Borská pole se rozvíjejí, najímají další lidi

  12:12aktualizováno  12:12
Přestože drtivá většina pozemků v nejznámější tuzemské průmyslové zóně - plzeňských Borských polích - je už rozprodána, počet lidí zaměstnaných v tamních firmách se stále zvyšuje. A význam zóny pro Plzeň a široké okolí tak stále roste. Mnohé firmy totiž ještě nevyužily všechny prostory a plánují další rozvoj.

Mnohé firmy totiž ještě nevyužily všechny prostory a plánují další rozvoj.

V současnosti je na Borských polích zaměstnáno zhruba osm tisíc lidí - přesné číslo se vyšplhalo ke konci loňského roku na 7850 lidí. "Z průzkumu mezi podniky vyplynulo, že se počet pracovníků v lokalitě v dalších letech ještě podstatně zvýší," říká Jaroslav Pojar z Útvaru koncepce a rozvoje města Plzně.

Příští rok tu může být přes jedenáct tisíc lidí
A jaké jsou tedy výhledy zaměstnanosti v průmyslové zóně na nejbližší období? Do konce příštího roku by mohlo na Borských polích pracovat až jedenáct tisíc lidí. „Právě tohle číslo daly dohromady plány jednotlivých podniků, které se zúčastnily průzkumu ohledně zaměstnanosti. Může to však být i více, někteří investoři totiž záměry nezveřejnili,“ vysvětluje Jaroslav Pojar.

Pokud by nad podniky na Borských polích měla vlát zástava země původu jejich majitele, nejčastěji by se objevila vlajka japonská. A tyhle podniky stojí v čele zájmu o nové lidi. Třeba první a dosud největší podnik na Borských polích - Panasonic, který v zóně vyrábí televizory, nyní zaměstnává zhruba 2700 lidí.

Do konce příštího roku by to mělo být až 3100. Velký rozvoj čeká například japonský Daikin, výrobce klimatizací, kde ke konci loňského roku pracovaly přibližně čtyři stovky lidí. Do konce roku 2006 by to mohlo být až třináct set pracovníků.

"Nabízíme dělnická místa ve výrobě. Stojíme ale i třeba i o mistry do výroby s vyšší kvalifikací, technické inženýry, škála míst je široká," uvedla nedávno personalistka firmy Veronika Estočinová.

Průmyslová zóna nepřináší práci jen lidem z Plzně. Stahuje totiž zaměstnance ze širokého okolí - třeba podnik YazakiWiring Technologies Czech přiváží své pracovníky pomocí vlastních autobusů.

Firmy na Borských polích mají v současné době zájem především o pracovníky k obsluze strojů a automatických linek. Ale i na některých linkách musí pracovat lidé s výučním listem, nikoliv pouze zaučení,“ připomíná Magdalena Čadová z Úřadu práce Plzeň město.

Přichází stále více firem s vědeckou činností
Trend se však mění. Po prvních letech, kdy drtivá většina míst na Borských polích patřila mezi dělnická a podniky byly téměř výhradně zaměřeny na výrobu, přicházejí ve stále větším počtu firmy s výzkumnou a vědeckou činností. Společnosti, které hledají vysoce kvalifikované odborníky pro náročnou činnost.

Mezi vývojářské firmy patří třeba společnost Mercedes-Benz Engineering a její technologické centrum ve východní Evropě. Je právě v krajské metropoli. Zabývá se vývojem částí pro výrobky celé skupiny Daimler Chrysler, kam společnost patří.

"Tyhle firmy jsou nesmírně důležité, Plzeň má určitě zázemí na to, aby tu působily ještě ve větším počtu. Třeba i díky tomu, že nabízí kvalifikované, technicky vzdělané mladé lidi ze Západočeské univerzity," vypichuje důležitost vysoké školy šéf plzeňského úřadu práce Zdeněk Novotný.

I díky novým místům, která postupně Borská pole přinesla, je nyní v Plzni nejmenší nezaměstnanost za řadu let zpět - na úřadě práce je zapsáno méně než šest tisíc lidí.

