Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Železničnímu závodu v České Lípě se daří. Bombardier rozšíří výrobu vlaků

  17:57aktualizováno  17:57
Kanadský nadnárodní koncern Bombardier získal pro svůj závod v České Lípě další významnou zakázku na výrobu železničních vozidel. Zajistil tak naplnění většiny jeho kapacity do roku 2020 a chystá rozšíření továrny.

Bombardier v České Lípě svařuje podvozky a skříně nových vlaků, u některých souprav je i lakuje pro další montáž v jiných závodech. | foto: Tomáš Lánský, 5plus2.cz

Českolipský závod živí zakázky zahraničních dopravců, se znakem ČD jeho vlaky kvůli podmínkám soutěží nejezdí.

Francouzské státní dráhy SNCF uplatnily opci na nákup 52 jednotek Bombardier Spacium a 40 dvoupodlažních souprav Bombardier Omneo. Jezdit by měly ve Francii jako příměstské vlaky, zejména v okolí Paříže. Konsorcium koncernů Bombardier a Alstom navíc má vyrábět jednotky expresního pařížského metra RER, jejichž hrubá stavba se bude svařovat rovněž v České Lípě.

„Jedná se o velké zakázky s výhledem na několik let dopředu, které zajistí plné vytížení závodu,“ vysvětluje projektový manažer Václav Čvančara.

Více peněz, více lidí

Výroba jednoho vozu v závodě společnosti Bombardier Transportation znamená svaření více než dvou tisíc různých dílů. Tak v České Lípě začíná cesta vlaku na koleje. Součástí závodu je lakovna, poněvadž vozy jsou expedovány do dalších závodů Bombardieru v různém stupni nalakování.

Svařené vozy pokračují podle typu vlaku na kamionech ke konečné montáži do různých závodů Bombardier po celé Evropě – do francouzského Crespinu, belgických Brugg či německého Hennigsdorfu. Důvod pro použití silniční dopravy je jednoduchý: vozy jsou sice široké pro běžný železniční profil, ale nemají ještě podvozek. Kdyby cestovaly coby železniční náklad, někde by souprava nemusela projet.

„Nové zakázky si vyžádaly investice do nových technologií,“ tvrdí Čvančara. Za poslední dva roky firma postavila novou svařovací halu, nakoupila velký stroj na laserové svařování, investovala do obráběcího centra. Od roku 2014 do loňska Bombardier vložil na rozvoj do českolipské továrny 11,5 milionu eur (311 milionů korun).

A další investice má firma připravené na nadcházející roky. Vyroste tu nová výrobní hala a rozšíří se lakovna. Zvyšovat se bude i počet pracovníků. Aktuálně firma zaměstnává více než tisíc lidí, letos přibude dalších zhruba 200 právě kvůli nové zakázce pro Francii.

Vzhledem k nedostatku svářečů na trhu buduje Bombardier svářečskou školu jak pro rekvalifikační kurzy pořádané ve spolupráci s úřadem práce, tak pro pravidelné přezkušování vlastních zaměstnanců.

Nic pro České dráhy

Českolipský Bombardier podle posledních dostupných údajů v obchodním rejstříku dosáhl v roce 2015 tržeb 1,76 miliardy korun, je tak druhou největší firmou v železničním průmyslu v Česku po Škodě Transportation. Přesto za celou dobu svého působení v Česku firma nezískala jedinou zakázku od Českých drah.

„S postupující liberalizací osobní železniční dopravy v Česku vidíme, že dochází k určitým změnám. Delší dobu spolupracujeme s nákladními dopravci a jsme připraveni jít i do soutěží na osobní vlaky. Jenže i když jsme zatím každou soutěž detailně analyzovali, podmínky byly takové, že jsme se tendrů nemohli zúčastnit,“ uvádí obchodní zástupce pro český trh Tomáš Holý.

Bombardier uspěl v Česku a na Slovensku pouze u soukromých dopravců. Třicet jeho lokomotiv TRAXX koupil nákladní dopravce Metrans Rail, další jezdí pro Unipetrol doprava a IDS Cargo. RegioJet využívá dieselové jednotky Talent na Slovensku.

Vozy z České Lípy tak jezdí hlavně v zahraničí. Loni skončila velká zakázka pro pařížské metro, běží výroba jednotek Talent 2 pro Deutsche Bahn a relativní novinkou je zakázka pro belgické státní dráhy SNCB.

Během téměř stoleté historie se v českolipské vagonce vyráběly tramvaje, za socialismu hlavně nákladní vozy. Kanadský Bombardier ji převzal v roce 1998 a od té doby se firma zaměřuje na produkci podvozků a skříní.

Autor:



Nejčtenější

Prodavači jsou dražší než vysokoškoláci. Anomálie však dlouho nevydrží

(ilustrační snímek)

Současný trh práce zažívá anomálie v odměňování. Kdo hledá práci, může si u dané firmy říct víc, než mají stávající...

Motýlí efekt a duha na českých bankovkách. Podívejte se na nové prvky

Státní tiskárna cenin představila nové ochranné prvky, které budou na...

Státní tiskárna cenin slaví devadesát let od svého vzniku. Významné jubileum spojila s unikátní výstavou cenin, kde má...



Ceny pozemků pro dům vyskočily na dvojnásobek. Kolik stojí ve vašem kraji?

Inženýrské sítě

Ceny stavebních pozemků stoupaly nejstrměji v posledních sedmi letech na Vysočině, v Královéhradeckém kraji a ve...

Hladové české firmy posílí tisíc Filipínců, pracantů s dobrou angličtinou

Filipínský dělník

Do Česka má letos prostřednictvím vládního programu na zaměstnávání cizinců přijet tisíc Filipínců. Budou vítanou...

Zuckerbergovo bezpečí podražilo, Facebook denně platí stovky tisíc

Šéf Facebooku Mark Zuckerberg

Facebook loni utratil za bezpečnost Marka Zuckerberga 7,3 milionu dolarů, v přepočtu 150 milionů korun. Vyplývá to ze...

Další z rubriky

AirBank v Německu a Zonky na Západě i Východě, plánuje Šmejc

Finančník Jiří Šmejc

Finanční skupina Home Credit, která patří do impéria nejbohatšího Čecha Petra Kellnera, se nadechuje k dalšímu růstu....

Vydělává, ovšem málo. České poště loni klesl zisk o polovinu

Policisté zasahovali v budově České pošty v ulici Politických vězňů v centru...

České poště loni klesl konsolidovaný zisk o 48 procent na 110 milionů korun. Dostala o 100 milionů korun nižší...

OKD je znovu státní firmou, akcie převzal podnik Prisko

Důl Karviná (ilustrační snímek)

Akcie těžební společnosti OKD v Karviné převzali zástupci státního podniku Prisko, stát za ně zaplatil téměř 80 milionů...

Najdete na iDNES.cz