Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Botanik Denny zbohatl na ojetinách

  14:34aktualizováno  14:34
Ojetá auta v Česku nejvíc nesou australskému botanikovi Anthonymu Jamesi Dennymu. Vynášejí mu dokonce tolik, že jej řadí do úzké skupiny lidí, kteří v zemi dělají miliardový byznys. Dennyho společnost Automobile Group vlastnící síť autobazarů AAA Auto měla loni tržby přesahující šest miliard korun a prodala přes 39 tisíc aut.

Pro srovnání, největší prodejce nových vozů, mladoboleslavská Škoda Auto, prodal bezmála 74 tisíc aut a druhý Renault devět a půl tisíce. Denny dnes kontroluje skoro čtvrtinu trhu s ojetinami a chce expandovat i do okolních zemí.

"Auta jsou moje hobby a velká vášeň snad odjakživa. Takže dělám zkrátka to, co mě baví," říká Denny.

Auta ho vzrušovala už u protinožců
Na obchod se dal Denny ještě v době, kdy studoval, a po absolvování botaniky na jedné z australských univerzit se naplno vrhl do byznysu s ojetými auty a nemovitostmi. Austrálii začátkem devadesátých let vyměnil za stejně slunnou Kalifornii a po dvou letech se vydal do Prahy.

Začínal tam, kde v USA končil: místo firmy, která americké vozy vyvážela do různých zemí na světě, založil v roce 1992 společnost, jež naopak starší vozy made in USA nabízela českým zákazníkům.

"V České republice byla výborná příležitost k podnikání. Přivedl mě sem však i původ mé rodiny. Otec byl totiž Čech, který emigroval do Austrálie v roce 1948. Takže jsem se po revoluci chtěl do České republiky podívat. A nakonec už jsem tady zůstal, protože jsem cítil ve vzduchu velkou příležitost," vzpomíná Anthony Denny.

Ač má po otci českou krev, řeč svého rodiče neovládá a se spolupracovníky i obchodními partnery mluví anglicky.

Na začátku 90. let však byla americká auta drahá a stala se výsadou jen úzkého klubu fandů. A tak Denny svůj záběr rozšířil a koncem roku 1992 založil klasický autobazar.

"Začínali jsme v provizorní kanceláři s jedním zaměstnancem," vzpomíná. Po třech letech přišel zásadní zlom.

Společnost si dala do názvu tři áčka a rozšiřovala počty svých prodejen. Dnes jich má pět a dalších sedm míst, kde se vozy od motoristů vykupují. Každý rok firma zvyšuje počet prodaných aut i tržby.

Ale o ziscích Denny příliš mluvit nechce. "Zaměstnáváme dnes skoro 1300 lidí. Obrat nám znovu stoupne a bude kolem sedmi miliard korun," říká Denny. Expanzi "áček" v poslední době stále hůře konkurují menší bazary a jejich počet nabízených vozů.

Reklama je všude, hlavně se známými tvářemi
Dennyho expanze je jednoznačně založena na masivní reklamní a marketingové podpoře. V loňském roce podle týdeníku Strategie dala společnost Automobile Group na reklamu 135 milionů korun, a zařadila se tak na čtyřicáté místo mezi všemi českými společnostmi.

Již od počátku využívá AAA známých tváří, které tvrdí, jak jsou spokojeni s ojetým vozem, a doporučují ho ke koupi. Reklamu firmě dělala snad každá druhá účastnice soutěže Miss v tuzemsku, ze zpěvaček třeba Iveta Bartošová, nedávný adept závodů formule 1 Tomáš Enge a nyní firmu propaguje i hokejista Jaromír Jágr.

"Tato metoda zjevně funguje. Nevím, zda bohaté celebrity jezdí v ojetých autech, jak často tvrdí, ale když skvělá herečka řekne, že jejich auta jsou dobrá, tak to na spoustu lidí zapůsobí," tvrdí reklamní odborník Jiří Mikeš.

Šéf zastoupení Fordu v Česku Vladimír Vošický dodává: "V ojetých autech úspěch až na výjimky vychází ze dvou věcí. Být schopen nabídnout lidem rychlý odkup a rychle hotovost, aby nemuseli čekat. Proto musí mít firma hodně kapitálu, což je u 'áček' jedním z receptů. A druhá věc je agresivní reklama, aby vám tam ta auta nezůstávala a lidé je kupovali. To se u 'áček' podařilo."

Kromě billboardů u silnic a dálnic a tištěné reklamy je logo AAA jedním z nejčastějších i na dresech českých sportovců. Automobile Group sponzoruje například fotbalovou Spartu a Viktorii Žižkov, v hokeji olomouckou Sigmu, HC Kladno a znovu Spartu nebo mistrovský celek mužské házené z Frýdku-Místku.

Ne všichni zákazníci odjíždějí spokojeni
Tým svých spolupracovníků označuje Anthony Denny za mužstvo plné profesionálů. Ne všichni zákazníci však na zkušenosti s třemi áčky vzpomínají v dobrém.