"Jednou z hlavních příčin snižující se nezaměstnanosti je skutečnost, že přicházejí nové firmy, hlavně ze zahraničí. Ukázkovým a nejdůležitějším příkladem je právě průmyslová zóna Borská pole," konstatuje Novotný.

Borská pole pomohla překlenout dobu, kdy kvůli nutným změnám mnohé tradiční firmy snižovaly stavy. "Třeba Škoda před lety propustila mnoho zaměstnanců, podobně další velcí hráči na trhu práce, dramatická nezaměstnanost ale v Plzni nenastala," připomíná Zdeněk Novotný.

Štafetu má převzít areál Škodovky
Přestože je v Plzni velmi nízká nezaměstnanost, přibývá míst k podnikání. Mají vzniknout například v areálu plzeňské Škody. Vlastník nemovitostí Škody Holding, firma HQU International Praha ze skupiny Appian Group, plánuje výstavbu zhruba dvaceti nájemních hal pro výrobu v opuštěné části areálu. Nové haly mají položit základ velké průmyslové zóny, která přinese lidem v Plzni a okolí další pracovní příležitosti.

"Stavět se začne už v květnu," uvádí manažer projektu revitalizace areálu Hynek Gloser.

Nové haly by měly výrobní firmy získat v letech 2006 až 2007. "Zájem investorů je značný až překvapivý, zejména z oborů kovoobrábění a montáží. Z poloviny pocházejí z Česka," doplňuje Gloser.

Autoři:


Nejčtenější

Výplach na americké burze se přelévá do celého světa, do Česka také

Ilustrační snímek

Akcie ve Spojených státech zaznamenaly ve středu nejprudší denní propad za několik měsíců. Pokles cen zasáhl hlavně...

Banku s „hodným bankéřem“ spolkne Moneta. Přejmenuje se na Air Bank

Air Bank už dlouho láká nové klienty úspěšnou televizní kampaní se zlým a...

Obchod za dvacet miliard výrazně změní rozložení sil v českém bankovnictví. Po spojení Monety, Air Bank a části Home...



Zmetek, označil Ťok lokomotivy, které České dráhy koupily dvakrát dráž

Ilustrační snímek

Optikou ministra dopravy Dana Ťoka jsou lokomotivy Emil Zátopek zmetkem, který je nutné vrátit výrobci. Za...

Dámská a pánská volenka za 100 tisíc. Sezona tanečních startuje

Taneční pro mládež v tak masovém měřítku jsou unikát, který má obdoby jen na...

Kdo z absolventů tanečních by si nepamatoval, jak při střídavé mazurce vyzkoušel hned několik tanečních partnerů? Pro...

Všichni chtěli spot ve stylu Air Bank, říká autor. Nově opisuje E.ON

Reklama na služby E.ON.

Jedni říkají, že jde o „vykrádačku“, jiní to tak nevidí. Spotů, které se inspirovaly populárními krátkými reklamami Air...

Další z rubriky

Útok na modré zóny, sdílená auta chtějí parkovat levněji

V ulici Jaselská nedaleko Vítězného náměstí v Praze 6 jsou již v ulicích...

Modré zóny v Praze slouží od února nejen parkujícím rezidentům, ale i sdíleným vozům carsharingových firem. Díky...

Všichni chtěli spot ve stylu Air Bank, říká autor. Nově opisuje E.ON

Reklama na služby E.ON.

Jedni říkají, že jde o „vykrádačku“, jiní to tak nevidí. Spotů, které se inspirovaly populárními krátkými reklamami Air...

Mladí chtějí žít na dluh a mít hned to, na co rodiče šetřili, říká bankéř

Šéf Sberbank Edin Karabeg

Mileniálové si půjčují a jsou častěji ochotni jít do rizika než jejich rodiče, myslí si šéf české pobočky Sberbank Edin...



Najdete na iDNES.cz