Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Příběhy značek: Bon Pari vznikly jako kopie, vyrábějí se už téměř 40 let

  17:11aktualizováno  17:11
Bon Pari patří k nejznámějším českým bonbonům, jejichž tradice sahá hluboko do šedivých dob totality. Barevné bonbony se začaly vyrábět před téměř čtyřmi desítkami let, v roce 1977. Po revoluci skončily v náruči nadnárodního obra Nestlé. Kromě Česka se prodávají také v Polsku či Litvě.

Pamatuje si je snad každý dospělý v tuzemsku. Tvrdé bonbony se začaly vyrábět v šesti příchutích a barvách v roce 1977 ve státním podniku Čokoládovny, přesněji v modřanském závodě ORION Praha. Jejich receptura je stále stejná. Dodnes nejoblíbenější je zelený bonbon, jemuž chuť dodává exotická maracuja.

„V roce 1979 směřovalo nejvíce exportu ze závodu Sfinx do Sovětského svazu, Singapuru, Anglie, Kanady a dalších 35 zemí,“ vypráví Andrea Brožová z Nestlé.

Fotogalerie

O téměř čtyřicet let později je seznam exportních destinací mnohem skromnější. Bonbony, které vznikly za socialismu jako kopie podobných bonbonů ze Západu, dnes míří výhradně na Východ - do Polska a do Pobaltí.

Přes skromnější produkci se ročně v tuzemském závodě Sfinx v Holešově vyrobí asi 9,2 milionu sáčků těchto bonbonů. V tuzemsku se každou minutu vycucá jeden bonpar.

Moderní porevoluční život bonparů poznamenala nejen privatizace (Nestlé byla zpočátku strategickým partnerem, později závod získala), ale také hledání chuťových alternativ.

Kromě klasických chutí jahoda, pomeranč, citron, broskev, černý rybíz a maracuja, prodávaných v balení Original, se objevily mnohé další - například superkyselé, lesní směs, vitamín C... A namísto chemie se začaly bonbony barvit čistě přírodními výtažky ze zeleniny a ovoce.

S konkurencí se vypořádaly výborně

„S nástupem konkurence po pádu železné opony se Bon Pari vypořádaly výborně. Stále jsou jedničkou ve své kategorii a konkurenci prakticky nemají,“ říká Brožová.

Bon Pari se vyrábějí technologií litých kandytů - tekutá směs se naplní do forem podobně jako vánoční cukroví. Výroba jednoho bonbonu trvá 40 minut.

V továrně v Holešově pracuje 450 lidí, neotáčejí se ale jen kolem bonparů. Závod, který je jedním z hlavních výrobních center nečokoládových bonbonů v rámci Nestlé na celém světě, vyrábí také Hašlerky, Atlasky, Slávie, Anticol, Klokanky, Beskydky, Větrovky, Lentilky a jiné bonbony.

Autoři: ,


Nejčtenější

Falešný „smažák“, pangas místo candáta. Restaurace dál klamou zákazníky

Smažené sýry restaurace občas nahradí takzvanými analogy, které se méně...

Klamání hostů náhražkami potravin z restaurací nemizí. Místo Plzeňského Prazdroje dostávají zákazníci pražského podniku...

Dostanu o 5 Kč na hodinu navíc? Beru. Firmy tápou nad odchody zaměstnanců

Ilustrační snímek

Potravinářské řetězce, sklady nebo pošta mají jedno společné: až třetina zaměstnanců tam nevydrží déle než rok. Nemají...



KVÍZ: Maturita z piva. Vyzkoušejte se, jak znáte značky, hospody i pijany

Šikovný hospodský umí načepovat hladinku, šnyt i mlíko.

V předchozím pivním kvízu jsme vás zkoušeli hlavně z výroby piva, tentokrát to bude více ze života - co pijeme, jak to...

ČSA se vracejí do minulosti. Aerolinky vymění flotilu airbusů za boeingy

Ilustrační snímek

České aerolinie čeká během následujících měsíců velká výměna provozovaných letadel. Do dvou let mají ve flotile...

Mám obavu, že přijde nová světová hospodářská krize, varuje Zeman

Prezident Miloš Zeman při setkání se zástupci německých firem, které investují...

Prezident Miloš Zeman se obává další světové hospodářské krize. Podle něj za každou takovou krizí stojí „blbost...

Další z rubriky

Zdravá Cola se špetkou marihuany: rýsuje se partnerství z rozumu

Ilustrační snímek

Americká společnost Coca-Cola jedná s kanadským pěstitelem marihuany Aurora Cannabis o výrobě nápojů s obsahem...

Albert zvyšuje mzdy. Od ledna přidá v průměru 17 procent

Obchodní řetězec Albert chce rozšířit koncept své moderní prodejny „Tržnice“....

Tisícům pokladních, prodavačů, pekařů a skladníků zvýší obchodní řetězec Albert od ledna 2019 mzdy. Zaměstnanci si...

Prodej Versace je na spadnutí. Dědička impéria může rozhodnout už v úterý

Donatella Versace (New York, 5. května 2014)

Prodej italské módní firmy Versace může být oznámen „v řádu hodin“. S odvoláním na nejmenované zdroje to v pondělí...



Najdete na iDNES.cz