Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Příběhy značek: Bon Pari vznikly jako kopie, vyrábějí se už téměř 40 let

  17:11aktualizováno  17:11
Bon Pari patří k nejznámějším českým bonbonům, jejichž tradice sahá hluboko do šedivých dob totality. Barevné bonbony se začaly vyrábět před téměř čtyřmi desítkami let, v roce 1977. Po revoluci skončily v náruči nadnárodního obra Nestlé. Kromě Česka se prodávají také v Polsku či Litvě.

Pamatuje si je snad každý dospělý v tuzemsku. Tvrdé bonbony se začaly vyrábět v šesti příchutích a barvách v roce 1977 ve státním podniku Čokoládovny, přesněji v modřanském závodě ORION Praha. Jejich receptura je stále stejná. Dodnes nejoblíbenější je zelený bonbon, jemuž chuť dodává exotická maracuja.

„V roce 1979 směřovalo nejvíce exportu ze závodu Sfinx do Sovětského svazu, Singapuru, Anglie, Kanady a dalších 35 zemí,“ vypráví Andrea Brožová z Nestlé.

Fotogalerie

O téměř čtyřicet let později je seznam exportních destinací mnohem skromnější. Bonbony, které vznikly za socialismu jako kopie podobných bonbonů ze Západu, dnes míří výhradně na Východ - do Polska a do Pobaltí.

Přes skromnější produkci se ročně v tuzemském závodě Sfinx v Holešově vyrobí asi 9,2 milionu sáčků těchto bonbonů. V tuzemsku se každou minutu vycucá jeden bonpar.

Moderní porevoluční život bonparů poznamenala nejen privatizace (Nestlé byla zpočátku strategickým partnerem, později závod získala), ale také hledání chuťových alternativ.

Kromě klasických chutí jahoda, pomeranč, citron, broskev, černý rybíz a maracuja, prodávaných v balení Original, se objevily mnohé další - například superkyselé, lesní směs, vitamín C... A namísto chemie se začaly bonbony barvit čistě přírodními výtažky ze zeleniny a ovoce.

S konkurencí se vypořádaly výborně

„S nástupem konkurence po pádu železné opony se Bon Pari vypořádaly výborně. Stále jsou jedničkou ve své kategorii a konkurenci prakticky nemají,“ říká Brožová.

Bon Pari se vyrábějí technologií litých kandytů - tekutá směs se naplní do forem podobně jako vánoční cukroví. Výroba jednoho bonbonu trvá 40 minut.

V továrně v Holešově pracuje 450 lidí, neotáčejí se ale jen kolem bonparů. Závod, který je jedním z hlavních výrobních center nečokoládových bonbonů v rámci Nestlé na celém světě, vyrábí také Hašlerky, Atlasky, Slávie, Anticol, Klokanky, Beskydky, Větrovky, Lentilky a jiné bonbony.

Autoři: ,



Nejčtenější

Kazítka ve spotřebičích zakážeme, plánuje EU. Chce jejich delší životnost

Ilustrační snímek

Evropský parlament vytáhl do boje proti spotřebičům na jedno použití, proti věcem se zabudovaným defektem, který má...

Nový ford i milion. Stát vybral šťastlivce, kteří sbírali účtenky

Účtenkovka při svém startu uživatele zarazila šíří požadovaných povolení.

Ve středu proběhlo vůbec první slosování státní účtenkové loterie. Kolem sedmé hodiny večerní, kdy měly být na adrese...



Gigantická zakázka na letadla: klient si u Airbusu objednal 430 letadel

letadlo Airbus A320neo

Pouštní Dubaj se na několik dní proměnila v obří tržiště letadel. V jednom určitě nezklame. Jak se už stalo zvykem,...

Česko se stává tygrem střední Evropy. Ekonomika mohutně roste

Řezač plamenem

Česká ekonomika i v prázdninovém vlažnějším módu mohutně rostla. Od července do září, meziročně zvýšila výkon o pět...

Pět mýtů o evidenci tržeb: A teď bude stát vědět, co nakupuji

293 milionů účtenek se již do včerejška vydalo.

Tu účtenku si radši vezměte, nebo dostanete pokutu! A pokud se chcete zbavit konkurence, pošlete na ni kontrolu z...

Další z rubriky

Textilka Pegas Nonwovens si odhlasovala přesun z Lucemburska do Prahy

Textilka Pegas vyrábí netkané textilie.

Výrobce netkaných textilií Pegas Nonwovens přesune zřejmě své sídlo z Lucemburska do České republiky, konkrétně do...

Škoda bude v Mladé Boleslavi vyrábět auta s čistě elektrickým pohonem

(Ilustrační snímek)

V Česku se budou vyrábět elektromobily i klíčové součástky k bateriím. Škoda Auto v pátek potvrdila, že její první...

PPF získala 40procentní podíl ve skupině e-shopů Mall Group a v Heurece

Sídlo společnosti PPF v pražských Dejvicích

Skupina PPF nejbohatšího Čecha Petra Kellnera získala 40procentní podíl ve skupině e-shopů Mall Group a srovnávači cen...



Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.