Druhá možnost ponechává v platnosti dosavadní způsob úhrady ručení - každý řidič ho zaplatí sám. Tento model chce použít například ŠkoFin, tuzemská jednička v pronájmu osobních aut.

ŠkoFin v současnosti posílá klientům dopisy, kde je nabádá k trpělivosti a žádá, aby pojišťovnám nedávali žádné sliby. ŠkoFin si letošní placení ručení představuje tak, že klient si vše vyřídí sám a pak jen pošle firmě ústřižek potvrzující úhradu.

Změn také dozná doklad o zaplacení povinného ručení. Už to nebude jen útržek složenky s cenou a jménem, ale bude na něm napsáno, jaká pojišťovna za auto přebírá zodpovědnost a kdo je jeho skutečným vlastníkem.

Autor:


Nejčtenější

Začínal sám v garáži, dnes výrobní linky z jeho firmy dobývají svět

Jakub Krofián s manželkou Alenou.

Jakub Krofián žije svůj americký sen už osmnáctý rok. Jako pětadvacetiletý mladík si z úspor koupil soustruh a doma v...

Lidé se stěhují do okolí měst, každé ráno pak tráví v autech v kolonách

Stávka na francouzské železnici nahnala více lidí do aut. V Paříži se tvoří...

Kvůli vysokým cenám bydlení ve městech roste poptávka po nemovitostech v jejich okolí. „Evidujeme meziroční růst zájmu...



Makléř si myslel, že pracuje v demoverzi, teď žádá vyplatit miliony eur

Harouna M Traore

Francouzský obchodník na burze žaluje makléřskou firmu Valbury Capital. Žádá, aby mu vyplatila 10 milionů eur, které...

Do důchodu později a jiné daně, radí Česku OECD

Ilustrační snímek

Česko by mělo navázat věk pro odchod do důchodu na očekávanou délku života. Doporučuje to Organizace pro hospodářskou...

Výkon na hranici padnutí: v Tesle se museli dopovat energetickými nápoji

Podvozek vozu Tesla Model S

Nadšení amerického miliardáře Elona Muska, který před pár dny děkoval zaměstnancům své automobilky Tesla za dosažení...

Další z rubriky

Nejvytíženější opravovaný úsek D1 dokončíme v termínu, slíbil šéf ŘSD

Rekonstrukce úseku dálnice D1 u Brna. (duben 2015)

Šéf Ředitelství silnic a dálnic Jan Kroupa sdělil na tiskové konferenci, jak pokračuje modernizace úseku dálnice D1...

Boj o peníze pro firmy: investiční pobídky ano, ale ne pro montovny

Montážní linka Fordu v Kentucky

Chcete finančně podpořit? Už nebude stačit, abyste tu postavili jednoduchou montovnu, budete muset přinést něco navíc,...

Maso vypěstované v laboratoři může být v restauracích za tři roky

Uměle vypěstované hovězí maso nizozemské společnosti Mosa Meat.

Nizozemská společnost Mosa Meat, která před pěti lety jako první na světě představila laboratorně vypěstovaný hovězí...

Najdete na iDNES.cz