Železničnímu závodu v České Lípě se daří. Bombardier rozšíří výrobu vlaků

  17:57aktualizováno  17:57
Kanadský nadnárodní koncern Bombardier získal pro svůj závod v České Lípě další významnou zakázku na výrobu železničních vozidel. Zajistil tak naplnění většiny jeho kapacity do roku 2020 a chystá rozšíření továrny.

Bombardier v České Lípě svařuje podvozky a skříně nových vlaků, u některých souprav je i lakuje pro další montáž v jiných závodech. | foto: Tomáš Lánský, 5plus2.cz

Českolipský závod živí zakázky zahraničních dopravců, se znakem ČD jeho vlaky kvůli podmínkám soutěží nejezdí.

Francouzské státní dráhy SNCF uplatnily opci na nákup 52 jednotek Bombardier Spacium a 40 dvoupodlažních souprav Bombardier Omneo. Jezdit by měly ve Francii jako příměstské vlaky, zejména v okolí Paříže. Konsorcium koncernů Bombardier a Alstom navíc má vyrábět jednotky expresního pařížského metra RER, jejichž hrubá stavba se bude svařovat rovněž v České Lípě.

„Jedná se o velké zakázky s výhledem na několik let dopředu, které zajistí plné vytížení závodu,“ vysvětluje projektový manažer Václav Čvančara.

Více peněz, více lidí

Výroba jednoho vozu v závodě společnosti Bombardier Transportation znamená svaření více než dvou tisíc různých dílů. Tak v České Lípě začíná cesta vlaku na koleje. Součástí závodu je lakovna, poněvadž vozy jsou expedovány do dalších závodů Bombardieru v různém stupni nalakování.

Svařené vozy pokračují podle typu vlaku na kamionech ke konečné montáži do různých závodů Bombardier po celé Evropě – do francouzského Crespinu, belgických Brugg či německého Hennigsdorfu. Důvod pro použití silniční dopravy je jednoduchý: vozy jsou sice široké pro běžný železniční profil, ale nemají ještě podvozek. Kdyby cestovaly coby železniční náklad, někde by souprava nemusela projet.

„Nové zakázky si vyžádaly investice do nových technologií,“ tvrdí Čvančara. Za poslední dva roky firma postavila novou svařovací halu, nakoupila velký stroj na laserové svařování, investovala do obráběcího centra. Od roku 2014 do loňska Bombardier vložil na rozvoj do českolipské továrny 11,5 milionu eur (311 milionů korun).

A další investice má firma připravené na nadcházející roky. Vyroste tu nová výrobní hala a rozšíří se lakovna. Zvyšovat se bude i počet pracovníků. Aktuálně firma zaměstnává více než tisíc lidí, letos přibude dalších zhruba 200 právě kvůli nové zakázce pro Francii.

Vzhledem k nedostatku svářečů na trhu buduje Bombardier svářečskou školu jak pro rekvalifikační kurzy pořádané ve spolupráci s úřadem práce, tak pro pravidelné přezkušování vlastních zaměstnanců.

Nic pro České dráhy

Českolipský Bombardier podle posledních dostupných údajů v obchodním rejstříku dosáhl v roce 2015 tržeb 1,76 miliardy korun, je tak druhou největší firmou v železničním průmyslu v Česku po Škodě Transportation. Přesto za celou dobu svého působení v Česku firma nezískala jedinou zakázku od Českých drah.

„S postupující liberalizací osobní železniční dopravy v Česku vidíme, že dochází k určitým změnám. Delší dobu spolupracujeme s nákladními dopravci a jsme připraveni jít i do soutěží na osobní vlaky. Jenže i když jsme zatím každou soutěž detailně analyzovali, podmínky byly takové, že jsme se tendrů nemohli zúčastnit,“ uvádí obchodní zástupce pro český trh Tomáš Holý.

Bombardier uspěl v Česku a na Slovensku pouze u soukromých dopravců. Třicet jeho lokomotiv TRAXX koupil nákladní dopravce Metrans Rail, další jezdí pro Unipetrol doprava a IDS Cargo. RegioJet využívá dieselové jednotky Talent na Slovensku.

Vozy z České Lípy tak jezdí hlavně v zahraničí. Loni skončila velká zakázka pro pařížské metro, běží výroba jednotek Talent 2 pro Deutsche Bahn a relativní novinkou je zakázka pro belgické státní dráhy SNCB.

Během téměř stoleté historie se v českolipské vagonce vyráběly tramvaje, za socialismu hlavně nákladní vozy. Kanadský Bombardier ji převzal v roce 1998 a od té doby se firma zaměřuje na produkci podvozků a skříní.

Autor:

Nejčtenější

Kvůli kolapsu D1 ministerstvo zvažuje zakázat kamiony v levém pruhu

Odstavené kamiony blokovaly dálnici D1 poblíž obce Jiřice mezi Humpolcem a...

Ministr dopravy Dan Ťok viní z kolapsu dopravy na dálnici D1 především řidiče kamionů a dokonce ve spolupráci s policií...

ŘSD zkontrolovalo problematický úsek D1. O víkendu tu nebyl jediný dělník

Odstavené kamiony blokovaly dálnici D1 poblíž obce Jiřice mezi Humpolcem a...

Zástupci Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) zkontrolovali problematický úsek dálnice D1 u Humpolce, kde měla firma...

Problémový úsek D1 se rozšíří o jeden pruh, dokončí ho jiná firma

Kolony D1

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) kvůli zpoždění prací na opravovaném úseku D1 mezi Humpolcem na 90. kilometru a...

Nemá kdo obsluhovat. Německo bojuje s rekordním nedostatkem pracovníků

Ilustrační snímek

Německo se potýká s rekordním nedostatkem zaměstnanců, v zemi je několik set tisíc volných pracovních pozic. Pracovníci...

Elektřina bude luxusní zboží, řekl energetický expert v Rozstřelu

Energetický expert společnosti ENAS Vladimír Štěpán v diskusním pořadu iDNES.cz...

Emisní povolenky budou výrazně v dalších letech zdražovat elektřinu. Už se to děje, domácnosti si v příštím roce...

Další z rubriky

Netradiční banka v mobilu. Startup Revolut má evropskou bankovní licenci

Revolut nabourává byznys tradičních finančních domů.

Technologické firmy stále častěji nabourávají monopol tradičních finančních domů na poskytování bankovních služeb....

Vánoční dárky v ohrožení. Německá distribuční centra Amazonu stávkují

Distribuční centrum Amazonu v německém Rheinbergu.

Teď by se hodil Santa Claus s rychlým spřežením sobů. Zaměstnanci dvou německých distribučních center internetového...

Karlovarské minerální vody musí kvůli spojení s Pepsi prodat vody Toma

Závod Magnesia společnosti Karlovarské minerální vody uvedl do provozu novou...

Prodej neochucené i ochucené vody značky Toma, včetně zdroje pramenité vody Natura v Adršpašsko Teplických skalách,...

Najdete na iDNES.cz