Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Železničnímu závodu v České Lípě se daří. Bombardier rozšíří výrobu vlaků

  17:57aktualizováno  17:57
Kanadský nadnárodní koncern Bombardier získal pro svůj závod v České Lípě další významnou zakázku na výrobu železničních vozidel. Zajistil tak naplnění většiny jeho kapacity do roku 2020 a chystá rozšíření továrny.

Bombardier v České Lípě svařuje podvozky a skříně nových vlaků, u některých souprav je i lakuje pro další montáž v jiných závodech. | foto: Tomáš Lánský, 5plus2.cz

Českolipský závod živí zakázky zahraničních dopravců, se znakem ČD jeho vlaky kvůli podmínkám soutěží nejezdí.

Francouzské státní dráhy SNCF uplatnily opci na nákup 52 jednotek Bombardier Spacium a 40 dvoupodlažních souprav Bombardier Omneo. Jezdit by měly ve Francii jako příměstské vlaky, zejména v okolí Paříže. Konsorcium koncernů Bombardier a Alstom navíc má vyrábět jednotky expresního pařížského metra RER, jejichž hrubá stavba se bude svařovat rovněž v České Lípě.

„Jedná se o velké zakázky s výhledem na několik let dopředu, které zajistí plné vytížení závodu,“ vysvětluje projektový manažer Václav Čvančara.

Více peněz, více lidí

Výroba jednoho vozu v závodě společnosti Bombardier Transportation znamená svaření více než dvou tisíc různých dílů. Tak v České Lípě začíná cesta vlaku na koleje. Součástí závodu je lakovna, poněvadž vozy jsou expedovány do dalších závodů Bombardieru v různém stupni nalakování.

Svařené vozy pokračují podle typu vlaku na kamionech ke konečné montáži do různých závodů Bombardier po celé Evropě – do francouzského Crespinu, belgických Brugg či německého Hennigsdorfu. Důvod pro použití silniční dopravy je jednoduchý: vozy jsou sice široké pro běžný železniční profil, ale nemají ještě podvozek. Kdyby cestovaly coby železniční náklad, někde by souprava nemusela projet.

„Nové zakázky si vyžádaly investice do nových technologií,“ tvrdí Čvančara. Za poslední dva roky firma postavila novou svařovací halu, nakoupila velký stroj na laserové svařování, investovala do obráběcího centra. Od roku 2014 do loňska Bombardier vložil na rozvoj do českolipské továrny 11,5 milionu eur (311 milionů korun).

A další investice má firma připravené na nadcházející roky. Vyroste tu nová výrobní hala a rozšíří se lakovna. Zvyšovat se bude i počet pracovníků. Aktuálně firma zaměstnává více než tisíc lidí, letos přibude dalších zhruba 200 právě kvůli nové zakázce pro Francii.

Vzhledem k nedostatku svářečů na trhu buduje Bombardier svářečskou školu jak pro rekvalifikační kurzy pořádané ve spolupráci s úřadem práce, tak pro pravidelné přezkušování vlastních zaměstnanců.

Nic pro České dráhy

Českolipský Bombardier podle posledních dostupných údajů v obchodním rejstříku dosáhl v roce 2015 tržeb 1,76 miliardy korun, je tak druhou největší firmou v železničním průmyslu v Česku po Škodě Transportation. Přesto za celou dobu svého působení v Česku firma nezískala jedinou zakázku od Českých drah.

„S postupující liberalizací osobní železniční dopravy v Česku vidíme, že dochází k určitým změnám. Delší dobu spolupracujeme s nákladními dopravci a jsme připraveni jít i do soutěží na osobní vlaky. Jenže i když jsme zatím každou soutěž detailně analyzovali, podmínky byly takové, že jsme se tendrů nemohli zúčastnit,“ uvádí obchodní zástupce pro český trh Tomáš Holý.

Bombardier uspěl v Česku a na Slovensku pouze u soukromých dopravců. Třicet jeho lokomotiv TRAXX koupil nákladní dopravce Metrans Rail, další jezdí pro Unipetrol doprava a IDS Cargo. RegioJet využívá dieselové jednotky Talent na Slovensku.

Vozy z České Lípy tak jezdí hlavně v zahraničí. Loni skončila velká zakázka pro pařížské metro, běží výroba jednotek Talent 2 pro Deutsche Bahn a relativní novinkou je zakázka pro belgické státní dráhy SNCB.

Během téměř stoleté historie se v českolipské vagonce vyráběly tramvaje, za socialismu hlavně nákladní vozy. Kanadský Bombardier ji převzal v roce 1998 a od té doby se firma zaměřuje na produkci podvozků a skříní.

Autor:


Nejčtenější

Začínal sám v garáži, dnes výrobní linky z jeho firmy dobývají svět

Jakub Krofián s manželkou Alenou.

Jakub Krofián žije svůj americký sen už osmnáctý rok. Jako pětadvacetiletý mladík si z úspor koupil soustruh a doma v...

Lidé se stěhují do okolí měst, každé ráno pak tráví v autech v kolonách

Stávka na francouzské železnici nahnala více lidí do aut. V Paříži se tvoří...

Kvůli vysokým cenám bydlení ve městech roste poptávka po nemovitostech v jejich okolí. „Evidujeme meziroční růst zájmu...



Makléř si myslel, že pracuje v demoverzi, teď žádá vyplatit miliony eur

Harouna M Traore

Francouzský obchodník na burze žaluje makléřskou firmu Valbury Capital. Žádá, aby mu vyplatila 10 milionů eur, které...

Do důchodu později a jiné daně, radí Česku OECD

Ilustrační snímek

Česko by mělo navázat věk pro odchod do důchodu na očekávanou délku života. Doporučuje to Organizace pro hospodářskou...

Podnikatelka vydělala na „ženské viagře“. Investoři se mi smáli, vzpomíná

Cindy Eckertová stojí za vyvinutím léku na podporu ženského libida. Jeho účinky...

Založila společnost, prodala ji za miliardu dolarů a pak téměř zdarma získala zpět. Úspěch spoluzakladatelky Sprout...

Další z rubriky

Máma se synem zašpuntovali víno kondomem, nápad jim vydělává miliony

Balení vinných kondomů.

Jistě jste už někdy ztratili špunt od lahve a dumali, jak situaci vyřešit. Američanka Laura Bartlettová se svým synem...

Uhlí se ještě bude hodit. ČEZ proto investuje dalších deset miliard

Ladislav Štěpánek pracuje ve společnosti ČEZ od roku 1993.

Tlak na odstavení uhelných elektráren v Evropě sílí. Neexistuje však za ně náhrada. V ČR se uhlí na výrobě elektřiny...

Šéf Penny Marketu: Neřídíme se jen Lidlem, na vyšší mzdy dáme sto milionů

Jednatel Penny Marketu Martin Peffek

Penny Market přidá od letošního srpna svým zaměstnancům na prodejnách už počtvrté za poslední dva roky. Pokladní v...

Najdete na iDNES.cz