Horko muselo být Dennymu začátkem loňského roku, kdy diskusi na téma AAA a jejich vztahu k zákazníkům odstartoval týdeník Reflex. Jeho reportér popsal negativní zkušenosti zákazníků firmy.

Zjednodušeně řečeno, firma nedostála v některých případech svým závazkům. Namísto slibované půlroční garance skrytých vad zákazníkům do smluv bazar vkládal ustanovení, podle něhož kupující potvrdil, že na voze nejsou jiné závady než ty uvedené v předávacím protokolu.

Dennyho obhajoba stála na tom, že každý zákazník má právo si smlouvu prostudovat, než ji uzavře, a že všechny reklamace firma provádí v souladu s právem. Faktem však je, že podle Reflexu firma během měsíce odstranila ze smluv sporné ujednání a zákazník už pouze potvrzuje, že neshledal na voze jiné než případně vyjmenované závady.

Dny otevřených dveří místo zarytého mlčení
Kauza však zcela změnila chování Anthonyho Dennyho a jeho firmy k médiím. Majitel "áček" najal někdejšího mluvčího mladoboleslavské automobilky Jiřího Hrabovského a firma začala otevřeně komunikovat.

Hrabovský dokonce začal hovořit o vysokých ziscích, byť přesné číslo nesděluje. Lidé z automobilové branže na téma AAA a jejich solidnost většinou říkají, že se nijak neliší od jiných bazarů.

"Tato branže je prostě hodně tvrdá a je logické, že v ní jsou i nespokojení zákazníci. U 'áček' je větší procento reklamací logickým důsledkem počtu aut, která prodají. Kdyby s nimi lidé měli jen negativní zkušenosti, tak by i přes reklamu nemohli růst, tak jak rostou," míní zástupce jedné z velkých automobilek.

Podobný názor má i šéf českého zastoupení Fordu Vošický. "Část zákazníků je možná nespokojená, ale to procento spokojených určitě převažuje," soudí.

Tajemný muž, který mluví jen o firmě
Sám o sobě Anthony Denny mluvit nechce, jen o autech, podniku, který vlastní, a o dalších podnikatelských záměrech. Prozrazuje jen, že je svobodný a jezdí luxusním mercedesem.

Jeho výsadou nejsou drahé restaurace. Za posezení u jídla pití nejvíce v životě zaplatil v Hongkongu, asi 350 dolarů.

"Myslím, že můj životní standard je tady stejný, jako bych byl v Austrálii. Výjimkou je samozřejmě počasí, australské klima je dost odlišné," říká na otázku, jak se mu žije v Česku.

Rodnou Austrálii mu v tuzemsku připomínají dva klokani v největším pražském autobazaru. Mají svůj výběh. Aby jim nebyla zima, Denny jim zajistil přístřešek s vytápěnou podlahou.

Když však přijde řeč na jeho byznys, odpovědi jsou mnohem rozsáhlejší. "V dohledné do bě plánujeme otevření dalších tří prodejních míst v České republice. Naše plány jdou i za hranice. Další prodejní místa otevřeme na Slovensku, v Polsku a v Belgii," říká.

VIZITKA ANTHONY DENNYHO (41 let)
Auto Mercedes ML55
Nejtěžší obchodní jednání Žádné konkrétní mě nenapadá, myslím si, že náročná jednání k byznysu prostě patří, takže i když nějaká byla, beru je jako samozřejmost.
První milion První milion v přepočtu na české koruny jsem si vydělal, když mi bylo 19 let.
Nejvyšší útrata v restauraci Asi 350 dolarů v restauraci v Hongkongu.

Rodák z australského Sydney Anthony James Denny podniká v tuzemsku od konce roku 1992. Dnes největší síť autobazarů v zemi začal stavět koncem roku 1992 a po třech letech jí do názvu dal tři áčka.

Autoři:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Lidé se snaží ušetřit za kouření, do cigaret balí doutníkový tabák
Tabák v „doutníkovém balení“ je levnější, stát na daních tratí stamiliony

Levné kouření láká a stát přichází o spotřební daň. Rozdíly ve zdanění tabáku v různých formách jsou i několikanásobné. Na trhu jsou například k mání doutníky,...  celý článek

Samovyšetření prsu. Při vyšetření nezapomínejte na klíční kost.
Cena za zdraví: 4 700 ročně. Češi si zvykli připlácet na zdravotní péči

Šetrná metoda odstranění křečových žil, speciální genetické testy v těhotenství, lepší strava v nemocnici. Čeští pacienti jsou ochotni si připlatit čím dál víc...  celý článek

Obchodní ředitel řetězce COOP Josef Plesník
Vzpomínky na JZD nám škodí, mladé družstva nelákají, říká šéf COOP

COOP letos slaví 170 let. Na velký večírek to však nevypadá. Obce nechávají obchody zavřít a mladí se do družstevničení nehrnou. Až 800 prodejen může být brzy...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.