Starostové na Slovácku zvyšují tlak kvůli R55, promluví si s ministry

  10:58aktualizováno  10:58
Kdy konečně přestanou lidem ve Spytihněvi, Kunovicích nebo Ostrožské Nové Vsi jezdit pod okny desítky tisíc osobních a nákladních aut denně? Obce na Slovácku zesilují tlak na co nejrychlejší dostavbu silnice R55, která má spojit Olomouc s Břeclaví.
Starostové chtějí vytlačit hustou dopravu z obcí na rychlostní silnici, která zatím zůstává pouze v plánech (ilustrační snímek).

Starostové chtějí vytlačit hustou dopravu z obcí na rychlostní silnici, která zatím zůstává pouze v plánech (ilustrační snímek). | foto: Jan Vaca, iDNES.cz

Do boje za dokončení projektu R55 v Pomoraví, tedy části budoucí spojnice mezi Olomoucí a Břeclaví, se pustili představitelé slováckého souměstí Uherské Hradiště - Staré Město - Kunovice.

Spolu s Ředitelstvím silnic a dálnic a se Sdružením pro rozvoj dopravní infrastruktury na Moravě znovu potvrdili deklaraci z roku 2009. Na té se starostové měst shodnou i s vedením dalších obcí, kterých se chystaná R55 dotkne.

Co je jejich cílem? Dohodnout se s ochránci přírody i majiteli pozemků, vyřešit technické problémy některých úseků, například toho ve Spytihněvi, a konečně ulevit městům a obcím především od nákladní dopravy.

"Chceme obnovit všechny administrativní přípravy na dostavbu silnice R55," uvedl starosta Uherského Hradiště Květoslav Tichavský. Silnice podle něj zlepší v regionu dopravní obslužnost a pomůže tím rozvoji podnikání.

Šéf silničářů: Starostové mohou projekt postrčit

Podle Karla Chudárka, šéfa zlínské pobočky ŘSD, však přípravy na stavbu rychlostní komunikace stále pokračují. "Jen nejsou možná tolik vidět. A tato iniciativa starostů je může trochu postrčit," domnívá se Chudárek.

K tomu, aby se věci pohnuly dopředu, by měla přispět i schůzka starostů s ministry dopravy a životního prostředí, kterou plánuje starosta Tichavský. Skutečnost, že o rychlostní silnici velmi stojí města i obce v jejím okolí, by mohla sehrát roli i v tom, jak bude stavbu hodnotit ministerstvo životního prostředí.

"Je sice pravda, že část komunikace má procházet územím s několika chráněnými živočichy. Současně ale to, že R55 zatím neexistuje, znamená pro obyvatele Uherského Hradiště, Starého Města i Kunovic větší zátěž v podobě frekventované silnice I/55," řekl Tichavský.

Hustá doprava obyvatele řady slováckých obcí obtěžuje. Až ji odlehčí R55, bude v obcích bezpečněji a také méně hluku a smogu.

Ekologové využívají k boji obojživelníky

Dořešit se však musí soudní spor, který vyvolali už dřív ekologové z organizace Děti Země kvůli ohroženým druhům živočichů, kteří žijí v lokalitě mezi Babicemi a Starým Městem. Jedná se především o obojživelníky. Soud dal v lednu za pravdu právě ochráncům přírody a výjimku, kterou silnice dříve dostala, zrušil.

Investor totiž podle soudu předložil nekvalitní biologické hodnocení a chyběla také migrační studie. Tu nyní ŘSD chystá. Proti rozsudku se totiž odvolalo. Úvahy, že by mohla R55 vést jinudy, než se plánovalo, jsou podle Chudárka nesmysl.

"Změna by celý projekt velmi prodražila, ale především by ho zpozdila třeba o dvacet let," dodal šéf zlínského ŘSD.

Nedořešený je také způsob, kterým má vést nová silnice obcí Spytihněv a jakým se má křížit s vlakovými kolejemi. Zatímco obec by dala přednost silnici zapuštěné do země, investor by upřednostnil spíše most.

"Zastupitelé Spytihněvi se dohodli už před lety na tom, že přijatelnější je pro nás tunel nebo podúrovňový zářez. Na tom stále trváme," sdělil starosta Spytihněvi Vít Tomaštík.

Podle Chudárka však most, přesněji estakáda, sice může vypadat na pohled rušivě, ale stavba, která jde do hloubky zase může ohrozit kvalitu spodní vody.

Spor s ekology řeší silničáři také o trasu jižní části silnice. Ochráncům přírody totiž vadí, že cesta v okolí Veselí nad Moravou povede přes cennou ptačí oblast Bzenecká Doubrava - Strážnické Pomoraví.

R55 má z Otrokovic (červená značka) pokračovat na jih k Břeclavi.

R55 má z Otrokovic (červená značka) pokračovat na jih k Břeclavi.



Nejčtenější

Všichni chtěli spot ve stylu Air Bank, říká autor. Nově opisuje E.ON

Reklama na služby E.ON.

Jedni říkají, že jde o „vykrádačku“, jiní to tak nevidí. Spotů, které se inspirovaly populárními krátkými reklamami Air...

Šátek za tisíc dolarů vypadá jako ženské přirození, značka Fendi sklidila výsměch

Růžovou šálu Touch of Fur vyrábí italská módní značka Fendi

Italská značka luxusního oblečení Fendi pobavila svým kožešinovým šátkem mnohé uživatele sociálních sítí. Zejména jeho...



Z prošlého jídla a miliard much udělali dva Britové v Jižní Africe byznys

Od roku 2008, kdy firma vznikla a přijala první zaměstnance, se jejich počet...

Miliardy much a hnijící jídlo jsou pro bratry Jasona a Davida Drewovy z Velké Británie jádrem podnikání. V Jižní Africe...

Mladí chtějí žít na dluh a mít hned to, na co rodiče šetřili, říká bankéř

Šéf Sberbank Edin Karabeg

Mileniálové si půjčují a jsou častěji ochotni jít do rizika než jejich rodiče, myslí si šéf české pobočky Sberbank Edin...

KVÍZ: Proč chyběl v Československu toaletní papír a kde byste našli Baťov?

Peníze

České a slovenské hospodářství prošlo za posledních sto let etapami bouřlivého rozvoje i zaostávání. Děti dnes už...

Další z rubriky

Zdržovací taktika Kapschi málem vyšla. Chyběly dva měsíce, tvrdí Ťok

Ilustrační snímek

Od dalšího prodloužení mýtné smlouvy s Kapschem dělily Česko dva měsíce, zdůvodnil potřebu rychle uzavřít smlouvu s...

Konec Zátopků v drážní flotile. Ťok chce vrátit problémové mašiny

Lokomotiva Škoda  Š 109E na zkušebním okruhu VUZ

Ministr dopravy Dan Ťok může dovršit fiasko škodováckých lokomotiv Emil Zátopek. Doporučuje, aby stroj, který provází...

Na Švestkové dráze řádí téměř 200metrový obr, obnovuje kilometry trati

Stroj RU 800 k opravě železnic.

Sedm set tun těžké zařízení opravuje severočeskou Švestkovou dráhu, železniční trať mezi Litoměřicemi a Mostem. Během...



Najdete na iDNES.cz