Na reklamním poutači Boltu, který dříve působil pod názvem Taxify, je žena, která se jmenuje Lidia Uber. Polka, jejíž příjmení se shoduje s názvem konkurenční společnosti, je ambasadorkou a skutečnou pasažérkou Boltu. „Bolt podporuji především kvůli levnému jízdnému, rychlému přemisťování i pozitivnímu přístupu k životnímu prostředí,“ uvádí v rozhovoru.
Usměvavá blondýnka je momentálně k vidění na sociálních sítích, pražských reklamních plochách, citylightech nebo na velkoformátové ploše poblíž stanice Anděl. Billboardy bude zdobit do 13. ledna, velkou plochu až do konce měsíce.
Lidia Uber však není jedinou ambasadorkou s výstižným příjmením. V Polsku, odkud je celá kampaň převzatá, se mezi ně řadí i Rafał Kamiński nebo Gosia Fischer, jejichž příjmení jsou také názvy přepravních firem. Ani jedna však není tak známá jako Uber.
Kampaň měla poukázat na obyčejné lidi, kteří služeb Boltu využívají. „Nejlepšími ambasadory jsou pro nás spokojení zákazníci, kteří si našich služeb natolik cení, že je mohou doporučit ostatním. Vybrali jsme proto tři z nich a zaměřili se na úplně jednoduchou kampaň,“ uvedl marketingový manažer Boltu, Maksymilian Malicki. Uvedl také, že v rámci ekologického jednání, které je Boltu vlastní, následně použijí billboardové plachty jako ochranné potahy na auta.
Využití bude mít i velkoplošná plachta ze Smíchova. „Chceme dělat věci, které mají smysl. Je pro nás důležité jednat efektivně a účelně, a proto raději než aby se plachta po skončení kampaně vyhodila, rozhodli jsme se ji dále využít. Plachta poputuje jako dar psímu útulku Bouchalka, který pro ni najde další využití. V duchu naší kampaně “Jezděte chytře” se vždy snažíme přemýšlet, jak efektivně využít všechny prostředky. Takhle pomůžeme pejskům v útulku a ulevíme přírodě,” říká Roman Sysel, regionální manažer Boltu pro střední Evropu.
Reklama Boltu může pomoct i Uberu
Konkurenční Uber se k celé kampani oficiálně nevyjádřil, podle mnohých však reklama Boltu mohla paradoxně pomoci i jemu. „Coby člověk, který nemá zažitý ani jednu značku, ve mně reklama spíše zanechá značku Uber než Bolt,“ píše na facebookové stránce Klára K. Objevují se i názory, že neznalému člověku se reklama může zdát spíše jako sdělení, že firma Bolt kupuje Uber, nebo že Bolt je doplňková aplikace Uberu.
„Kampaň na první pohled určitě upoutá pozornost, nicméně si myslím, že jde o krátkodobě a rychle získané plusové body. Z dlouhodobého hlediska není dle mého názoru moc prospěšná,“ řekl iDNES.cz marketingový specialista Ondřej Obluk. „To, že pro někoho může být reklama matoucí, je riziko, se kterým se muselo počítat,“ dodal následně.
Nekalá soutěž a kopání do konkurence
Kampaň může být považována za spornou i z právního hlediska. „Reklama Boltu neklame, ale je vystavěna na paní Uber, která je ambasadorkou Boltu coby konkurenčního projektu. V tomto případě je možné si situaci interpretovat jako nekalou soutěž nebo kopání do konkurence. Jedná se o marketingovou praktiku, která je například ve Státech povolena, u nás se však může právně napadnout,“ říká advokátka Petra Dolejšová z AK eLegal.
Špičkování e-shopů pokračuje. Alzák tentokrát v reklamě zaplácnul Mall |
„Myslím si však, že díky tomu často přicházíme o zábavné a povedené kampaně. Můžeme si vzpomenout třeba na kampaň Alzy.cz, kdy Alzák ve skříni zabije mola s výkřikem ‚Hele, Mall‚‘ která musela být předělána. Mám za to, že soutěžení do marketingu prostě patří a je škoda cenzurovat vtipné kampaně, které baví veřejnost,“ dodala Dolejšová pro portál Focus Agency.
Uber v Boltu, Bolt v Uberu
Na adresu reklamy začala na internetu kolovat obrácená verze této kampaně, konkrétně „Bolt létá Uberem“. Jedná se o parafrázi na jamajského atleta Usaina Bolta, který byl nedávno vyfocen na akci v Austrálii, kam přiletěl helikoptérou od společnosti Uber.
Společnost Bolt ale kampaň považuje za povedenou.„Podle prosincového výzkumu od agentury STEM/MARK zná Bolt jenom 56% Pražanů. Většina lidí co si však aplikaci jednou stáhne už ji zůstane věrná,“ říká Roman Sysel. „Zvýšený zájem ze strany cestujících registrujeme už teď, kampaň ale zatím neskončila, takže je brzy na nějaké velké hodnocení,“ dodal regionální manažer pro iDNES.cz
Společnost Bolt začala jako projekt devatenáctiletého studenta střední školy v roce 2013 v estonském Tallinu. V Česku začala působit v červenci roku 2015 a v současnosti je rozšířená ve více než třiceti různých zemích.