Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Ondřej Littera, MAFRA

Boj o zvlněnou dálnici se vyostřuje, podvodníka má najít policie

  • 118
Viníka nekvalitní stavby dálnice D1 na Ostravsku zřejmě bude hledat policie. Ředitelství silnic a dálnic podle informací médií už podalo trestní oznámení. Za vlnící se vozovku na novém úseku může nekvalitní struska v podloží, která bobtná.

Zatímco investor, Ředitelství silnic a dálnic, obviňuje stavební firmu Eurovia, ta se brání a chce své dobré jméno bránit žalobami, které podá v lednu.

Navíc už v létě žádala odškodné od dodavatele strusky, firmy Harsco Metal CZ. Ostravský soudce nedávno vystavil platební příkaz na částku téměř 30 milionů korun, ale firma podává odpor, takže civilní spor o peníze bude řešit soud.

Dohady o viníkovi celé situace by však zřejmě měla ukončit policie. René Poruba pověřený řízením ŘSD totiž podal státnímu zastupitelství v Ostravě trestní oznámení. Jako první o tom informoval Blesk. "Věříme, že policie zjistí, kdo se na dodávkách méně kvalitní strusky obohatil," řekl v minulých dnech Poruba.

Nyní už se ale k trestnímu oznámení vyjadřovat nechce s odůvodněním, že má dovolenou. Sdílnější není ani tisková mluvčí ŘSD Nina Ledvinová: "S informacemi musím počkat na návrat pana ředitele z dovolené, poskytneme je až v lednu."

Na koho přesně podalo ŘSD trestní oznámení a pro jaký trestný čin, to zatím není jasné. Představitelé Okresního i Krajského státního zastupitelství v Ostravě totiž shodně tvrdí, že jim zatím žádné trestní oznámení od ŘSD nepřišlo.

"Vzhledem k tomu, že výše škody přesáhne pět milionů korun, mělo by oznámení směřovat spíš na krajské zastupitelství," řekl ve středu náměstek okresní státní zástupkyně v Ostravě Jaroslav Jurka.

"Zatím tu nic nemáme, možná je to ještě někde v poště," sdělila obratem i krajská státní zástupkyně Zlatuše Andělová.

Ředitelství dálnic obviňuje stavební firmu

Dočasný šéf ŘSD dal už v minulých týdnech jasně najevo, že za viníka špatného stavu ostravské dálnice, a tedy podvodníka, považuje stavební firmu Eurovia. Vycházel přitom ze znaleckých posudků, které potvrdily bobtnání strusky, ale i odpad v podloží a závady na dálničních mostech.

Podle něj se pod silnicí ocitla méně kvalitní ocelárenská struska místo vysokopecní, která nemění svůj objem a do podloží pod pevnými stavbami je proto vhodnější. V posledních dvaceti letech se ale nevhodná struska používala ve stavebnictví často a jen na Ostravsku napáchala škody za stamiliony. Poničila řadu silnic i budov, například vstupní objekt Fakultní nemocnice v Ostravě.

"Tohle jsme věděli už před čtyřiceti lety, jenže po roce 1990 na naše zkušenosti nebral nikdo zřetel. Dnes se dodavatelé strusky a stavební firmy ohánějí všelijakými certifikáty, které mají sloužit k tomu, aby se někdo obohatil," míní zkušený šéf opavské stavební firmy Jan Urbiš.

Ačkoli trestní oznámení ze strany ŘSD je pravděpodobně podané na neznámého pachatele, který údajně zavinil záměnu strusky, viníka budou policisté zřejmě hledat nejdřív ve firmě Eurovia.

Plnili jsme pokyny investora, brání se stavebník

Její mluvčí Petra Kučerová sdělila, že žádné oficiální oznámení zatím neobdrželi od ŘSD ani od policie. "Vítáme ale, že celou záležitost bude prošetřovat policie a budeme jí plně nápomocni, aby se zjistila pravá podstata věci a odpovědnost konkrétních osob."

Podle Kučerové to totiž rozhodně nebyly stavební firmy, kdo se na stavbě D1 obohatil. "Jsme rádi, že ŘSD konečně opustilo rétoriku o použití stavebního odpadu a uznalo, že příčinou problémů na ostravské části D1 je struska, což my tvrdíme také. Pokud ale někdo tvrdí, že jsme použili jiný typ strusky, než který si investor vymínil, pak se mýlí nebo vědomě klame," dodala.

V zadávacích podmínkách od ŘSD podle ní byly uvedeny oba typy strusky, ocelárenská i vysokopecní, které lze použít, každý typ do jiné vrstvy. "O jejich použití existují záznamy i se souhlasem investora. Naše vrty a kopané sondy, které jsme prováděli za asistence ŘSD v letech 2009 a 2010, záměnu těchto dvou druhů strusky neprokázaly," dodala Kučerová.