Až v posledních letech se začalo blýskat na lepší časy. Projekt lehkého dvoumístného a dvoumotorového vrtulníku NA 40 Bongo vznikl před deseti lety v projekční kanceláři společnosti NADC v Kuřimi; dnes už existuje vyzkoušený prototyp a probíhají práce na rozběhnutí sériové výroby. Na ní by se měla podílet První brněnská strojírna ve Velké Bíteši.
Autor projektu Jan Námisňák, mimo jiné šéf týmu pracujícího na novém letadle Z 400 z Moravanu Otrokovice, říká, že nyní se jedná o vstupu dalších partnerů do projektu. "První brněnská strojírna je dominantním a strategickým partnerem: pro sériovou výrobu bude zajišťovat dodávky veškerých mechanických dílů, to znamená turbohřídelových motorů, převodovky i řízení," uvedl Námisňák s tím, že do zahájení sériové výroby je potřeba investovat ještě asi devadesát milionů korun.
Pro provoz vrtulníku je navíc nutná certifikace, která trvá tři roky. "Návratnost investice do tohoto projektu je ale velmi vysoká," tvrdí Námisňák. Autoři projektu chtějí novým typem vrtulníků zaplnit mezeru na trhu dvoumotorových strojů, kde nyní neexistuje vrtulník s méně než sedmi sedadly a cenou nižší než 1,9 milionu dolarů. Navíc za tři roky začnou v Evropě platit přísnější pravidla pro provoz jednomotorových vrtulníků, jež nebudou moci létat například nad městskými aglomeracemi.
"Bongo už nové normy bude splňovat. Mělo by tak sloužit profesionálním uživatelům: policii, lékařské službě, záchranářům a mohlo by nahradit nynější stroje, jejichž provoz bude omezen," vysvětlil Námisňák.
Projekt Bongo se začal připravovat před desetiletím a při jeho vzniku spolupracovali i odborníci z francouzské Vysoké národní školy letectví a kosmonautiky. Před šesti lety byla vytvořena první maketa ve skutečné velikosti, nový, vylepšený prototyp se pak podařilo dokončit v loňském roce. Kromě základní konstrukce už existují také dva další koncepty využití bonga: lehký ozbrojený průzkumný vrtulník a bezpilotní typ. Maximální rychlost vrtulníku Bongo je 280 kilometrů za hodinu, dolet 500 kilometrů.
Jediným místem, na němž se nyní v Česku vyrábějí vrtulníky, je Aero Vodochody - jde o civilní stroje S-76C pro americkou společnost Sikorsky. Po dobu sedmi let by se ve Vodochodech mělo vyrobit ročně asi patnáct vrtulníků.